Blir NervÖs & GlÖmmer Banan!

H

hon_med_skäcken

Jag älskar att tävla hoppning men jag blir alltid så nervös.:(
Har nyligen tävlat ponny men ska börja tävla häst snart.
Ponnyn jag red var alltid het så jag vet ej om jag glömmde banan P.g.a att hon var så snabb.
Nuvarande hästen jag ska tävla är lugn men ändå ej för het men jag blir alltid så nervös över att jag ska glömma banan.:confused:
Har ni några tips på hur jag ska försöka komma ihåg banan?

Och så en sak till.. Unjefär hur många meter har en häst på 167cm på ett galoppsprång?

Mvh..

Sv: Blir NervÖs & GlÖmmer Banan!

Hej:) . Samma sak händer mej, när d går för fort;) . Senast kom jag visserligen ihåg den och då gick d oxå fort:P . När ja gkömmer banan så tar jag d lite med en klackspark , har jag glömt den så har jag o men har ju sett andra som oxå gör det lixom:P . Tips tilld dej så som jag brukar göra , gå banan flera ggr o när du kommer in på banan innan du ska starta peka den innan du börjar rida . Jag gjorde så senast o då kom jag ihåg den;) .

hon_med_skäcken skrev:
Jag älskar att tävla hoppning men jag blir alltid så nervös.:(
Har nyligen tävlat ponny men ska börja tävla häst snart.
Ponnyn jag red var alltid het så jag vet ej om jag glömmde banan P.g.a att hon var så snabb.
Nuvarande hästen jag ska tävla är lugn men ändå ej för het men jag blir alltid så nervös över att jag ska glömma banan.:confused:
Har ni några tips på hur jag ska försöka komma ihåg banan?

Och så en sak till.. Unjefär hur många meter har en häst på 167cm på ett galoppsprång?

Mvh..

Samma för mig i början, men på träningar hoppar vi alltid bana på ca 7-8 hinder i slutet och den får du lära dig på en halv minut ungefär :D Efter att ha gjort så regelbundet lär jag mig banorna väldigt snabbt faktiskt. Träning ger färdighet ;)

Tack för tipsen! Jag tror det är att jag blir så himla nervös...:)
När vi tränar hoppträning får vi en bana på säkert 9hinder och det kan bli jätte krångligt..:P Så får vi lära oss banan på ca. en minut oxå.. Jag kanske lär mig undan för undan..

Har en fråga till!! När man ska anmäla en häst till hoppning står det Klass 1 Klass 2 Klass 3 vad är det? och så brukar det stå A och B?..:P hihi

Jag glömmer oxå alltid banorna, eller missar hinder. haha. fast det är inte för att jag är nervös utan för att jag tänker på så mycket annat när jag är på tävling som tex. fika, mat, folk, allt annat utom det jag är på plats för att göra. :angel: :)

Är expert på att glömma banorna, det blir dom en ond circel. JAg blir nervös för jag VET att jag kommer glömma den, sen gör jag det också :P Hopptränar ungefär 2 ggr vecka, hjälper det att träna genom att hoppa långa banor på träning? Vi övar väldigt mkt teknik, övningar, omhoppningssvängar tekniska knepigheter mm, inte allid så mkt banor?

hon_med_skäcken skrev:
Har en fråga till!! När man ska anmäla en häst till hoppning står det Klass 1 Klass 2 Klass 3 vad är det? och så brukar det stå A och B?..:P hihi

Klass 1,2,3 är ju de olika klasserna man tävlar i, t.ex brukar på lokal tävling klass tre vara 0,90 meter, klass 2 1,00meter å klass 3 1,10 ..

Avd A och B är uppdelaning av klasserna mellan de "vanliga" hästarna dvs de som är med i själva tävlingen. Avd B är för unghästar och dessa rider bara grundomgången.

Men för D ponny är ju lägsta klassen 80 cm?

japp, men är det en klubb eller en träningstävling så kan det vara lägre, :)

Jo d klart men om man snackar klasser som qwesmatte snackade om så var klass 3 90 cm o vad är då 80 cm? D finns väl inget som heter klass 4?

Lina_: Så var d för mej oxå förut nu går d bättre tänk inte på det så mkt , lättare sagt än gjort jag vet men man måste försöka;)

owesmatte skrev:
Klass 1,2,3 är ju de olika klasserna man tävlar i, t.ex brukar på lokal tävling klass tre vara 0,90 meter, klass 2 1,00meter å klass 3 1,10 ..

Avd A och B är uppdelaning av klasserna mellan de "vanliga" hästarna dvs de som är med i själva tävlingen. Avd B är för unghästar och dessa rider bara grundomgången.

jaha... Tack snälla för tipsen..:P

Jo, vissa meeting finns det kanske 10 olika klasser och då finns det en klass 10. Därför är det viktigt att kolla propositionen vilken klass man ska starta.

Till trådskaparen: När jag går banan tänker jag igenom banan jag hittills har hunnit gå (när jag har kommit till hinder nr.4 blundar jag och ser framför mig hur jag rider hinder 1 och hindret ser ut, hur jag rider vidare och vad jag ska tänka på till nr.2 osv).

Murray skrev:
Jo, vissa meeting finns det kanske 10 olika klasser och då finns det en klass 10. Därför är det viktigt att kolla propositionen vilken klass man ska starta.

Till trådskaparen: När jag går banan tänker jag igenom banan jag hittills har hunnit gå (när jag har kommit till hinder nr.4 blundar jag och ser framför mig hur jag rider hinder 1 och hindret ser ut, hur jag rider vidare och vad jag ska tänka på till nr.2 osv).

Det ska iaf jag använda mej av! de va asbra!

80 cm finns för ponny, eller om man tävlar med häst på lägre nivå än lokal, då finns det lägre klasser. En klass kan visst heta klass 4, men det är oftast om en klubb har tävling två dagar, då kan det vara 6 klasser, ibland mer.... namnet på klassen beror på hur många olika klasser det är. och den sista brukar heta klass 1, alltså så att man räknar ner..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 671
Senast: Stereo
·
Fälttävlan Tror ni att det blir nåt vettigt i år? Jag, som räknar mig som "terrängnybörjare" iom att jag har tagit upp terrängträningarna igen på...
2
Svar
33
· Visningar
6 180
Senast: Gabby_Ossi
·
Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 953
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka