Blir det probblem med det andra stoet?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare flickancarra
  • Startdatum Startdatum
F

flickancarra

Hej!
Bakgrund: Jag har nu ett sto, Trulsan, med föl och ett annat dräktigt sto, Sprallan, som förhoppningsvis fölar denna månaden. Trulsan är ledarstoet och har en väldig respekt från det andra stoet. Så fort hon närmar sig Sprallan i vissa situationer så flyttar sig Sprallan så att hon inte ska bli trängd. De är väldigt glada för varandra ändå och håller sams mycket i hagen. Trulsan är lite mindre sällskaplig. Sprallan har blivit som en dagmamma för fölet som hellre går med henne än sin mamma, förutom när det är dags för mjölk eller när de vilar. Kanske för att Sprallan är mer kelen eller för att hon liknar fölet mer än Trulsan. Vid vila kan Trulsan stå och vaka när de andra två sover. Så långt ok.

Idag när jag stog och kliade Sprallan kom Trulsan och trykte mulen och huvudet ut mot Sprallans ljumske och juver, nästan som att kolla hur långt allt var gånget. Hon hade öronen bakåt. (jag gissar att hon fölar i slutet av juni)

En tanke som slog mig var att hon kanske inte kommer att tolerera att Sprallan också får ett föl? Kommer hon bli aggresiv mot ett föl som inte kan ta sig ur trångmål som sin mamma? Eller kommer det kankse gå bra och jag bara oroar mig i onödan. :confused:Jag som bara var glad åt att fölet skulle få en kompis börjar bli nervös. Någon med liknande erfarenheter eller funderingar så skriv gärna! :)Ska jag dela på dem nu, vänta tills jag är säker på att det är dags eller inte alls?

Sv: Blir det probblem med det andra stoet?

Ingen som har några kloka ord om detta? *putt*

Vi låter alltid våra ston gå själva med sina ungar i minsta två veckor. Då hinner fölet bli stadig på benen och lära känna sin mamma ordentligt. Efter det har det (hittills) inte varit problem att släppa ihop med den tidigare välfungerande flocken.

Hur länge innan delar ni på dem då? Jag är orolig att komma ut på morgonen och hitta ett knyta i hagen när hon är kvar med det andra stoet, men vill inte att hon ska gå ensam iheller. Jag har bara dessa hästar. Den andra var iofs väldigt tydlig två dagar innan det var dags men detta stoet är förstfölerska så hon kanske inte är lika tydlig tänker jag. Då är jag rätt på det iaf när jag har en hage på gården iordningställd inför det nya livet...

Våra ston gik in på nätterna och vara bara ute dagtid så de kollades regelbundet. Därför gick de ihop ända fram till fölningen. Om du kollar stoet ofta från beräknat datum och oftare då hon visat tecken så hinner du ju reagera.

Senaste stoet började föla ute i hagen. Hon gick då med en valack. Han stod lååångt borta från henne och ville mest gå in. Var totalt ointresserad. Han är dock van vid föl och stoet är mycket ranghögt.

Ja, min andra fölade i slutet av mars så då tog jag in dom varje kväll och hon fölade inne i arla morgonstund. Jag tycker det känns dumt att ha dem inne nu. Har precis släppt dem på jättefint bete 75 m hemifrån, jämfört med deras igentliga sommarbete som brändes och torkade ut av solen som finns här på gården. Har bara en vecka kvar innan sommarlov (är lärare) så jag får vara mycket hos dom då. Gillar att ta med mig en filt ut i hagen och ligga och försöka lösa korsord eller något! Tack för dina råd! :bow:

Sommaren08084-1.jpg

Mitt ranghöga sto fölade oxå först, den andra fölade 11dygn senare. Jag hade inga problem när jag släppte ihop dom efter nån dag. Den ranghöga (Polgara) sa bara ifrån så att Savannah o hennes föl inte fick komma för nära. Polgara har oxå lite dålig koll på sin ligistunge:o, han spinger gärna till Savannah men hon vill inte ha honom hos sig o markerar det väldigt tydligt. Stona går på bete ihop sen Savannah´s lilla tös var 3 dygn. Har dock inte släppt ihop dom med de övriga hästarna

Tack för ditt svar! Hur länge gick dem tillsammans innan fölningen? Hade du in dem på kvällarna eller du flyttade det ranglåga stoet när hon såg ut att snart föla?

På bilden är det det ranglåga stoet med det ranghöga stoets föl. =)

Dom gick ihop i hagen hela tiden fram till att bägge hade fölat. Tog in dom på nätterna.

Okej. Jag känner att det känns dumt att ta in dem på nätterna nu under sommaren.. Men jag ska nog göra det när jag känner att det närmar sig bara för att ha lite bättre koll.... Jag har en arbetsdag kvar sen börjar jag inte jobba förrän i augusti så jag kommer ha all möjlighet i världen att övervaka. Jag är så glad att hon låter mig känna på hennes juver nu. När jag köpte henne i höstas fick man knappt klappa henne. Det har hänt så mycket under vintern men det är bara under de sista veckorna jag kunnat känna efter även där. =)
Tack för svaren. Känns bra att få lite respons på något man funderar kring.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 051
Senast: Ketrawzc
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 751
Avel Vi halkade in på ett sidospår i en annan tråd och det var nog väldigt bra för jag har lite funderingar kring detta. Jag förstår att det...
2
Svar
29
· Visningar
6 205
Senast: Carlsson000
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 274
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka