Blir rädd för ALLT!

K

Kurant

Jag undrar..
Har en häst som ständigt blir rädd för allt!
Man kan vara ute och gå och sen plötsligt blir hon rädd för huset, trädet marken,gräset inkl ALLT.
Hon slänger sig på en, och gör hon inte det så springer hon iväg från en.
-Vad ska jag göra!?
Hon går ute om dagarna/nätterna och får inget korn som hon brukar..?
Det är väldigt irriterande att få en häst på sig så fort ett asplöv darrar mer än vanligt..
Tacksam för alla svar!!
:confused:

Har en gammal valack som är precis likadan. Köpte honom som 4-åring och han är nu 17, och det har inte förbättrats :crazy:. Han är inte riktigt som andra hästar som efter att ha kollat in den läskiga saken hur lätt som helst kan gå förbi den. Nej, han blir bara ännu värre. Meningen var att han skulle bli dressyrhäst men det funkade aldrig på tävling eftersom han var helt rabiat när han kom till nya ställen. Och han är alltid lika hoppig och fnysig när han ska gå in från hagen (vilket han ju gör varje dag men det kan ju lätt gömma sig ett lejon i buskarna :))Knasig pålle... :smirk:
Vad är det för stam på din häst? Min har Brabant i sig och jag tror att mycket ligger i det (därav inte sagt att det ÄR så).

jag brukar köra toleransträning med mitt lilla monster när han är på det humöret.. jobba med pressenningar, paraplyer och allt som han reagerar på. försök inte undvika saker, krångla till allt! om du sitter på, så använd en lång käpp att slå på saker ni rider förbi och släpa den i marken osv. prata lugnande med hästen och beröm honom när han inte bryr sig längre. låt honom få koncentrera sig på dig och vad du gör och till slut kommer han att lita mera på dig när han märker att du håller dig lugn i alla läskiga situationer. långa skogs ritter helst i bara skritt hjälper på de flesta hästar och kolla om du kan dra ner på kraftfodret eller byta till ett med mindre energiinnehåll.

skulle ridit min pålle till en festival som var i närheten av oss i fredags, men hann tyvärr inte.. det skulle nog ha härdat honom e hel del :D man blir kaxigare o mera orädd själv oxå när man inser att man har kontroll i alla situationer, och det blir en vana att varje dag testa hästen på nya utmaningar.dom blir så fruktansvärt stolta dessutom ;)

Låter kanske knasigt, men det där funkar inte på min häst. Hade jag tagit fram en presenning eller ett paraply och rört vid det så hade han kastat sig och skenat iväg. Problemet med honom är att han tar till flykt för minsta lilla kolapapper och då går inget att stoppa honom. Helt vansinnig blir han. Inte alls så att man kan få honom att gå fram och snusa och sedan är det bra utan det är fullt sjå hela tiden. (Han litar inte på någon annan än sig själv)

Kommer man in med en påse i stallet och håller på att pilla i den så kastar han sig handlöst in i boxen. Så här har han varit sedan han var 4 år och vi har aldrig varit med om något som kunnat göra honom så här. Vet inte riktigt var det gick snett. Bästa sättet att få honom att gå förbi något farligt är att försöka nonchalera det farliga och bara ta sig förbi. Försöker man visam honom det farliga så är det kört, då är det ännu farligare. :smirk:

Dessa hästar har förmodligen brist på något , exempelvis magnesium....magnesium behövs för nervernas signaler och en del hästar reagerar på ALLT....

Jag har haft såna hästar, som jag gett serenity och jag måste säga att det är som att vända på en hand,såsom din häst beter sig hade jag en för några månader sedan, 3 dgr efter jag började med reparatet så kunde jag gå in i boxen med ett täcke och slänga på honom och då var han LÖS....och jag garanterar att det aldrig gått att göra så innan...."nerverna" ligger på utsidan på dessa hästar och det är rent synd om dom ,och dom blir farliga att hantera då dom inte har nån somhelst kontroll över vad dom gör.

Var kan man köpa serenity, som du rekommenderar?
Har en 2 årig arab som är helt jävla tokig. Är hanterad i två år, och går fortarande inte att leda. Råkar man andas är han 100 meter bort, skit samma om det är ett rörstaket i vägen...
Har man fodrat frukost i en vecka med en blå jacka sitter han på boxgallret om man har en grön nästa morgon.
Har allvarligt funderat på att slakta honom om han inte bättrar sig till vintern, det enda som han är duktig på är att stå i kedjor och verkas. :smirk:

Är det något mer i Serenityn är bara Mg?

Har själv använt ren Mg till sådana hästar med mkt. gott resultat förutsatt att de inte har detta beteénde p.g.a. av ständig hunger. Det har jag också varit med om.

Men som sagt intressant med fler produkter som bevisligen fungerar.

MVH/

TACK för alla svar!
Jag har sett de närmaste dagarna att hon står och slickar i sig jord!?
Har det också något med Magnecium att göra kanske ?
Vart kan man köpa det?
Ska prova mig fram och tack igen!
Kom gärna med fler förslag om ni har några ;) :p

ursäkta, men detta var ju MIN tråd :cry:så kanske jag också kan få ett PM?

Kurant

En del säger ju att ev. jordätande kan vara någon brist. Har ej kunskapen att avgöra om det stämmer eller inte till fullo. Hur som så har jag märk att en del av de "uppåt väggarhästarna" har blivit bättre i kombination med fri tillgång även på mineraler. Och tittar jag på en del runt omrkring som är så, så har många inte mer mineraler än vad fodret ger och det säger ju inte hur kroppen igentligen mår då vi har individer.
Så lycka till.
Magnesium finns på Granngården.

Funkar inte detta så kan du PM:a har en "grej" som garanterat ger en lugn häst och en chans att få den så pass "normal" att den börjar tänka istället. Men den ger så pass mkt. effekt att man måste vara noga med mängden och tiden på året.

MVH/

Jag har provat på 3 hästar, alla med bra resultat..
en häst som beskrivs i tråden, helt utspacad och rädd för precis allt, inkluderat sig själv, blev bra på 3 dagar.....en häst med "muskeldarrningar"(nervproblem) som blev bra på 14 dgr
Pastan(nytt i sverige) gav jag min ettåring när hon ensam skulle åka på bete 12 mil bort...kolugn(utan att vara "drogad")

det innehåller

OBS! Magnesiumen i denna produkt är Magnesium Fumerat och Magnesium bundet till jäst, vilket ger 100 % upptagning.Innehåller aminosyrorna - Alanin, Arginin, Cystin, Glutaminsyra, Histidin, Isoleucin, Leucin, Tryptofan, Lysin, Metionin, Fenylalanin, Prolin, Serin, Treonin, Tyrosin och Valin.Innehåller alltså alla nio essentiella syrorna som kroppen ej själv kan tillverka, innehåller 16 av 20 aminosyror.

Biotin 1350 mcg/kg Folsyra 4 mg/kg
Niacin 80 mg/kg Pantotensyra 130 mg/kg
Vitamin B1 2016 mg/kg Vitamin B12 252,4 mg/kg
Vitamin B2 2008 mg/kg Vitamin B6 1001 mg/kg

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 315
Senast: mily
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama