Blinkar och blundar

@Ray Hoppas det är okej om jag lånar tråden lite när vi ändå pratar om signaler

Häst som alltid vill gäspa några gånger innan bettet ska in? Har tänkt att han vill "mjuka upp käkarna". När han väl fått gäspa klart öppnar han självmant munnen för bettet när jag ska tränsa. Ser avslappnad ut.
Hade ni läst in något annat än så i beteendet?

@Ray Hoppas det är okej om jag lånar tråden lite när vi ändå pratar om signaler

Häst som alltid vill gäspa några gånger innan bettet ska in? Har tänkt att han vill "mjuka upp käkarna". När han väl fått gäspa klart öppnar han självmant munnen för bettet när jag ska tränsa. Ser avslappnad ut.
Hade ni läst in något annat än så i beteendet?

Jag hade testat att rida bettlöst några gånger för att kollar om han gäspar på samma sätt innan tränsning utan bett.

Om han inte gör det, då hade jag tolkat gäspningen innan bett (jag antar att du inte har nosgrimma nu) som att han är lite spänd inför antingen bettet (nuvarande smärta eller smärtminne), momentet ta på bett (pga minnen), eller inför hela konceptet att bli riden med bett.

Om han gäspar likadant med bettlöst, hade jag antagit att det är en spänning inför momentet ridning.

Om du rider med nosgrimma, så hade jag börjat med att testat att ta bort de. Kanske lösgör han käken i förebyggande syfte, inför en timmes brist på möjlighet att göra det?

Förutom svaret från @skiesabove hade jag försökt tolka hästen i momenten innan tränset kommer fram. Blir det någon förhöjd stress där inför vad som kommer som hästen hanterar med gäspningarna innan tränsning?

Jag försöker att tänka att det är positivt att hästen släpper spänningar tillsammans med mig men målet är ju att hitta orsaken till dem och förebygga så att hästen kan kännas (återkoppla till trådstarten) "redo" och harmonisk genom hela vår kontakt i normalläget. Vilket ju är en utopi, åtminstone med en häst med någon form av rent kroppsliga spänningar I grunden som är under rehabilitering. Så då är ju målet mer att åtminstone inte själv addera spänning varken i träning eller bara genom närvaro/negativ förväntan. Och försöka lösa det som finns.

Tack @skiesabove och @the_connemara. Det verkar inte ha med bett och nosgrimma att göra. Men det är dags för tandkoll snart också, men vad jag minns är han tandkollad efter detta börjat, ett par gånger tom.
Ska fundera vidare om jag kan hitta något i resten av förberedelserna för ridning.

Har något ändrats i själva ridningen :)? Eller har det hänt något under ridpass strax innan det började?

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 971
Senast: skiesabove
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
337
· Visningar
32 637
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 821
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Halt efter vila