Blir det jätte stort?

Sv: Blir det jätte stort?

Täcken och påslakarn för vagn/vagga finns på t.ex. Babyproffsen.

Dock jag kan tipsa om att vänta lite med att köpa det. Jag köpte täcke och massa fina (och hemskt dyra) påslakarnsset till sonens vagga.

Men de växer ganska snabbt ur den lilla storleken, och täckena har en förmåga att vara ganska stela när de är så små, så täckena ligger liksom "uppepå" barnet. Inte omfamnar barnet, som en gosig filt gör. Jag använde bara täcket ett pat gånger. Sonen sparkade av sig det då täcket var så litet, så jag började använda en liten filt som ändå var större än täcket, men mycket mjukare och mer följsamt. Extra "fint" blir det ju om man bäddar med lakarn, eller påslakarn. Använder man det sistnämnda är det lätt att köpa en billig fleecefilt som man klipper till önskad storlek.
 
Sv: Blir det jätte stort?

Vi ska få min gamla vagga och den låg jag i tills jag blev 6 månader. Då flyttade de över mig till spjälsängen och eget rum och när de kollade in på morgonen, vem tror ni står skitglad i sängen :D

Vi har ju kallt, jag brukar ha duntäcke och fleesefilt på vintern, då trivs jag medans sambon ligger och toksvettas, hoppas bebisen blir som honom ;)

Jag kollade på sängkläder på barnens hus :eek: Så mkt pengar för så lite tyg!! Undra kanske om jag som inte gör något om dagarna ska låna hem mammas symaskin och istället sy egna :idea:


Lydia Har beställt ett litet paket :angel: med bebiskläder i stl 50. Jag tycker det ser så himla litet ut! Fast det kanske bara är bra det, för först ska ju bebisen ut och då gör det ju inget om den är liten :p
 
Sv: Blir det jätte stort?

jag har ingen sovpåse men bäddar in Harriet i en fleecefilt, det är superbra. Hon var mini när hon föddes och nästan inga kläder jag hade till henne passade, så hon har tillbringat sommaren "infleecad" och det har hon trivts med.
Jag har massor med ärvda kläder i stl 56 och de minsta har hon vuxit ur nu vid 6 veckor men det mesta kan hon ha, och släkt och vänner har köpt lyxkläder i större storlekar. Hon kommer att bli en modebebis vid sex månader...:D
 
Sv: Blir det jätte stort?

Min son var 52 cm lång och vägde 4 kg när han kom ut och var alltså ganska stor. kläder i storlek 56 var förstora. Han hade 50-52 i storlek och sedan 56 ett bra tag. 62 lär nog vara förtstort till en nyfödd. Har för mig att han hade 62 först i slutet av augusti och han föddes i maj.
 
Sv: Blir det jätte stort?

Täcken och påslakarn för vagn/vagga finns på t.ex. Babyproffsen.

Dock jag kan tipsa om att vänta lite med att köpa det. Jag köpte täcke och massa fina (och hemskt dyra) påslakarnsset till sonens vagga.

Men de växer ganska snabbt ur den lilla storleken, och täckena har en förmåga att vara ganska stela när de är så små, så täckena ligger liksom "uppepå" barnet. Inte omfamnar barnet, som en gosig filt gör. Jag använde bara täcket ett pat gånger. Sonen sparkade av sig det då täcket var så litet, så jag började använda en liten filt som ändå var större än täcket, men mycket mjukare och mer följsamt. Extra "fint" blir det ju om man bäddar med lakarn, eller påslakarn. Använder man det sistnämnda är det lätt att köpa en billig fleecefilt som man klipper till önskad storlek.

Det där håller jag med om. Har bara använt filtar till sonen.
 
Sv: Blir det jätte stort?

Jag har hellre pyamas på min son, och en tunn filt, än tjockt täcke som han sparkar av sig. Vi har också kallt inne, i sovrummet har vi inte ens något element, så det är alltid svalt där.

Som sagt, man måste inte ha dyra påslakarnsset. Avvakta och se vad ni behöver är mitt tips.

Min son har alltid sovit på fårskinn, både i vaggan och nu i spjälsängen. Därför behöver vi inte heller underlakarn i samma omfattning. Bäddar enbart med ett plastskydd under fårskinnet för att skydda madrassen ifall blöjan skulle läcka, sedan sover han direkt på fårskinnet.

Finns ju då inga sängkläder att byta och tvätta. Hänger ut skinnet på vädring någon gång i veckan när vi byter till oss själva i sängen. Ibland kan jag vattenspraya det inna vädring också, men det är ju självrenande så det behövs inte mycket tvättjobb med dom. Kan kamma det med en karda om det blivit platt också.
 
Sv: Blir det jätte stort?

Vill bara tillägga att detta endas gäller ÄKTA fårskinn som är gjort för bebisar och inte de som går att köpa på jysk, ikea eller liknande.:D
 
Sv: Blir det jätte stort?

Det ska tydligen inte vara "godkänt" att använda till bebisar.
Alltså det andas inte på det sättet att det värmer vid kyla och svalkar vid värme.
Sen är det något med tvättning oxå, för att vara "godkänt" så ska det gå att tvättas vid minst 60 grader (ej helt säker)
 
Sv: Blir det jätte stort?

aha, å jag som har varit å klämt på de där fårskinenn och tänkt att ett sånt ska jag köpa! :)
 
Sv: Blir det jätte stort?

Kom på en sak till, sängkläder! Vart 17 köper man i för storlek? Vart hittar man "mini-täcken" till vaggan och vagnen t.ex. För till spjälsäng finns det ju massor på IKEA, men jag har inte hittat något som ska passa i en vagga/vagn.

Inga tjocka täcken första tiden!! Det räcker alldeles utmärkt med en flecefilt, så vidare ni inte har det riktigt kallt inne... Ute i vagn så är åkpåsen suverän när det är kallt, och om man bär i sjal så är ett bärskydd en bra investering!
Spjälsängstäcket var nog Elin dryga året innan vi använde, och Fredrik har ju sina egna idéer, så han vägrar täcken fullständigt... Numera, lite drygt två år kan han tänka sig att ligga under mitt täcke om han kommer och vill gosa på morgonen... Åkpåsen har däremot fungerat i vagnen, och man kan få lägga på en filt när han han somnat.... ;)
 
Sv: Blir det jätte stort?

Det ska tydligen inte vara "godkänt" att använda till bebisar.
Alltså det andas inte på det sättet att det värmer vid kyla och svalkar vid värme.
Sen är det något med tvättning oxå, för att vara "godkänt" så ska det gå att tvättas vid minst 60 grader (ej helt säker)

Men, det där med att de måste gå att tvätta, det kan man inte göra med ett äka fårskinn? Tror du inte att det "krävs" på barnfårskinnen av hygieniska skäl? Jag kan göra det på skinnet jag har i vagnen, eftersom det är ett fårskinn till barn. Men de skinnen Elis och Alvin sover på är IKEA´s.
 
Sv: Blir det jätte stort?

Men, det där med att de måste gå att tvätta, det kan man inte göra med ett äka fårskinn? Tror du inte att det "krävs" på barnfårskinnen av hygieniska skäl? Jag kan göra det på skinnet jag har i vagnen, eftersom det är ett fårskinn till barn. Men de skinnen Elis och Alvin sover på är IKEA´s.

Jo, det är för hygienen.
När jag var gravid och kollade på IKEAs fårskinn (i höstas) så sa dom att dom INTE rekomenderade sina egna skinn till bebisar.
Men det var främst för att dom inte andas på rätt sätt.
Alltså kyler dom inte på sommaren som ett äkta.
Men dom funkar säkert helt oki på vintern.

Man ska kunna se på baksidan hur det andas.
De som e "godkända" är inte helt täta, utan det finns "hål" eller hur man ska förklara.
 

Liknande trådar

Äldre Lite spin-off på tråden om jackor blir det väl. Tänkte höra hur mycket kläder ni har och hur mycket ni använder av det ni har? Jag har...
Svar
9
· Visningar
1 706
Senast: Elanor
·
Gravid - 1år nu har jag börjat med att packa BB väskan :bump: Eller, jag började för några dagar sen men tänkte göra klart ikväll ;) Jag har...
2
Svar
29
· Visningar
2 977
Senast: Nisse
·
  • Låst
Övr. Barn Har gått ett par veckor sedan 5-månaderskontrollen (13/9), men jag måste bara få dela min glädje över min underbara goa kille! :love...
Svar
15
· Visningar
1 437
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp