Blir galen! Hur konkurrera med slaktrester hos grannen?

Sv: Blir galen! Hur konkurrera med slaktrester hos grannen?

Jag skulle sikta på obehagligt, inte läskigt. Något som får henne att bromsa i två sekunder och fundera "är det värt det" vilket ger dig ett fönster att stoppa henne.
Arg gubbe, vattendusch, oljud. Svårt att tipsa det beror helt på hur din hund funkar.

hmm ja får fundera ut något..

Såg ett program på tvn om en hund som blivit attackerad av en krokodil vid strandkanten, den gick inte nära kanten igen. Om jag bara hade haft en tam krokodil som kunde lurpassa ;)

Jag skulle skaffa en sadan dar oljuds grej som tjuter och lata det vrala nar hon kommer fram ... samtidigt som du ropar vanligt och har jatte smarrigt godis nar hon kommer tillbaka till dig.

Oljudsgrej? Vad menar du för pryl? Någon slags siren?

Bäst vore något fjärrstyrt, så jag kan trycka igång manicken på håll!

Fast... Nu måste jag få vara motvallskärring IGEN!

Du Line_N skriver att citat: "Har provat bestraffningar men det gör ingen som helst nytta."

Och ändå är det ju det ni diskuterar här!

Jag har persoligen så svårt att acceptera att man som ägare inte vill korrigera sin hund så att den slutar med ett riskbeteenden, men är villig att låta någon annan/något annat göra det.
(För mej är det ett STORT riskbeteende att rymma för att äta slaktrester som kan innehålla både det ena och det andra i både ben-/fett/-bakterieväg.)

För det är en korrigering - tillrättavisning - ni pratar om även om ni väljer att kalla det något annat.

Jag vill att mina hundar kommer för att JAG kallar och för att de vet att om de väljer att ignorera mej i de läget så kommer himmeln att falla ner i huvudet på dem och risken finns att de kommer hamna som en fäll framför brasan!
Inte för att de är rädd för att de skall drabbas av något otäckt ljud, vatten eller någon annan form av "yttre påverkan".

Om du är ute och går och du ser att hunden börjar pinna iväg mot "fel mål" och du kallar och hunden ignorerar det så hade jag i dina skor VRÅLANDE rusat efter. Jag hade förvandlats til Ben Jonson och älgat efter tills jag fått fatt i hunden och då hade jag hanterat henne så tufft som det krävdes för att hon ALDRIG skulle vilja bli behandlad så igen. Sedan hade jag kopplat upp henne och kört ett lydnadspass med nolltolerans och höga krav på platsen.
Utan att belöna med något annat än rösten när hunden fått jobba en bra stund - dvs INTE en massa bra och klappar förrän hunden verkligen förtjänar det. Och även då hade jag varit EXTREMT snål!
Sedan hade jag kört ett antal inkallningar runt slaktresterna och sakta men säkert "tinat upp".
Innan jag gick hem skulle jag vara som vanligt igen och belöna hunden på vanligt vis vid väl utförda kommandon. Dock med en underton av allvar så fort hunden såg ut att vilja "flamsa iväg". (Här pratar jag inte om tävlingslydnadsmoment utan basic, basic grejer som sitt, stanna kvar, ligg, gå ordentligt, kom osv.)
Därefter hade jag gått hem och vilat i en timma eller så och sedan hade jag gått ut igen och testat igen. Jag hade alltså släppt hunden lös och promenerat samma väg som innan och kontrollerat så att vi var överens om hur vi beteer om nära slaktrester.

Om jag inte själv är beredd att korrigera min hund så att den förstår allvaret i en situation så skulle jag inte vilja att någon annan/något annat gör det heller.
Men det är jag det...

/Swat

då hade jag hanterat henne så tufft som det krävdes för att hon ALDRIG skulle vilja bli behandlad så igen.

Exakt hur hårt är du beredd på att ta i mot en hund?

Min tik skulle man bokstavligen talat få klå upp och skada för att "komma igenom med korrigeringen" om man skulle träna med den filosofin. Valpen ser ut att bli lika tuff han.

Sen håller jag med om att den senast diskuterade metoden med skrämsel vid föremålet verkligen saknar pedagogiska poänger - och jag skulle aldrig komma på tanken att medvetet skrämma min hund med ljud eller uppdykande föremål. Jag vill inte ha en hund som är rädd för saker i sin omgivning!!

/Migo

MrsScabtree: För att jag vill behålla känslan i hunden lite längre, plus att jag vill att den skall anstränga sej lite mer/extra.
Om jag "glömmer allt" på en gång så missar jag den sociala biten i ett sådant här agerande tycker jag.
Jag vill att hunden skall känna "Ooops, nu är matte inte nöjd" en stund.

Migo: Det beror helt på hunden så klart!
Mina hundar hanteras så här från dag ett, så jag behöver inte ta dem särskilt hårt alls - i min värld.
Om man har hundar som hanteringsvana eller som inte "klarar" att husse/matte blir arg, då hade jag haft dem i koppel och sett till att de aldrig hamnade i en situation där de kan ignorera en inkallning (ex endast rasta dem på inhägnade områder, i lina eller liknande)

Sedan är det faktiskt väldigt få hundar som inte tycker att det är nog så läskigt att ha en ägare som förföljer dem under en längre sträcka samtidigt som personen ifråga uttrycker sin ilska över hundens tilltag!
Så inte sällan handlar det om att ta fatt i hunden i nacken ruska lite och muttra ut vad man gör med liknande hundar i kina ;) och sedan behålla "trycket" på hunden en stund genom lydnad.

/Swat

Tillägg:
För mej är inkallning INTE en lek, det är blodigt allvar och inget som kan baseras på om hunden vill eller inte vill komma. Lydnadsmoment, ciskuskonster och annat kan byggas på hundens "lust", men inte inkallningen.
Sedan BLIR det lustfyllt att komma när jag kallar, men det är en annan femma!

/Swat

Du skulle nog tycka att Ida var en intressant madame;)

Jag jobbar förövrigt som du vad gäller tryck på hundar man haft från start - det behöver inte alls vara speciellt obehagligt om man har en chans att etablera det från start. Min tik däremot, hon blir som en vägg om man korrigerar henne. Upplevelser som skulle ge andra hundar men för livet rinner av henne som vatten. MH-folket stod med hakan i backen och vallningsinstruktörerna bara skakar på huvudet.

Det är tur att hon är "tjänstvillig", mattekär och gillar leversnittar. :D;)

Kul med lite annorlunda hunda!

Även jag har haft hundar i träning där man fått arbeta fram en sorts ömsesidig maktbalans för att det är det som fungerat bäst.
Och jag ser absolut ingen vits i att hantera hundar "hårt" om det inte är det som krävs för att avbryta något som är potentiellt skadlig/farligt.

När man däremot hamnar i en tråd där skaparen påtalar att "korrigeringar inte fungerar" men där tankarna väcks kring att "skrämma" hunden så mycket att den avstår från något som är EXTREMT lockande... Då hamnar vi på något som måste vara ganska extremt skrämmande också, eller hur?
För annars kommer ju hunden inte att bli avskräckt från att - i detta fallet - äta snusk.
Och om man är beredd att skrämma sin hund så mycket så tycker jag att det är renhårigare att själv vara den som "låter blixten slå ner".

/Swat

Bara två dumma frågor från en som inte är så insatt:

Vad är den egentliga skillnaden mellan att skrämma hunden med ett högt ljud när den drar mot lockelsen och att springa ikapp och ruska om den? Båda är ju obehagliga upplevelser som den kommer att förknippa med att sticka till det där goda?
Sen undrar jag hur länge man kan hålla på och "bestraffa" (vara hård mot den) innan hunden slutar förknippa det med att den gjort nåt dumt?

När man däremot hamnar i en tråd där skaparen påtalar att "korrigeringar inte fungerar" men där tankarna väcks kring att "skrämma" hunden så mycket att den avstår från något som är EXTREMT lockande... Då hamnar vi på något som måste vara ganska extremt skrämmande också, eller hur?
För annars kommer ju hunden inte att bli avskräckt från att - i detta fallet - äta snusk.
Och om man är beredd att skrämma sin hund så mycket så tycker jag att det är renhårigare att själv vara den som "låter blixten slå ner".

/Swat

Jag håller helt och hållet med dig! Det är ju verkligen en korrigering som avses, även om man försöker "sminka upp det" och byta namn.

Ett aversivt stimuli med avsikt att bryta ett beteende är per definition en korrigering/bestraffning. Oavsett om det utdelas av ett spöke vid "betet" eller av en ägare som kommer rusandes efter.

/Migo
(eftersom detta är buke kanske jag ska förtydliga att jag INTE provat att prygla min hund för att se om det hjälper. Det är en slutsats jag dragit av andra erfarenheter och kunnigt folk.)

Det finns INGA dumma frågor!

Genom att jag som ägare springer ikapp min hund och "läxar upp" den så blir det en social korriegring. Jag kallar, hunden väljer att strunta i mej, JAG är den som kommer att tala om för hunden att det inte är ok.
Det handlar alltså inte om att - i detta fallet - lära hunden att inte "äta snusk", utan om att inkallning är ovillkorligt. Oavsett vad som finns runt omkring.

Att arrangera "fällor" som skall ge en osocial korrigering riskerar att bara skrämma hunden för saker/ljud/vatten/andra människor osv.
Dessutom så lär jag ju - på sin höjd - hunden att slaktrester = obehagligt/skrämmande eller hästbajs = obehagligt/skrämmande.
Det ger ju ingen föränding i hundens tänk vad gäller om man måste lyssna när matte/husse kallar eller ej. Snarare är det ju ok att skita i matte så länge det inte händer något obehagligt när man kommer fram till bajset/skelettet eller vad det nu är.

Om du med din andra fråga undrar varför jag håller hunden "kort" en lite längre stund, så handlar inte det om att hunden skall förknippa det med att den - i detta fallet - dragit för att äta snusk. Utan det är för att jag vill hålla hunden lite i "fjäskfilen" för att påtala min överhöghet.
Dvs jag vill ta ifrån hunden initiativet en stund och låta den får arbeta för att tillfredställa mej.

Dessutom är jag starkt emot att man ljuger mot sina hundar.
Är man arg - som man oftast är när hunden drar - så får man vara arg! Att "spela" glad och låtsas att man är nöjs över att hunden nästan tänkte komma är bara trams. Hunden ser redan på alla våra subtila ;) signaler att vi inte är glada.

/Swat

tack för en bra förklaring, det får mig att fundera på grejer som jag trott vara självklara, men troligen inte är det. här ska tänkas en stund :)

*Kl*
Jag sitter i samma sits som TS, dvs att jag har svårt att konkurrera mot godare/roligare saker. Mina två bassets är ju snart ett år & har nu börjat testa gränserna till max. Med den ena funkar Swats råd utmärkt men den andre är mer som en Basset bör vara, dvs VÄÄÄÄÄÄLDIGT självständig.
När han drar iväg & jag rusar efter vrålandes så händer det ju att han vänder tillbaka, har då fått rådet att berömma mängder men det känns liksom skevt. Hunden drar - inser att matte är tokförbannad- bestämmer sig MOTVILLIGT för att återvända - får beröm? Är det inte lite snett? Eller tänker jag fel? Detta är min första Basset så jag har ingen vidare värst vana av hundar som är så egensinniga och "hårda".

Men om han kommer tillbaka efter en stund KAN man ens skälla då? Förstår hunden att jag är arg för att han drog & inte för att han kom tillbaka?

Fats alltså... Hundar lever rätt så bra i nuet.
Att dra ut på en bestraffning över lydnadspass osv, det tror jag inte ett smack på.

Jag anser att chansen man har att ändra ett beteende via bestraffning/korrigering är när dom tänker tanken eller när dom gör det. INTE efter.

Det du gör funkar kanske på dina hundar.
Skulle jag göra som du beskriver på min hade hennes förtroende för mig ligga på sisådär -100 och jag skulle sabba mer i lydnaden än jag skulle vinna.

Väljer han att komma tillbaka när du ryter (på en gång) i skulle jag berömma rejält! Även om han tvekar lite. Måste du jaga ikapp och hämta, då skulle jag vara arg. Sen hitta ngt som brukar fungera alltid, be om det och så berömma.

Jag förstår hur du menar Swat, men jag tror att du har missuppfattat mig lite.

Anledningen till att jag skrev "bestraffning funkar inte" är för att jag har provat att springa efter skrikandes och fly förbannad i den stilen du beskriver. Min hund blir då extremt låg, hon avskyr när jag är arg på henne. Men likväl rymmer hon igen.
Det enda som händer som jag gör så som du beskriver, är att min hund blir låg och fullkomligt ovillig till lydnad.
Jag har inga problem med att bli arg eller "låta himlen ramla ner", men jag ser ingen poäng med att fortsätta med något som inte ger önskvärt resultat.
Sen kanske det är jag som gör något fel, inte vet jag. Men jag har inte lyckats hittills med det här problemet.

Jag vet att skrämsel är minst lika mycket bestraffning och jag försöker inte gömma det bakom andra ord. Jag är helt enkelt villig att prova något nytt. Jag tycker egentligen att skrämsel är ganska extremt och jag är medveten om riskerna (att hunden blir rädd för annat), men jag tänker att jag ska vara noga med hur vi genomför "övningen" för att det är troligt att vi kommer lyckas.
Det handlar inte om att jag inte vill göra skitjobbet själv. Men nu är det ju svårt att vara personen hon rymmer från och lurpassa samtidigt.

Jag tar åt mig av alla råd som skrivs här, och har funderat speciellt mycket över det du Swat har skrivit. Över vad jag kan ha gjort för fel tidigare och över hur jag kan göra det bättre nu :)

Idag lyckades vi förresten få stopp på henne när hon försökte springa iväg!
Hon sprang från mig, när jag började skrika för att försöka få stopp på henne så hörde husse detta (han var i vår trädgård) och vrålade i han också. Tror hon blev så paff för att det helt plötsligt kom en röst hon inte räknat med, från ett helt annat håll. Så hon tvärstannade och kom tillbaka till mig :banana:

Efter vad du beskrivit så tror jag faktiskt att din hund är smart nog att ta "skrämsel" på rätt sätt. Jag tror det skulle räcka med att din sambo står gömd och när hon är på g fram, att han visar sig och frågar med dov röst vad hon håller på med. Hon kommer förmodligen fatta vinken.
Att hon gör samma sak igen trots att du blir förbannad är pga. att hon tycker det är värt det, ändå. Och frågan är ju hur långt man isåfall ska gå med bestraffning för att hunden inte ska tycka att det är värt det.
Jag har inget emot att man talar om för hunden vad som INTE är accepterat. Men när man har en hund som inte tycks ta åt sig, då får man nog ta andra vägar. Man ska för guds skull inte behöva ge sig an på hunden fysiskt mer än att möjligtvis ta tag i den.

Men jag är även rätt kluven i detta med att bli rejält förbannad på hundar.
Beror helt på vilken hund man har.
Ju mer jag väljer att bestraffa min hund ju mindre motivation och förtroende får hon för mig som förare överlag.
Att jag blir förbannad en gång betyder alltså att i nästa situation så har hon absolut ingen lust att lyda mig, jag är ju bara så jävla arg och otäck ändå.
Min träning med min hund bygger hela tiden på att jag skapar förväntan hos min hund som gör att hon helst kollar läget med mig först, för jag har oftast ngt gott och roligare än allt det andra.
Men det ställer ju givetvis höga krav på min fantasi och förmåga att göra motivationen att lyda mig större än vad som lockar att inte göra som jag ber.
Detta är ngt som tar en tid att bygga upp. Att alltid ha godis och och lek till hands.

Lite flummigt skrivet kanske.
Men kortfattat: För mig fungerar det bäst att belöna belöna och åter belöna, och va världens häftigaste jävla grej för min hund.
Gör hon något hon inte får ryter jag till, hur hårt beroende på hur allvarligt det hon gör är och när hon då avbryter och slänger en blick på mig så är det fest till tusen som gäller så att motivationen till att fullfölja mitt NEJ är större än att skita i det och göra det hon tänkte göra.

Det gäller att hitta en linje som passar förare och hund absolut!

Jag vill dock inte bygga min relation med mina hundar på externa belöningar.
Dvs att jag vid alla promenader, träningar, rasningar skall måsta ha godis/bollar/kampleksaker i fickorna och dessutom hålla koll så att det inte dyker upp något ännu roligare i periferin som övertrumfar mina "extras".

Jag vill att vår relation skall bygga på ett samspel där jag styr våra aktiviteter och där hundarna får ta del av alla mina tillgågar - bollar/kamp osv - när jag känner att de gjort något alldeles extra bra.
Att jag är nöjd och plussar med klappar och "uppmärksamhet" måste räcka för mina hundar i vardagen.

Att en hund skulle bli platt/osäker för att jag påtalar missnöje tyder för mej på att hunden inte litar på mej som förare i grunden.

Jag kan bli arg som ett bi och jag kan korrigera mina hundar, men de blir inte platta/osäkra/rädda/hämmade eller ovilliga till att ta initiativ för det!
De vet att matte kan bli arg, men de vet också att jag aldrig är "ful, dum eller ojuste".
Snarare tycker jag att hundar som lever i "svart/vita"-hem där de både belönas och styrs upp litar MER på sina förare än hundar som hela tiden själva skall försöka lista ut vad det är matte/husse vill/förväntar sej.

När man bygger sin lydnad på att alltid försöka "vara roligare" än alla störningar så har man ju faktikst inte heller mandat att säga åt hunden att låta bli det ena eller det andra, eller hur?
Du kan ju inte säga åt din hund: Nej du får inte jaga den där kaninen! Du måste komma hit och äta din köttbulle! ( ;) )
Genom att vara den "roligaste" så är man ju den mottagande parten i hund-förare relationen, eller hur?
Hunden är den part som väljer aktivitet - beroende på vad den har lust med - och föraren måste arbeta för att hunden skall välja honom/henne.

Som alltid gäller det ju att hitta en träninsgfilosofi som föraren känner är rätt "i hjärtat". Känns det inte rätt där så kommer man inte att vara 100%-igt dedikerad och ärlig och då kommer det inte fungera.

/Swat

Liknande trådar

Övr. Hund Självklart inte galen, men så jobbig imellanåt. Det är så att min syster har en sibirien huskey på sju månader som har så fruktansvärt...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 945
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka