Blir det jätte stort?

jerseyko

Trådstartare
Sitter och kollar in en massa bebiskläder på olika sidor på nätet :D

Funderar dock på storlekarna, förstår att det skiljer nog en del mellan olika ställen och vissa krymper säkert i tvätten.

Jag har just nu:
Stl 50
1 Body med lång ärm
1 Set byxa + tröja med lång ärm
1 Pyamas

Stl 56
2 par byxor

Stl 62
2 Pyamasar
1 Set byxa + tröja med lång ärm
1 Overall

3 par strumpor, 2 mössor och 1 par stickade vantar.

Försöker leta reda på mkt tuffa byxor och tröjor, men de flesta är i stl 62, vissa går att hitta i stl 54 eller 56. Inte så mkt i stl 50.

Blir även några fler mössor, vantar, strumpbyxor och strumpor.


Blir 62 väldigt stort eller väldigt knöligt om man viker upp ben och ärmar?


Det är så kul med bebiskläder :love: Och tänkte passa på att ha garderoben klar nu i september, främst av den anledningen att bebis är beräknad 28/10. Sambon fyller år 7/11, jag 6/12 och sen är det julafton. Det är 1a barnbarnet på båda sidorna och det känns skönt att kunna lämna ut en lista på vad vi redan har, så slipper man stå där sen med 70-11 kläder i stl 50 som aldrig blivit använda.


Det blir mycket mjuka lite tjockare byxor och tröjor, vi har rätt så kallt inne. Sen är det smidigt att kunna byta bara byxa eller tröja istället för allting när det säkert kommer någon spya eller kanske läcker i byxan.
 
Sv: Blir det jätte stort?

min gissning är att din lilla bebbe i magen kommer kunna ha mindre än 50 när h*n föds så jag tror 62 kommer va alllllldeles för stort första månaderna.... skulle nog låta släkten shoppa loss i strl 50 och 56... själv skulle jag gå på strl 74 och 80 som dom har LÄÄÄÄÄNGE oftast ;)
 
Sv: Blir det jätte stort?

Får du en normalstor baby så är 62 lite i största laget, min har börjat ha det nu vid 3,5 mån. Köp inte på dig för mycket i stl 50 heller. Skulle du få en liten bebis så kan du alltid ge en hint till släkt och vänner att du gärna vill ha kläder i stl 50. Min son behandlades med en von Rosen-skena i 8 v, fick den när han var 1 v, så han kunde inte ha sina 50 kläder mer. Däremot kunde han ha stl 56 och har det fortfarande fast nu börjar det bli lite litet. Släkt och vänner, iallafall mina, har de flesta köpt kläder i stl 62 och 68.

Ett tips är att köpa många bodiesar, byter ofta sådana om barnet kräkts. Byxorna håller sig ofta renare längre, ibland kan man ha dem ett par dagar. Pyjamaser är också ett bra plagg, lätt att ta av och på, framförallt i början när man är lite ovan, samma med omlottknäppta bodiesar. Vanliga tröjor tycker inte jag är så bra, då de lätt kasar upp. Tycker att många tröjor/bodiesar är trånga att få över huvudet, de som är typ omlott sydda i halsen är oftast bättre än de med knappar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Blir det jätte stort?

Jag ska ju också ha bebis snart (20 sep) :p. Har valt att köpa det mesta i storlek 56. Har ett 10-tal långärmade omlott-bodysar, 3 stycken pyamas, 3 st sparkbyxor och en fleeceoverall i denna storlek. Borde man köpa vanliga tröjor + byxor också? Använder man sådant till så små barn? *nybörjare* :crazy:

Har några enstaka bodysar bara i storlek 50.
 
Sv: Blir det jätte stort?

min gissning är att din lilla bebbe i magen kommer kunna ha mindre än 50 när h*n föds så jag tror 62 kommer va alllllldeles för stort första månaderna.... skulle nog låta släkten shoppa loss i strl 50 och 56... själv skulle jag gå på strl 74 och 80 som dom har LÄÄÄÄÄNGE oftast ;)

Liten? Haha, jag är bombsäker på att det är en bjässe där inne med tanke på allt onyttigt jag lyckas trycka i mig :angel:
 
Sv: Blir det jätte stort?

Shoppar på mig lite i stl 54-56 kommer ju tvättas en del innan så då har jag lite krymp-marginaler!

Långärmade bodys för att de inte ska glida upp över magen, har sett några som har knäppning så de ska vara enkelt att få över huvudet. Och sen ett gäng mjuka varma byxor och så en massa strumpor :D

Kolla bara in de här :love:
DL555_59690_D0021_73_2061.jpg


Fick tips i en annan tråd om vindtät fleesoverall! Ska leta reda på en sån oxå.


Jag tycker de flesta kläder är så tunna, jag är if väldigt frusen av mig och bor i långkalsonger och raggsockor hela vintern medans sambon tycker det är lagom varmt.
 
Sv: Blir det jätte stort?

hehe men du e ju så liten jag tror bebbe kommer ut som 47-48 cm lång, 2800 gram eller något *ska vi slå vad* ;)
 
Sv: Blir det jätte stort?

Man kan ju alltid hoppas! Och då att bebis ärvt storleken av mig och inte sambon ;) Han var visseligen inte stor utan helt medel, 50cm och 3500 gram. Men hans mamma är nästan 10 cm kortare än mig :p Och hans lillebror var nästan uppe på 4000!
 
Sv: Blir det jätte stort?

hehe jag tror på liten bebbe ändå ;) och de som är så korta brukar strl 50 va stort på i början *fniss*
 
Sv: Blir det jätte stort?

Hur är det med strumpbyxor? De jag hittat på finns bara från stl 62.
 
Sv: Blir det jätte stort?

Jag har haft strl 50/56 till min dotter... ett par vita, dom smutsar inte ner nått då dom e så små... men du när dom börjar äta är det en annan femma då behöver man större garderob vill jag lova *fniss* och då är vitt en färg man inte vill ha på många plagg.... inte de mest kända medlen tar bort morot eller köttfärs *fniss*

mjuka byxor med mudd och bodys som har generösa öppningar för huvudet har jag haft mest användning för.... tröjor och toppar var helt värdelösa första halvåret, bara korvade sig och knölade sig...... sen vart bodys helt tokigt så jag bytte till bara tröjor/toppar... då hon kunde sitta själv och började krypa och ha sig :)

Lova föddes ju 1 januari men vi hade nästan inte behov av varm overall en enda gång och då bor ju vi i kalla Luleå, det räckte med lager på lager-metoden en fleeceoverall ytterst :)

Jo just ja, stickat är sååå mysigt och gulligt och användbart.... så ha gärna släktingar att sticka kläder :)
 
Sv: Blir det jätte stort?

Har redan fått 2 stickade mössor, vantar och raggsockor från sambons plast farmor :D

De är ju väl inbäddade i vagnen, jag har dessutom 2 riktigt tjocka mjuka lammskinn där ett är tänkt att åka i vagnen och ett lite där man behöver det.
Vi hade mellan 16-18 grader i vintras *brrr* men nu kommer ju jag kunna vara hemma och elda en massa under dagarna så det blir lite behagligare ;)

Jag har mest kollat på HMs sida, där finns det massa snyggt och till vettiga priser :) Ellos är rätt tråkiga, La Redoute är dyyyyra och inte så jätte fina och tuffa som HMs :p

plocka på mig det jag ville från Hms kollektion och det blev runt tusenlappen :angel:
 
Sv: Blir det jätte stort?

68 hade min lilla drunknat i:D Hon var 46 cm lång och 2950 g tung när hon föddes och kan nu efter 6 veckor fortfarande ha storlek 50.
 
Sv: Blir det jätte stort?

hmmm min bebis vägde ca 4440gram ca 51cm,oc han hade ca stl 50, nu är han 7 mån oc har ca 68-70,och jag hade inte så stor mage ,man kunde inte se det på mej förrän i cav 27,så din bebis kanske kommer väga mer än du tror....min bm gav en uppsk vikt på mitt barn ca 1v innan han kom å hon trodde ca 2,9-3,3kg......vaddå helt fel......
 
Sv: Blir det jätte stort?

Första tiden hade mina knuttar prematurkläder i strl 44 :o Elis passade inte strl 50 förrän han var en månad, och Alvin passade i det vid två veckor kanske.

Jag har nog mest 50/56 i små babykläder, några i 44 och några i 50. Passa på att ha vitt till dom när dom är små (om du gillar vita kläder förstås), eftersom de bara kan ha det så kort tid innan det praktiska sätter stopp. 50/56 är bra att ha mycket av då de brukar kunna ha det en ganska lång period. 62 är ganska stort till nyfödda, men min väninna fick en 4,2-kilos baby som var 53 lång, och han fick ju hoppa i 62 direkt.

Till Elis letade jag mig galen efter tuffa babykläder, jag ville ha snygga byxor och fina skjortor och tröjor. Hittade väl lite, men utbudet är tunt. EXIT brukar ha lite tuffare kläder i små storlekar. Till Alvin är jag tvärt om, han får ha gulliga söta kläder mer än gärna. Men det beror nog på att jag redan ha en kille att klä i tuffa saker, och nu är det stört omöjligt att hitta gulliga söta kläder i strl 80. Allt är tufft med flammor och bilar och annat (och egentligen kanske han inte passar så bra i gulliga kläder nu när han är så stor). Passar på att klä Alvin i det istället eftersom jag vet att den tiden faktiskt är ganska kort.
 
Sv: Blir det jätte stort?

Att det är vita, beiga eller ljusgul/grönt spelar inte så stor roll faktiskt.

Jag har läst lite listor och de flesta brukar ha 5 st "av varje" jag tycker det låter lite, jag vet inte om det är ärftligt men sambon har inte tillräckligt utvecklat "lock" till magen, han spydde alltid efter han ätit och det kan hända nu oxå ;) Visst kan man säkert rädda en del med hjälp av haklappar och handdukar men det är nog ganska enkelt att spy ner 5 plagg ganska så fort, speciellt om de äter ofta.

Det är ju en djungel de här med bebiskläder ;) Och det är ju inte direkt billigt heller och allt jag lyckats hitta har antingen vart pojke eller flicka, jag vill ha unisex eftersom vi inte vet könet.

Ska sitta och jämföra vart man får flest för billigast pris ;) Sen blir det att köpa lite tuffa kläder oxå att ha på sig när det är kalas!
 
Sv: Blir det jätte stort?

har köpt massvis med 50/56......hoppas det passar. magen ligger precis på det normala på kurvan, så någon jätte lär det inte bli, tror inte bm iallafall. min sambo var, hör och häpna, 58 cm lång och vägde 5,3 kg.....så jag är glad att det inte blir en jätte...
 
Sv: Blir det jätte stort?

Här kommer lite tips angående storlekar och sånt...

lindex kläder blir snabbt urtvättade och noppriga.
Kappahls kläder krymper gärna, ibland nästan en hel storlek.
H&Ms kläder blir oxå urblekta rätt snart, men är lite större i storlekarna och krymper väldigt lite.
Exit strlekar är lååånga och smaaala.

Detta är min uppfattning och erfarenhet.


Till Jason köpte jag inget i storlek 50.
Lite i 56.
Sen massor i 62.
Ut kom en klump på 4780g & 54cm.
56 hade han en vecka, sen var det dags för 62
När han var 5 månader var det dags för 74, vilket han kan ha ännu vid 6 månader.
68 var den period som var kortast.

Nu vet jag att Jason e något större än "normal-bebisen" men mitt råd är ändå att börja vid 56.
Bodysar e det bästa på små bebisar, speciellt då ni bor i kallt hus. (Gjorde det själv när Jason var nyfödd) Tröjor kanar upp och dom blir då lätt kalla på mage och rygg.
Pyamasar utan fot är att rekomendera, dom kan användas längre och Jason drog gärna upp benen när han sov och fastnade då med fötterna uppe i pyamasen= ARG bebis

Oj, blev visst lite långt:angel::D
 
Sv: Blir det jätte stort?

har köpt massvis med 50/56......hoppas det passar. magen ligger precis på det normala på kurvan, så någon jätte lär det inte bli, tror inte bm iallafall. min sambo var, hör och häpna, 58 cm lång och vägde 5,3 kg.....så jag är glad att det inte blir en jätte...

Min mage låg oxå på det normala.
Ut kom en riktig dunderklump på 4780g & 54cm.
Jag vägde själv 4,5 & var 54 cm, sambon vägde 4,9 och var 56cm.

Vill inte skrämmas men...
Magens storlek beror helt på hur bebis ligger där inne.
 
Sv: Blir det jätte stort?

Har beställt lite från HM nu (stl.50) då de har, enligt mig, tuffast kläder av de jag hittat ;) Och hinner jag inte använda de så länge gör det ju inte så mkt om de blir urblekt finns ju tradera och blocket om man inte vill spara.

Ska försöka ta mig till polarn & pyret också, och kolla in vad de har för något.

Ska även ge "order" till släkt och vänner att köpa från stl. 56 och uppåt!

Urs det börjar bli verkligt nu :p
 

Liknande trådar

Äldre Lite spin-off på tråden om jackor blir det väl. Tänkte höra hur mycket kläder ni har och hur mycket ni använder av det ni har? Jag har...
Svar
9
· Visningar
1 706
Senast: Elanor
·
Gravid - 1år nu har jag börjat med att packa BB väskan :bump: Eller, jag började för några dagar sen men tänkte göra klart ikväll ;) Jag har...
2
Svar
29
· Visningar
2 977
Senast: Nisse
·
  • Låst
Övr. Barn Har gått ett par veckor sedan 5-månaderskontrollen (13/9), men jag måste bara få dela min glädje över min underbara goa kille! :love...
Svar
15
· Visningar
1 437
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp