Blir denna stor tro?

polly p

Trådstartare
Min väninnas 06-a mäter närmre 165 över baken nu och är född ganska sent, runt 10 juli.
Hon är dessutom grovbenad.
Någon "bukare" som har erfarenhet av att unghästen nästintill växt färdigt som två-åring och bara "kroppar" sig därefter???
Vet att mamman till henne är dryga 170cm i mkh men pappan är bara 157cm.
Stammen är en i.g skäckhingst och mamman är efter Hubertus.

Bara nyfikna vad vi kan vänta oss och om taket skall höjas och boxen byggas ut:)...

Sv: Blir denna stor tro?

Jag har haft allt från de som nästan inte vuxit på höjden efter ett års dagen till de som vuxit fram till de var mellan sju och åtta år.

Vi köpte för två år sedan ett sto som enligt förra ägaren skulle bli STOR eftersom hon var så stor som ettåring men nu... njae... hon blev stallets minsting!!:crazy: o detta trots bra o mycke mat så det beror det inte på...

Är hon valpig av sig eller ser "färdig" ut?

Min 03 var runt 164 vid 2 års ålder och väldigt valpig, är idag vid 5 år ca 170 cm och kommer bli större (han föddes 11 juni). Har en bekant vars 03 redan vid tidig ålder var jätte stor och såg färdig ut, har efter det bara vuxit några cm och håller nu enbart på att växa i sin kropp. Med tanke på föräldrarna storlekar är det också svårt, min hästs mamma var 158 och pappa 168 cm, tanke på hans storlek idag så kan det variera.

Har hingsten betäckt tidigare kanske det går att uppskatta vilken storlek han ger på avkommorna sedan tidigare?

Senaste mätningen var hon 170 över korset och kanske ca 5cm lägre fram...
Hon ser "ofärdig" ut, ja, men det börjar bli bättre.
Ett tag var hon väldigt bukig och rörde sig stelt så jag tror hon var inne i en riktig växtfas då..( Hon är givetvis avmaskad efter konstens alla regler så gag tror bukigheten till viss del hänger ihop med den stoora överbyggnad hon drogs med.)
Hoppas det "planar" ut snart, hon är iallafall hemskt mycket finare och piggare o gladare!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka