Blir så irriterad!!Vill inte börja om igen...

T

Tola

I sommras var jag tvungen att ta ut en ny hovlsagare till min häst då den som jag haft sedan jag köpte honom hade semester.
Den nya hovslagaren tyckte inte att han skulle ha skor på sig, varpå jag säger att han måste då han inprincip var vanvårdad i sina hovar när jag köpte honom och kvaliten e totalt kass. Han ville inte och åkte därifrån med att säga att de skulle trasa sönder lite men det skulle ändå väck innan den friska hoven kom (?!). Jag och hovis har jobbat i 1½ år med att få hovarna att se normala ut, vi har kommit ända fram med bakhovarna men jobbar på framhovarna MEN NU SER DE FÖRJÄVLIGA UT IGEN och jag är livrädd att jag får börja om på ruta ett med hans hovar.
Nu ska min vanliga hovslagare komma på tisdag och han kommer nog inte bli glad men jag hoppas på de bästa men fy fasen vad jobbigt detta är!!

Vet inte vad jag ska göra, det är oehört jobbigt att ha en häst med så dåliga hovar, för utan hovar har man ingen häst å så e de just nu.

Nån som har nån solskenshostoria med hästars hovar?!=)

Sv: Blir så irriterad!!Vill inte börja om igen...

Ingen som har/haft en häst med dåliga hovar som har några tips, råd, solskenshistorier att berätta?

Ge fodertran i fodret. (pensla det inte på hovarna) Det har gjort underverk för min hästs hovar. I perioder då det regnar mycket stryker jag också på tjära ett par ggr/vecka.

Någon solskenshistoria har jag inte, men jag har en häst vars hovar vi kämpar med.
Han har haft lång tå och låg trakt + varit sned i hovarna på höger sida.

Och visst har jag misströstat ibland, undrat om det verkligen ska vara å som det är osv osv, men nu 6 månader senare börjar jag se ett positivt resultat även om vi har lång väg kvar.

Ge fodertran i fodret. (pensla det inte på hovarna)

vi använde oxå fodertran till våra hästars hovar. Våra fick de inte i fodret utan penslade på strålen m.m.. Inget överdrift utan så där lagom mycket. Fodertran är ju bra till det mesta:) Använde det även till min ponny som hade soleksem. Hjälpte jättebra!:) Men i fodret tror jag absolut det ger bra effekt i :)

Lycka till med hovarna! :)

Hitta rätt hovslagare är mitt förslag. Till mammas fjording har vi provat nästan alla medel som gick att få tag i men inget hjälpte. Sen bytte vi hovslagare 2 gånger och nu äntligen har hästen riktigt bra och friska hovar.

Med den första hovslagaren stod han barfota i 3*6 månader för att försöka få hovväggen att växa ut och bli bättre. 4 gången hovslagaren ville att hästen skulle gå barfota (vilket innebar total vila eftersom hästen blev så halt utan skor) så bytte vi hovslagare. Där satt skorna kvar och hovarna började få lite bättre kvalite men det var ändå inte bra. Överrullningen och balansen i hoven var inte bra. Vi skulle byta igen men där fick vi se en skoning sen ångrade vi oss ang den hovslagaren (misshandlade hoven). Sen hittade vi nuvarande hovslagare och hästen har jättefina hovar och mår bra i sina leder (det hade han också problem med). Det behövs inga mirakelmedel bara en hovslagare som vet vad han gör.

Visar lite bilder på mitt sto som han också verkar.

Första verkningen efter att jag köpt henne. Före verkningen stod hon ännu mer på tå (alltså höga trakter).

Senaste verkningen. Håller ff på att vinkla om henne men det har ju hänt en hel del...

Det är ungefär 6 månader mellan bilderna.

Det behövs inga mirakelmedel bara en hovslagare som vet vad han gör.

Visar lite bilder på mitt sto som han också verkar.

Första verkningen efter att jag köpt henne. Före verkningen stod hon ännu mer på tå (alltså höga trakter).

Senaste verkningen. Håller ff på att vinkla om henne men det har ju hänt en hel del...

Det är ungefär 6 månader mellan bilderna.

Jag håller med dig,, det finns inga mirakelmedel mot dålig hovkvalite.

Däremot så brukar dålig hovkvalite ha sin förklaring i hästens rubbade mag/tarm balance. En balancerad foderstat kan vara rena mirakelmedicinen, naturligt vis så spelar även hovvårde liksom närmiljön en avgörande roll.

Hästen på dom bilderna du visar,,är det ett föl???

Varför jag undrar det är för att hovarna ser så små ut,, eller oxå måste du ha väldigt stora händer. (tittar på bild 1) Väldigt ovanligt att man ser en hov som är mindre i omfånget i marknivå än i kronranden. (tittar på bild 2)

Ja men man vill väl alltid ha en balanserad mage så det antar jag att man åtgärdar inte bara för fötterna.

På första bilden är hon knappt 1.5 år och på andra är hon dryga 2 år. Har ganska normalstora händer.
Hästen i fråga växte upp på lösdrift utan regelbunden hovvård och knapert med mat. Tycker min hovslagare har gjort ett väldigt bra jobb på så kort tid. Den nya hovväggen som börjar bildas nu är större än den gamla. Kan försöka fota om du är intresserad.

Ja men man vill väl alltid ha en balanserad mage så det antar jag att man åtgärdar inte bara för fötterna.

På första bilden är hon knappt 1.5 år och på andra är hon dryga 2 år. Har ganska normalstora händer.
Hästen i fråga växte upp på lösdrift utan regelbunden hovvård och knapert med mat. Tycker min hovslagare har gjort ett väldigt bra jobb på så kort tid. Den nya hovväggen som börjar bildas nu är större än den gamla. Kan försöka fota om du är intresserad.

Gärna nya foton,, men snälla bara på hovarna.

Visst du kanske har normalstora händer men i så fall har denna häst inte normalstora hovar. Vid drygt två års ålder har alla hästar en större omkrets i hovens marknivå än i kronranden.

Själva handen (hanledens slut till långfingrets slut) 18 cm lång och 7.5 cm bred på bredaste stället. Mitt vänstra pekfinger är 7 cm långt.

Har jag onormala händer?

Själva handen (hanledens slut till långfingrets slut) 18 cm lång och 7.5 cm bred på bredaste stället. Mitt vänstra pekfinger är 7 cm långt.

Har jag onormala händer?

Nej snarare tvärt om,, hovarna ser onormala ut.

Förlåt om jag såg fel.

I sommras var jag tvungen att ta ut en ny hovlsagare till min häst då den som jag haft sedan jag köpte honom hade semester.
Den nya hovslagaren tyckte inte att han skulle ha skor på sig, varpå jag säger att han måste då han inprincip var vanvårdad i sina hovar när jag köpte honom och kvaliten e totalt kass. Han ville inte och åkte därifrån med att säga att de skulle trasa sönder lite men det skulle ändå väck innan den friska hoven kom (?!). Jag och hovis har jobbat i 1½ år med att få hovarna att se normala ut, vi har kommit ända fram med bakhovarna men jobbar på framhovarna MEN NU SER DE FÖRJÄVLIGA UT IGEN och jag är livrädd att jag får börja om på ruta ett med hans hovar.
Nu ska min vanliga hovslagare komma på tisdag och han kommer nog inte bli glad men jag hoppas på de bästa men fy fasen vad jobbigt detta är!!

Vet inte vad jag ska göra, det är oehört jobbigt att ha en häst med så dåliga hovar, för utan hovar har man ingen häst å så e de just nu.

Nån som har nån solskenshostoria med hästars hovar?!=)

keratex har funkat bra på min häst med jätte dåliga hovar,dyrt men det är det värt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 194
Hästvård En sak jag tänkt på en del sista tiden... de flesta av våra hästar på ranchen går barfota och hovslagaren här kommer ut ca var 8-9:e...
Svar
0
· Visningar
743
Senast: Seabaz
·
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
5 422
Senast: exotic
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 683
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar