Blir eran hund "galen" vid möte med annan hund?

N

Nozer

Har på senare tid lagt märke till hur många hundar som blir totalt skogstokiga när man passerar dom ute. Är skrämmande när man sätter sig o summerar antalet "galna" hundar man möter under en dag. Är säkerligen 70-80% av de man möter som gör utfall

Var nyss ute på en liten kissvända o mötte 3st hundar. 2av dom var så galna så man nästan blev rädd när man gick förbi. Ägarna fick hålla dom i halsbandet o släpa iväg hundarna.

Hur beteer sig era hundar när ni får möte ute?
Våran blir bara glad o vill fram o hälsa, trots att den andra morrar, skäller o drar.

/Tobbe
 
Sv: Blir eran hund "galen" vid möte med annan hund?

Det var min också tills hon blev äldre och förståndigare - nu kan hon snarare springa snabbt förbi, trots att de aldrig har kommit åt henne. SE upp så inte hunden blir rädd för som sagt var, vissa hundar varken ser eller låter kul...
 
Sv: Blir eran hund "galen" vid möte med annan hund?

Våran äldra hund bryr sig inte speciellt mkt. Han kan titta och vilja gå fram och hälsa, men säger man nej så fortsätter han promenaden som om inget hade hänt. Fast om det är en hund han känner tex. Grannens hund vi möter på romenad så drar han och vill dit och busa, men det kan ju vara för att han alltid fått göra så också :idea: :p

Valpen på 4mån blir jätte glad, drar i kopplet och vill till varje pris fram och hälsa. Men idag blev jag jätte stolt över honom! :) Han tittade lite på hunden vi mötte, men drog inte i kopplet utan gick lungt och fint förbi den andra hunden... han börjar lära sig han också!

Men jag håller med om att det är skrammande när så många hundar gör utfall så fort man möter dem med sin egen hund :crazy:
 
Sv: Blir eran hund "galen" vid möte med annan hund?

Har på senare tid lagt märke till hur många hundar som blir totalt skogstokiga när man passerar dom ute. Är skrämmande när man sätter sig o summerar antalet "galna" hundar man möter under en dag. Är säkerligen 70-80% av de man möter som gör utfall

Var nyss ute på en liten kissvända o mötte 3st hundar. 2av dom var så galna så man nästan blev rädd när man gick förbi. Ägarna fick hålla dom i halsbandet o släpa iväg hundarna.

Hur beteer sig era hundar när ni får möte ute?
Våran blir bara glad o vill fram o hälsa, trots att den andra morrar, skäller o drar.

/Tobbe

Det beror ju på att det är hunden som har övertaget under promenaden och ska hålla andra hundar och folk borta från sin undersåte (matte eller husse). Det är ganska "enkelt" att ta bukt med.
Mina hundar bryr sig numera inte ett smack om andra hundar utan kan gå förbi lösa tio centimeter från en annan hund som "mopsar sig" utan att göra anspråk på att vilja mopsa tillbaka. Det är väldigt skönt !
 
Sv: Blir eran hund "galen" vid möte med annan hund?

Min valp viftar bara på svansen som en tok och vill fram o hälsa.
Familjens foppe gnäller som en dåre så fort han ser en annan hund, han är absolut inte mycket för hälsa/busa med andra hundar så varför han gnäller det kan jag inte svara på..

Ingen av dem har varit aggressiva gjort utfall mot våra hundar.

Har dock också stött på en hel del sådana, varav en talade om för mig att min hund skulle minsann inte få hälsa på hennes igen för han gjorde utfall så hennes stackars hund var tvungen att försvara sig..
Vill inte direkt påstå att en liten 4 månaders valp som blir påhoppad av en stor bjässe till hund "gjorde utfall":rofl: :smirk:
 
Sv: Blir eran hund "galen" vid möte med annan hund?

min tik är en fd problemhund som jämt gjorde utfall. är hon på riktigt dåligt humör eller blir rädd kan hon fortfarande fräsa till.

men jag håller med om att det är otroligt vanligt. grannens ena hund skäller så fort den ser något ludet och går alltid med grimma och kortkort koppel. en annan granne har två tibbar som blir helt rabiata när de ser oss. och så har det varit sedan vi flyttade hit -04. tröttnar inte folk på sina skällande hundar?
 
Sv: Blir eran hund "galen" vid möte med annan hund?

Våran hund betedde sig väldigt illa ibland.
Skällde och hoppade och hade sig... Kändes inte alls kul att gå nära andra hundar, en liten hund som beter sig dåligt är illa nog, men en 40-kilos schäfer som håller på så där skrämmer skiten ur vem som helst. Vi kunde hålla honom, men roligt var det då inte.

Vi (själva och med hjälp av tränare) försökte allt tänkbart för att få honom att sluta, men det fungerade inte. Han blev bättre, men inte bra. Det förbättrades lite med åldern också, men han hade sina dagar... Så fort han fick komma fram och hälsa lugnade han ner sig, men det var ju inte så många han fick hälsa på om man säger så. Fullt förståeligt! :crazy:

Vi vet inte vad det berodde på. Tog emot honom som omplacering vid 2,5 års ålder, vi vet väl inte riktigt hur han var innan dess eller vad som eventuellt kan ha hänt.
 
Sv: Blir eran hund "galen" vid möte med annan hund?

Tja,vi kan börja med Yorken,en gammal å sur liten dam som oftast (bortsett från när hon löper för då är det andra bullar som gäller:angel: ) brukar skälla och traska Ruuuunt och sedan gå baklänges för att skälla vidare på den mötande hunden. *helt störd med det ser lite kul ut faktiskt*
Känns även ganska så onödigt att ens försöka göra ngt åt den saken,hon är dels så pass liten att man knappt märker (dock hör) henne och sen dör hon väl snart:devil:

Pekingesen brukar stanna till å kolla på hunden och sedan mig,inte mer än så-hon hälsar om hon får. Förr var hon riktigt jobbig å rusade fram till alla hundar och bet dom överallt:o TUR att vi fick bort Det beteendet då:bow:

Och Sist men inte minst har vi lilla schäfergubben som Idag beter sig vädligt bra vid möte med andra hundar. I kopplet kan han Ibland fortfarande morra till och reser lite ragg och Ibland sänker han huvudet och höjer svansen och ser "tuff" ut, men det jobbar vi på. När han är lös är han betydligt bättre, känner sig väl självsäkrare då, går fint vid fot och tittar inte ens åt den andra hunden eller om han är "ledig" och det kommer hund i tex skogen så stannar han upp och kommer tillbaka till mig/oss alt. att han stannar-Kollar tillbaka för att se att "allt är OK?" och sedan fortsätter han och beter sig väldigt exemplriskt. :bow:
Tidigare när vi fick han så var han helt förskräcklig vid möte med andra hundar :eek:
Men idag är det en helt klar förbättring!:) *stolt*
 
Senast ändrad:
Sv: Blir eran hund "galen" vid möte med annan hund?

Valpis blir väldigt, väldigt glad, han är till sin personlighet (hundlighet?) alltid jättepositiv, extrementusiastisk och älskar alla, även de mindre trevliga hundarna som morrar åt honom. Han gnyr gärna, drar lite i kopplet, viftar på svansen. Har tränat på att han inte behöver hälsa på alla, så det går att gå förbi utan att han blir sådär själaglad, men jag måste hålla honom i kort koppel. Ibland blir han väldigt på, men han är aldrig aggressiv, bara entusiastisk... :crazy:
 
Sv: Blir eran hund "galen" vid möte med annan hund?

Min labbe är så nyfiken, men ändå osäker på andra hundar som han inte känner så väl eller inte alls. Så han tar de tuffa sidan först å sätter svansen på topp å morrar lite. Det brukar gå över om den andra hunden och ägaren kommer fram och de får hälsa.
Min tax är så himla löjlig å ska göra sig stor å tuff, men när de kommer fram så gömmer han sig bakom bena.
 
Sv: Blir eran hund "galen" vid möte med annan hund?

Det beror ju på att det är hunden som har övertaget under promenaden och ska hålla andra hundar och folk borta från sin undersåte (matte eller husse). Det är ganska "enkelt" att ta bukt med.
Mina hundar bryr sig numera inte ett smack om andra hundar utan kan gå förbi lösa tio centimeter från en annan hund som "mopsar sig" utan att göra anspråk på att vilja mopsa tillbaka. Det är väldigt skönt !


Jag förstår också vad det beror på, det jag inte förstår är vad jag skall göra åt det...Min hund gör ingenting vanligtvis vid möten. Men gör hunden vi möter utfall så svarar min hund upp.. Och det rejält...
Vi har inga ledarskaps problem för övrigt... Har du några tips?
 
Sv: Blir eran hund "galen" vid möte med annan hund?

Lowa (min lilla, drygt 1 år) vill fram och hälsa. Är väldigt glad dock, inga aggresiva tendenser alls!
Och vi jobbar på att hon ska kunna gå förbi en annan hund med löst koppel vid min sida.
Hon kan om vi går fot brevid på en träning, men hon tycker det är svårare när nån hund "bara dyker upp" på promenaderna.
Går riktigt bra ibland:bow:
Men det är inte lätt med en glad spaniel som henne:p


Stora hunden går jättefint med mig, både lös och i koppel.
Ibland gnäller hon på hunden men inte mer.
När mamma är ute med henne drar hon mot ibland, men absolut inga aggresiva tendenser där heller, hon vill hälsa helt enkelt...

Håller med om att det är vanligt med utfall när man möter hundar!
 
Sv: Blir eran hund "galen" vid möte med annan hund?

Jo, håller med!
Jag minns inte senast jag mötte en hund som inte gjorde utfall mot min hund...blir hon överraskad, då gör hon ju utfall också, jag blir tjurig och tar tag i henne. Så blir det en ond cirkel av det hela.

Tränar att hon ska ha fokus på mig vid mötande hund, men tyvärr är hon ofta mer fokuserad på att ha koll på den mötande. Jag hoppas att det ska gå över så småningom, då hon får inte hälsa på främmande hundar, utan får istället umgås med några hundar ur klassen. Förhoppningsvis minskar fixeringen om ett tag.

Jag bor i en håla, som antagligen har fler fyrbenta än tvåbenta invånare, komiskt nog. En riktig hundmetropol!
Schäfrar och kinesiska nakenhundar är mest rabiata, men chihuahuorna kommer inte långt efter...
Kanske är det klimatförändringens fel? :rofl:
 
Sv: Blir eran hund "galen" vid möte med annan hund?

Min hund flyger iväg åt motsatta hållet, just för att vi har mött ett par hundar som blivit "galna" när vi varit ute och promenerat.
Min hund har blivit lite skrajsen :crazy:
 
Sv: Blir eran hund "galen" vid möte med annan hund?

Känns även ganska så onödigt att ens försöka göra ngt åt den saken,hon är dels så pass liten att man knappt märker (dock hör) henne och sen dör hon väl snart:devil:

Hrmpf...En alltför vanlig tanke bland småhundsägare. Är det konstigt att varenda tanthund man går förbi far i kopplet som en tofs i en orkan då?
 
Sv: Blir eran hund "galen" vid möte med annan hund?

Nu har jag en väldigt liten hund (dvärgschnauzer) men hon är väl vad jag skulle kalla ganska uppfostrad. Möter jag någon när jag har henne i koppel drar hon gärna lite i kopplet och visar att hon hemkst gärna skulle vilja springa fram och hälsa.
Är hon lös så visar hon med hela kroppsspråket att -matte jag viiiill hälsa, kom igen låt mig :D fast hon stannar kvar vid mig.
Jag brukar alltid koppla om jag ser att jag ska få möte eller sätta henne vid sidan. vare sig de mötande har hund eller ej.

Detta har bidragit till att alla möten är ganska tråkiga då vi alltid stannar när hon är lös och väntar *s*

I början när hon var ung ville hon gärna springa fram till allt och alla och hälsa men efter lite träning har det mesta gått bort. lite dragande i kopplet som jag tycker är ok. Gör ingen stor sak av det. Försöker aveda hennes uppmärksamhet och passera bara. Nu är hon 3 och nyfikenheten över andra hundar börjar lägga sig.

Möter dock många andra med både stora och små hundar som gör rena utfall i kopplen :crazy:
 
Sv: Blir eran hund "galen" vid möte med annan hund?

Min labbe älskar ju allt och alla och skulle nog helst vilja hälsa på hela världen :D .
Nu när han har blivit lite äldre nöjer han sig oftast med att visa att han vill hälsa och vifta frenetiskt på svansen, men följer snällt med om man säger åt honom. (Han kollar in den andra hundens reaktioner också, är den aggressiv brukar han gömma sig bakom mig, är den lika glad som han själv så vill han helst springa dit.) Jag har honom aldrig lös när vi går på ställen där man kan möta andra hundar dock, är inte 100 på att han inte skulle springa fram och hälsa innan jag hann säga något. Jag har aldrig sett min hund vara arg på en annan, men man vet ju inte vad det är man möter för några, alla hundar är ju inte glada och vill hälsa...
 
Sv: Blir eran hund "galen" vid möte med annan hund?

Min hund gör inte utfall, MEN vill fram och hälsa och jag tycker det är minst lika jobbigt. Kan tillägga att hunden väger ca 31-32kg och jag 47-48kg.. Så, jo, jag är tvungen att med all kraft släpa henne förbi...
Tips????? Problemet började då hon blev påhoppad av en hund då hon var ca 10månader, och tyvärr möter vi så sällan hundar på promenaderna så det är väldigt svårt att göra situationen normal för henne igen.. Om någon har ideer så är jag väldigt tacksam!!!
 
Sv: Blir eran hund "galen" vid möte med annan hund?

Jag är skitsträng när det gäller sånt, så vi hälsar aldrig om vi inte känner hunden och föraren. Därför skiter mina hundar fullständigt i andra.

Det är ett måste, så mycket som jag rider med dem lösa vid sidan utan att kunna koppla dem. Så när jag säger "här" så är det så och de går de där, oavsett om det är en hund 1,5 meter åt sidan.

Felet folk gör är att de dels förstorar situationen och dels tror dem att hundarna kan lära sig sånt utan träning och konsekvens.

//E
 
Sv: Blir eran hund "galen" vid möte med annan hund?

Nej. Hon går förbi, om nån mopsar sig mot henne kan hon resa lite ragg, men mer händer inte.
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 074
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund I vårt område finns det en familj som har två vallhundar av mindre/mellanstorlek (15-20kg). Hundarna får ingen som helst aktivering...
Svar
15
· Visningar
1 691
Senast: Nota
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 468
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 187
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 38
  • Vad läser du just nu?
  • Tittar in i ditt kök del 27

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp