Blir så het...

M

Matilda94_

Jag har en b-ponny som har ganska varierande temperament. Ena dagen kan hon vara jätte "slö", andra dagen kan hon vara jättepigg!
Och om ja först har ridit henne och hon kanske var lite slö, så hoppar nån annan upp på henne så blir hon jättepigg! Och ibland blir hon också jättestressad och vill inte alls jobba utan vill bara springa..Varför gör hon så?:crazy:

Sv: Blir så het...

Min B-ponny var likadan, fast hon blev inte så het utan mer hysterisk. Ena dan gick hon som en ängel för att nästa dag vara istadig, eller hispig eller normal. Nackdelen är ju att formkurvan blir ojämn, det är svårt att planera sin träning. Men å andra sidan lär man sig väldigt många sätt för att lösa problem, efter en sådan häst kan man ju rida både heta och istadiga hästar.
Varierad träning, så de ej blir uttråkade är mitt hetaste tips!
Lycka till

Har precis samma problem, men min häst är en stor arab.
Ibland kan man knappt peta med hälen innan far iväg och ibland spelard det ingen roll hur mycket man "bankar"(ursäkta uttrycket) med benen, man får ingen swung i steget ändå...

Har kommit fram till att det inte spelar så stor roll om han är riden dagen innan eller om man red dressyr eller flummade runt i skogen, det är vilken hage han gått i under dagen som gör skillnad.
I lilla hagen(som egentligen är stor, jämfört med många andras) får han ingen stimulans, mycket därför att den ligger lite undanskymt. Då blir han tokig när man tar ut honom.

Går han i stora hagen där han kan se flera kilometer och har mycket att pilla med, är han lugn när man tar in honom.

Okej, Ja ska försöka! Tack för alla bra tips :banana:

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Min katt fick 4 jätte pigga kattungar men ena har sina tassar åt andra hållet eller vad man ska säga den äter och sover och får...
Svar
5
· Visningar
859
Senast: Krålus
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 463
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 049
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 192
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka