Blir hemskt irriterad av ADHD-medicinen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Glömde ta den i morse, kom på det vid 9-10 och tänkte att jag provar vara utan den idag.
Vad händer?
Jag känner mig inte alls så irriterad i kroppen, huvet och kroppen är mycket lugnare. Nackdelen är att jag blev trött och seg och har sovit en del, fast det gör jag ibland annars också.
Ska prova att inte ta den under helgen. Man måste ju inte ta varje dag.
Får meddela mottagningen sen, ifall jag fortsätter att inte ta den varje dag, att jag ändrat intaget.
Det är så jobbigt att känna sig jätteirriterad hela tiden. :(
 

Jag vet inte vad du tar för medicin men elvanse och medicin med metylfenidat såsom concerta och ritalin går generellt bra att ta endast vid behov, t ex dagar när man jobbar eller är i skolan.

Biverkningar som irritation kan vara övergående. Det kan också skilja mellan olika mediciner så det kan vara värt att i samråd med läkare prova något annat som kanske fungerar bättre.

Men bäst är att du hör med din sjuksköterska eller läkare!
 
Glömde ta den i morse, kom på det vid 9-10 och tänkte att jag provar vara utan den idag.
Vad händer?
Jag känner mig inte alls så irriterad i kroppen, huvet och kroppen är mycket lugnare. Nackdelen är att jag blev trött och seg och har sovit en del, fast det gör jag ibland annars också.
Ska prova att inte ta den under helgen. Man måste ju inte ta varje dag.
Får meddela mottagningen sen, ifall jag fortsätter att inte ta den varje dag, att jag ändrat intaget.
Det är så jobbigt att känna sig jätteirriterad hela tiden. :(
Ta ingen medicin som du mår sämre av. Får du inte effekten du ska ha av den så ska du inte ta den heller, det är ju ingen medicin heller som man måste ta varje dag på det sättet för att få effekt av den.
 
Jag vet inte vad du tar för medicin men elvanse och medicin med metylfenidat såsom concerta och ritalin går generellt bra att ta endast vid behov, t ex dagar när man jobbar eller är i skolan.

Biverkningar som irritation kan vara övergående. Det kan också skilja mellan olika mediciner så det kan vara värt att i samråd med läkare prova något annat som kanske fungerar bättre.

Men bäst är att du hör med din sjuksköterska eller läkare!
Har ingen sska eller läkare.
Tagit Elvanse sen 2015 och varit hemskt irriterad sen 2017.
Alla andra adhd-mediciner har liknande biverkningar men jag provar ta kortverkande nu nån v så får jag se. Tur att jag hade kvar.
 
Senast ändrad:
Ta ingen medicin som du mår sämre av. Får du inte effekten du ska ha av den så ska du inte ta den heller, det är ju ingen medicin heller som man måste ta varje dag på det sättet för att få effekt av den.
Ehm jag mår sämre av alla mina psykmediciner men alternativet är ännu värre.
Tog inte Elvanse i morse heller och kunde knappt röra mig på hela fm. Sen tog jag kortverkande Attentin och efter nån timme mådde jag bättre. Ska prova enbart Attentin ett tag.
 
Ehm jag mår sämre av alla mina psykmediciner men alternativet är ännu värre.
Tog inte Elvanse i morse heller och kunde knappt röra mig på hela fm. Sen tog jag kortverkande Attentin och efter nån timme mådde jag bättre. Ska prova enbart Attentin ett tag.
Dom har ju inte olika sett att verka, jag får Ritalin för att den har en snabb effekt, tror elvanse har en långsammare sådan. Så fråga om du kan hitta någon annan.
 
Dom har ju inte olika sett att verka, jag får Ritalin för att den har en snabb effekt, tror elvanse har en långsammare sådan. Så fråga om du kan hitta någon annan.
Nej, tänker inte fråga om nån annan, vet redan vad som finns.
Ritalin finns både direktverkande och depot. Redan provat dem båda. Metylfenidat får jag andra biverkningar av.
Orkar inte googla nu men olika metylfenidatgenerikor har olika frisättning, jag vet.
Orkar inte börja krångla med läkarbesök och nya recept så testar attentin ett tag nu så får jag se sen.
 
Ta ingen medicin som du mår sämre av. Får du inte effekten du ska ha av den så ska du inte ta den heller, det är ju ingen medicin heller som man måste ta varje dag på det sättet för att få effekt av den.
Jag måste ta varje dag för annars sover jag mest.
 
Har varit i kontakt med mottagningen och de hade den gamla ordinationen kvar så jag behöver inte träffa läkare. Herregud så skönt. Kan göra som jag tänkt.
Vad konstigt det känns att nåt funkar på mottagningen, för en gångs skull ...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej. Dethär är en sak som jag har tänkt på om jag skulle skriva här för det är ganska känsliga saker och många kanske inte delar om...
Svar
19
· Visningar
2 245
Kropp & Själ Jag tänkte att någon här kanske kan ha någon idé om varför det kan bli så, och om det finns något man kan göra åt det, andra mediciner...
Svar
11
· Visningar
3 067
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
26 752
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ibland känns det som bästa alternativet. Eller kanske inte nödvändigtvis ett BRA alternativ, så "bästa" är väl att ta det lite för...
Svar
2
· Visningar
987
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp