Blir alldeles snurrig av alla medlemsskap...

Flash5

Trådstartare
Jag försöker läsa mig till det, men jag får nog lättare svar här istället..

Jag undrar nu, vart behöver jag vara medlem för att:

*tävla lydnad med min oreggade BC?
*ställa ut och tävla med min kommande reggade AmStaff?

Jag får ju ett års medlemsskap i amstaffklubben av uppfödaren, jag behöver vara medlem i brukshundklubben (borlänge i mitt fall) för att få träna på deras planer, SKK för att få ut tävlingslicens till BCn.

Såg nu att jag kan bli medlem i Svensk Hundungdom och få billigare och då kan jag välja till Borlänge BK som "gratisklubb". Men Svensk hundungdom, är jag då medlem i SKK?

Hjälp en förvirrad hundägare som ser hundralapparna flyga i luften... ;) Hur får jag ihop detta allra billigast och mest praktiskt?

Sv: Blir alldeles snurrig av alla medlemsskap...

Du måste väl inte vara medlem i SKK för att fixa tävlingslicens till din BC? Det enda som krävs är väl att du betalar in avgiften för själva licensen? Jag läste på SKK.se nu och hittade inte ett ord om att du måste vara med i SKK nämligen.

Enkelt sagt kan man säga att du behöver vara medlem i klubben som arrangerar tävlingen, undantaget är om det är inofficiella utställningar (kanske även andra inoff-tävlingar?).

Ska du tävla lydnad, agility eller annat som arrangeras av en brukshundsklubb så behöver du vara med i just en brukshundklubb. Vilken spelar mindre roll, är du medlem i en klubb i Sthlm får du tävla i Skåne osv, men någon klubb ska du vara med i.

Ska du ställa ut på en SKK-utställning behöver du vara med i SKK. Vill du ställa ut på en utställning som rasklubben arrangerar så behöver du vara med i rasklubben osv.

Är du medlem i hundungdom får du som sagt var en brukshundklubb "gratis", så med medlemskapet där kan du tävla allt som SBK arrangerar.

För att tävla med BC'n behöver du vara medlem i SBK. Om du är under 25 kan du istället vara medlem i Svensk Hundungdom. Du behöver inte vara medlem i SKK för att tävla med blandisen. Utställning av andra raser än bruksraser har jag noll koll på ;)

Du måste väl inte vara medlem i SKK för att fixa tävlingslicens till din BC? Det enda som krävs är väl att du betalar in avgiften för själva licensen? Jag läste på SKK.se nu och hittade inte ett ord om att du måste vara med i SKK nämligen.

Enkelt sagt kan man säga att du behöver vara medlem i klubben som arrangerar tävlingen, undantaget är om det är inofficiella utställningar (kanske även andra inoff-tävlingar?).

Ska du tävla lydnad, agility eller annat som arrangeras av en brukshundsklubb så behöver du vara med i just en brukshundklubb. Vilken spelar mindre roll, är du medlem i en klubb i Sthlm får du tävla i Skåne osv, men någon klubb ska du vara med i.

Ska du ställa ut på en SKK-utställning behöver du vara med i SKK. Vill du ställa ut på en utställning som rasklubben arrangerar så behöver du vara med i rasklubben osv.

Är du medlem i hundungdom får du som sagt var en brukshundklubb "gratis", så med medlemskapet där kan du tävla allt som SBK arrangerar.

Så jag kan alltså bli medlem i SHU och då ta Borlänge BK som "gratisklubb", sedan blir jag medlem i SKK för att kunna ställa lilltjejen när hon har åldern inne för det är väl främst SKK som anordnar utställningar, eller är jag ute och cyklar nu?
Det där med licensen och medlemsskap i SKK var bara nåt jag fick för mig, ser nu att jag bara behöver beställa och betala licensen via dom :)
Så alltså,
SKK - för utställningarnas skull
SHU och även Borlänge BK - för lydnadstävlingarnas skull
AmStaffklubben - för rasspecialen
?

För att tävla med BC'n behöver du vara medlem i SBK. Om du är under 25 kan du istället vara medlem i Svensk Hundungdom. Du behöver inte vara medlem i SKK för att tävla med blandisen. Utställning av andra raser än bruksraser har jag noll koll på ;)

Okej, men då blir jag medlem i SHU och väljer då Borlänge BK som "gratisklubb", det var ingen annan av gratisklubbarna som intresserade mig..
Sen antar jag att SKK är de som anordnar flest utställningar så jag blir medlem i SKK för att kunna ställa henne, men det är ju inge brådskande med tanke på att hon inte ens har flyttat hem än ;)
Men tänkte försöka tävla med BC'n/blandisen/oreggade snart och då behöver jag alltså bara ta ut licens ifrån SKK och se till att vara medlem i SBK vilket jag blir via SHU? :)
Känns som att jag snurrar till det mer än jag behöver..

Så jag kan alltså bli medlem i SHU och då ta Borlänge BK som "gratisklubb", sedan blir jag medlem i SKK för att kunna ställa lilltjejen när hon har åldern inne för det är väl främst SKK som anordnar utställningar, eller är jag ute och cyklar nu?
Det där med licensen och medlemsskap i SKK var bara nåt jag fick för mig, ser nu att jag bara behöver beställa och betala licensen via dom :)
Så alltså,
SKK - för utställningarnas skull
SHU och även Borlänge BK - för lydnadstävlingarnas skull
AmStaffklubben - för rasspecialen
?

Precis så!
Sedan vet jag inte hur det är med amstaffklubben osv, men om man tittar på min ras (saluki) så har jag nästan som två rasklubbar. Dels vinthundsklubben och dels salukiringen. Genom salukiringen får jag ingenting förutom 4 utställningar per år (bara en av dem är ibland intressant) och en medlemstidning. Därför är jag inte med i salukiringen. Däremot får jag möjlighet att tävla lure coursing (vinthundsjakt) via vinthundsklubben och de har en stor mängd utställningar, ungefär lika många som SKK, så då är jag med i vinthundsklubben. SKK skippar jag helt, för deras utställningar är dyrare än vinthundsklubbens och jag verkar inte få något mer än just utställningsmöjlighet genom att vara med i SKK.

Jag är alltså i nuläget bara med i Hundungdom. Genom det har jag då kunnat välja en hundungdomsklubb nära mig samt vinthundsklubben som specialklubb. Det kostar mig 230 spänn per år. Hade jag varit med i samma brukshundklubb och sedan vinthundsklubben hade det kostat mig 725 spänn. "Lite" skillnad :D

Är du under 18 också? Då får du medlemskap i SKK-klubb på köpet när du blir medlem i SHU.

Se bara till att kolla upp om din brukshundsklubb accepterar att du blir medlem genom SHU när du är över 18. Jag får inte det i min närmsta tyvärr, däremot kunde jag bi delmedlem istället och ändå komma undan billigare enda skillnaden var att om jag skulle ut o tävla är det SHU jag representerar istället för bhk'n. Ska du ställa ut så måste du också tyvärr ändå betala medlemskap i SKK

Tycker själv det är så pass rörigt att jag undrar om jag egentligen tjänar på att vara kvar i SHU när jag ändå måste betala "allt":crazy: Men jag ska ge det ett år till tänkte jag - min rasklubb kan jag numer få gratis genom SHU, får välja det som specialklubb istället för BHK har jag för mig.

Det gäller inte agility, där räcker det att du är med i en klubb inom SKK-paraplyet, det kan vara rasklubb, länsklubb, hundungdom eller brukshundklubb.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har funderat länge på att skaffa en till hund. Nu är det inte aktuellt riktigt ännu, men lika bra att vara ute i god tid med sina...
Svar
7
· Visningar
1 328
Senast: Grålly
·
Övr. Hund Jag har länge nu gått och längtat efter att skaffa hund men känner mig osäker på om det går att lösa rent praktiskt. Familjen hade hund...
2
Svar
20
· Visningar
3 021
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 785
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka