Blir galen på juridiska frågor....

Kulla123

Trådstartare
Eftersom jag vet att buke-människorna är dom som man kan vända sig till om det mesta så vänder jag mig återigen till er...

Jag har köpt en fastighet, i den fastigheten fanns en hyresgäst (lokal) hyresgästen stannade kvar efter köpet. Den hyresgästen har vi haft problem med en längre tid. Vi har nu med Kronofogdens hjälp fått honom avhyst.

Nu vill hyresgästen ta med sig lokalporten för att han hävdar att det är hans.
Det kan det kanske vara (har ingen aning). Men vårt problem är att om han tar porten så fryser den vattenburna golvvärmen vilket innebär att det är stor risk att hela fastighetens värmesystem går åt skogen.

Det känns lite som att vi har köpt och betalt en fastighet med dörrar och att visst är det hans port så får han ta den men att han får ersätta den med en annan port då? Porten har suttit där i ca 16år :confused:

Saken är den att hyresgästen är snickaren till en tidigare av mina trådar "mitt helvetes stall" och att gärna ser att vår värmesystem kraschar. Och att det här är en hämndaktion.

Han bygger ett nytt stall när jag bett om ombyggnad om det gamla.
Vill inte skriva på ett papper om vad vi avtalat om.
Bygger inte klart utan jag får upp och lägga tak för att det börjar bli förstört.
Vägrar betala hyra, el och värme för en lokal han hyr.
Vägrar flytta ur eller skriva kontrakt på lokalen.
Skickar en faktura på 173 000 förutom de 75 000 vi hade ett muntligt avtal om (stall bygge)

Vi har skickat krav på hyra och bett honom flytta ur lokalen om han inte betalar hyran eller så måste vi driva ärendet vidare. Han vägrar.

Vi drar efter flera års kämpande in KF som drar det vidare till tingsrätt som han inte ens dyker upp till. Han förlorar målet och ska betala hyran och flytta ut. Då kommer fakturan på stallbygget på 173 000 extra... Vi bestrider.

Han blir tvingad av KF att flytta ut sina saker från lokalen, och försöker på fredags morgonen (-25 ute) att montera ur porten. Det var bara tur att lillkillen fyllde år och att vi var hemma.

Så vad gäller? får han ta porten? :crazy:

Sv: Blir galen på juridiska frågor....

En port, en dörr är ett fast föremål det får man inte ta med sig när man flyttar, var ju diskutioner för x antal år sen när man började sätta upp paraboler de får man inte heller ta med sig när man flyttar.

Nu var det ganska länge sedan jag läste fastighetsrätt men rimligen bör det vara något hyresgästen i så fall får ta med förra ägaren till er fastighet. Porten hör till fastigheten och om inget särskilt överenskommits mellan er och säljaren ingår den när fastigheten såldes till er.

I så fall får han väl begära via KFM att få hämta porten. Ni bestrider och då får han ta det till tingsrätten om han anser sig ha sådana bevis som räcker för en - för honom - fördelaktig dom.

Kolla med polisen ? Med advokat?
Låsa porten på ett sådant sätt att han inte kan ta bort en när ni inte är hemma? Tills dess att detta retts ut....
Har han ö h t papper på att porten är hans? Och gäller det i så fall även fast porten suttit där i 16 år (!!) och om fastigheten är såld?

Den diskussionen får han ta med förra ägaren, för jag antar att ni inte hört ett ljud om detta förrän nu?

Det kan ju vara så att han har köpt porten och bekostat monteringen (har kvitto etc) på hela klabbet. Och fått pengar i handen av förra ägaren. Eller nedsatt hyra av förra ägaren. Eller gjort en deal med förra ägaren. Vilket ju gör att förra ägaren var i sin fulla rätt att inte nämna något om SIN port som han sålt till ER.

Nä, glöm det. Han får väl gå till Tingsrätten (och förlora en gång till?) om han känner att det är viktigt för honom. Men förklara för honom att om han tar porten blir han polisanmäld och får en stämning på vad det kostar er att återställa och laga det som förstörs p g a hans ev. portnappning.

Så här gick det till när vi hade ett liknade fall, hyresgästen ville ta med sig en dörr som denne påstod var hans i detta fall en garageport. Javisst om en likvärdig monterades in på plats på samma gång, i annat fall skulle porten vara kvar eftersom den är en del av grunden i byggnaden. Det spelar ingen roll om man monterat dit en egen, om man i det läget ska ta med sig "sin" port så måste den gamla sättas tillbaka eller annan likvärdig.

Porten sitter kvar och han har inte hört av sig än... Litar tyvärr inte det minsta på att det hela är över än :/

Såvitt jag vet skall fasta installationer vara kvar ,annars får han väl sätta tillbaka den andra ,annars har han ju gjort åverkan på huset.

Såvitt jag vet skall fasta installationer vara kvar ,annars får han väl sätta tillbaka den andra ,annars har han ju gjort åverkan på huset.

All lös egendom som inte näms i kontraktet har han rätt att ta med.

Fönster dörrar, varmvattenberedare räknas inte som lös egendom.

Skulle han åka och hämta porten så är det egenmäktigt förfarande + stöld.
Till det så blir han ersättningsskyldig för ev. följdskador till sitt handlande ex sönderfrusna vattenledningar.

MAO...så snackar han bara skit.

Nu är det dags!

Fick ett brev från snickarn... om jag inte betalar innan den 24 ska han gå vidare till kronofogden.
Jag svarade på brevet och förklarade att då jag har bestridit fakturan i sin helhet kan de inte gå via kf utan måste driva tvisten via tingsrätten. Och att jag i sådana fall kommer göra en motanmälan om avtalsbrott med skadeståndskrav.

Nervös och ledsen :cry:

Liknande trådar

Äldre Nu är goda råd kanske inte så dyra men kärringen är förbannad. Lång historia kort. Jag och exman bygger hus på min släktgård -97. Åren...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
25 388
Senast: Korven
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 021
Senast: Inte_Ung
·
M
Ekonomi & Juridik Hej! Vi har problem med våra Fd inhyrnader. När dom flyttade till oss påpekade vi att vi ej hade något elagrigat till hagen då...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 393
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar