Skriv gärna också hur ni brukar ladda upp dagarna innan meeting!
Kan ge ett exempel på planeringsschema för hur det kunde vara för mig/hur jag skulle tänka nu om jag var iväg med hästen. Men det är ju såklart olika för olika hästar hur de bör motioneras dagarna innan också. Min förra ponny t.ex. hoppade jag alltid något språng med dagen innan tävling, lite högre än tävlingshöjden, för att vi båda skulle "få en extrakick" liksom. Det behövde vi. Men hästen jag har nu hoppar jag inte alls dagen innan. Och gamla ponnyn brukade vila helt. Men ja, exempel:
Måndag: Hoppa lite, inte högt och inte svårt utan bara för att få en positiv känsla, spara på hästens energi. Skriv/kolla packlista, kolla så du har vägbeskrivning om du behöver, räkna ut ungefär när du behöver åka om startlistor kommit... Alla såna förberedelser brukar jag göra i början av veckan, jag gillar att ha koll i god tid.
Tisdag: Lite längre uteritt i halvlugnt tempo, så hästen får röra ordentligt på sig utan att bli trött. Plocka ihop "smått och gott" som ska med. Typ flugspray, lite sårvård, nummerlappar, såna där grejer.
Onsdag: Vila för hästen. Packa mina kläder, schabrak, huvor, ev. tävlingsskydd osv (såna saker som inte behövs sista ridpasset)
Torsdag: Kortare, lätt dressyrpass. Smörja utrustning, packa foder, packa in allt i bil/transport
Fredag: Åka, tävla
Lördag: Tävla
Söndag: Tävla, åka hem(, packa ur bilen/transporten)
Måndag: Skritta/jogga hästen, (packa ur bilen/transporten,) ta rätt på alla grejer, smörj sadel, träns osv
Tisdag: Vila för både mig och häst
Ganska utförligt om hur jag förbereder mig och häst
Jag trivs bäst med att göra packningen lite varje dag, lyckas ändå alltid få tusen saker att göra kvällen innan. Och det är skönt att veta ett par dagar innan att tävlingskläder, schabrak etc är rent och i ordning. Blir dessutom mindre nervös om jag planerar allt i god tid innan