Blir GALEN på vissa "hästlånare"

P

_Pandora_

Ibland får vi hästägare låv att låna ut hästen till någon ridsugen kompis eller släkting, trots att man kanske inte alltid vill. Själv har jag en 6-årig arab som förvisso är världens snällaste men inte någon nybörjar häst, om ni förstår vad jag menar. Igår kom min kusin ut och sa "att hon tänkte rida Pandora" (inte FÅR jag rida Pandora). Hon hade inte suttit i sadeln på väldigt länge så vi tog det lugnt, skrittade och travade. När vi efteråt åt midag sa hon "Nästa gång tänker jag rida och gången efter det hoppa"! Vill inte låta självisk men det är min häst och hon ska vara glad att hon får rida över huvud taget, dethär är ju ingen ridkola! Har jobbat jättemycket med dennhär hästen och hon har precis börjat få tillbaka självförtroendet när det gäller hoppning och jag vill faktiskt inte få det förstört.

Håller ni med mig eller tänker ni på något annat sätt?

Sv: Blir GALEN på vissa "hästlånare"

Sitter lite i samma sits med min häst och har fått höra av många att det är bäst att bara rida den själv.
Det vore ju tråkigt om mycket av det jobbet du lagt ner är förjäves för att kusinen ville rida.
de finns nog andra hästar som hon kan låna! ;)

Men säg ifrån då om det är din häst..?? Du har noll skyldighet att låna ut din häst om du inte vill.

Och törs du inte säga ifrån så säg att du ska ha betalt, ridskoletaxa ligger väl runt 200-250kr/timme eller nåt va...? :devil:

Ibland får vi hästägare låv att låna ut hästen till någon ridsugen kompis eller släkting, trots att man kanske inte alltid vill. ---------------------------

Håller ni med mig eller tänker ni på något annat sätt?

Jag håller inte med. Såtillvida att man inte alls måste låna ut sin häst till någon när/om man inte vill!

Säg NEJ. Du har köpt din häst för dyra pengar och betalar för den varje månad. Du är den som vill träna din häst och utveckla den. Hästen vinner ingenting på att bli riden av någon enstaka ryttare då o då. Jag lånar bara ut min häst om jag känner att jag vill bjuda personen på den ridturen! Eller om personen är duktig och jag vill se hur hästen går för den ryttaren.

Självklart måste man aldrig låna ut sin häst. Det är bara att säga NEJ. Vill du ge en förklaring så säg att hästen är under utveckling/utbildning och bara bör ridas av dig.

Sen är ju folks attityd och dåliga uppfostran en annan sak...
Jag blir :devil: irriterad på folk som bara förutsätter att det får rida/borsta/leda andras hästar.

Vi har en liten tjej i vårt stall som är jätteduktig och ambitiös och gärna hjälper till med hästarna. Jag har ingenting emot att hon borstar på mina hästar eller skrittar av dem. Jag vill dock inte att hon rider, då hon tror att hon är bättre än vad hon är och gärna flå-rider hästarna:(
Problemet är att hon tar för självklart att hon ska rida och lägger sig jämt i vad vi gör med våra hästar. Tjejen är 12 år och säger till oss hästägare på 25-35 år att vi ska göra så eller så med hästen. Jag blir skitirriterad, men försöker att inte visa det, hon är ju trots allt bara 12 och vääääldigt hjälpsam. Hon har nog bara svårt med gränsdragningar.

Om hon FRÅGADE om hon fick borsta eller rida och om hon GAV FÖRSLAG på vad vi kan göra med våra hästar eller FRÅGADE varför vi gör på ett visst sätt, så vore det helt ok.

Men jag kan ju inte uppfostra andras ungar. Bara säga till henne vad jag tycker är OK eller inte, på ett vänligt sätt såklart.

Men herregud, jag känner precis likadant. Jag förstår absolut hur du känner. Det är DIN häst som du köpt för DINA pengar och då blir man bara tveksam när någon annan hanterar den. Inte för att man inte litar på personen ifråga, men hästen är ändå ens käraste allt, och man har ändå "bestämmaderätt" över vem som ska göra vad med den. Säg ifrån om du inte vill!

Mvh, Moa

Vill du inte låna ut din häst förstår jag absolut inte varför du gör det??? Jag lånar inte ut någon häst om jag inte själv tycker att det är ok.:cool:

Håller med alla andra här, säg nej! Väldigt oförskämt av din kusin att bara gå på så här och ta för sig utan ens hövligt be om lov. :( Som sagt hästen är din som du köpt för dina pengar, vill hon rida så säg åt henne att börja på ridskola eller skaffa egen häst och sluta att snylta på dig. Och blir hon sur så är det ju hennes problem.

Stå på dig, Kicki :)

Varit samma sak med mig, jag har utbildat min medryttar häst i körning, så när vänner följer med i vagnen så säger de nästan alltid "kan jag inte få prova?"

Jag har lagt ner mycket tid på hästen som var mycket svår att köra in och att gå i form i skritt och trav (ska arbeta med galoppen när jag får ett nytt sele).
Fodervärden får endast köra om jag är med, tilloch med fått tillstånd av ägaren att det är jag som sköter körningen så sköter fodervärden ridningen. Som sagt jag betalar xkr i månaden för att köra hästen, har den personen som följer med lust att köra skall den gå på körskola! Eller vänta till jag frågar någon gång om de vill prova..

Det är ganska ohövdigt att säga "kan inte jag få köra/rida?" om det är någon annans häst..

Och tillsaken säger hon det en gång till tycker jag att du skall säga, "Du får inte ens gå nära min häst om du frågar en gång till!"

Mvh
Eran Emma

Det är konstigt, men det är aldrig så att någon bara förutsätter att man kan ta en persons bil eller kamera eller något i den stilen...

Det lustigaste jag har hört var en pappa som gick förbi vårt stall och som ville lyfta upp dottern på min häst medan jag stod och borstade på stallplanen, detta utan att fråga. När jag sa åt honom så menade han att det ingick i allemansrätten att få rida på hästar som man stötte på... Snacka om att jag blev tyst några sekunder.

När jag sa åt honom så menade han att det ingick i allemansrätten att få rida på hästar som man stötte på... Snacka om att jag blev tyst några sekunder.

Jisses :eek: Sicken planta! Kunde ju frågat honom om han tycker att det ingår i allemansrätten att rida på hans gräsmatta o låta hästen trampa ner o tugga på hans fint planterade blommor :devil: :angel:

klart det inte ar en sjalvklarhet och hon kan ju fraga snallt. men sen ar vissa hastagare lite.. vad ska man saga, de tycker att ingen kan rida deras hastar utom de sjalva, jag tror inte att en hast blir forstord av att ridas av en ovan ryttare nan gang da och da.

Apropa hovlighet, jag var medryttare hos en tjej som brukade saga "du kan fa lov att mocka" precis som om det var ett hedersuppdrag :rofl: Fast jag kande henne val och vet att hon eg menade att fraga snallt, det lat bara sa lustigt nar hon sa det pa det viset.

Men hallå:eek: Det är ju din häst!!

Jag skulle aldrig tillåta att någon sa så till mig, Alltså typ" Nu ska jag rida Ella" eller så:mad: Du får säga ifrån på skarpen och förklara för henne att det är din häst och du som bestämmer och har ansvaret om henne!!

Haha inte jag heller!!
Nej för f*n det ska du inte alls!! skulle jag säga... :smirk:

MIN häst, vill folk rida så finns det ridskolor eller så får dom köpa sin egen häst.

Är det dina föräldrar som tvingar dig att låna ut?

Kan vara trist, men samtidigt. Gör det något? Om kusinen lånar hästen någon gång emellan åt?

Norrland

Personligen har jag inte haft några problem liknande dina. Jag har aldrig behövt låna ut min häst om jag inte själv velat det.

Inte heller har jag vänner, släkt eller bekanta som kommer hit och räknar med att få rida....

Jag lånar inte ut mina hästar öht.
Enda undantaget är om någon rider ut med korsningsvalacken och jag är med på min Best.

Immer

Det lustigaste jag har hört var en pappa som gick förbi vårt stall och som ville lyfta upp dottern på min häst medan jag stod och borstade på stallplanen, detta utan att fråga. När jag sa åt honom så menade han att det ingick i allemansrätten att få rida på hästar som man stötte på... Snacka om att jag blev tyst några sekunder.
Fy jä*lar vad jag skulle säga åt honom!
Att han håller sin dotter borta. Är man inte vettig nog att förstå att man inte bara gör så med en levande stor häst, så har man inget i närheten att göra. För hästens och dotterns skull.

Och så f*n heller att det är någon allemansrätt på det. :crazy:

TS
Skulle någon säga så till mig som en självklarhet att få rida min häst så skulle jag bli fly förbannad!
Jag lånar ut nordis till vänner nån gång ibland, så rider jag med på araben. Hon tar inte skada av att rida ut med ngn annan på ryggen.
Men då är det jag som föreslår det!

och skulle någon kräva att rida min arab, som jag och maria jobbat så jäkla mycket med, nej då :devil:

Åk hem till henne och säg att du skall bo i hennes lya några dagar vetja. :p

hey, du är hästägare!!!
du bestämmer vem som gör vad med din häst!
vill du inte låta henne rida alls, säg det!
om hon får rida lite (som hon gjort men inte hoppa) säg att hon gärna får skritta/trava men nån hoppning blir det inte!
du bestämmer, och enligt mig låter det dumt att äventyra din hästa hoppförtroende p.g.a att du inte kan/vill/vågar/orkar säga ifrån till kusinen...!

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 184
Senast: Gunnar
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 882
Senast: Lycan
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 257
Senast: Boj
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag har varit en till ganska jobbig dag men inte sååå dålig som några har varit nu. Men inte bra heller. Men iallafall så läkaren har...
Svar
11
· Visningar
1 723
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama