Blindbrodd, vanliga brodd..eller inte..

S

Sudd

Ska sko om hästen nu till veckan och jag funderar på att lägga på nya skor med broddhål, förra året fick vi vinter här den 21 oktober.
Men än så länge har det inte kommit snö och dom har inte lovat någon än heller vad jag har hört.
Men samtidigt så vill jag vara förberedd den dagen det kommer.
Tänkte om man kunde sko pollen med broddskor och sen sätta i brodd den dagen snön kommer. Frågan är nu om det tar ett par veckor till om broddhålen hinner nötas sönder så man inte får i brodd.
Vet att det blir lite pillrigt att peta ur all smuts ur hålen och att man måste ha en gängtapp för att kanske gänga upp hålet. Det har jag så det är inge problem. Men undrar just om dom blir för mycket förstörda så det inte funkar. Funderade sen på blindbrodd..har hört att dom kan vara bra men sen att det kan vara ett helsike att få ur dom sen om dom har nöts ner för mycket..
Vad har ni för erfarenheter..???
 
Sv: Blindbrodd, vanliga brodd..eller inte..

Jag sätter bara i brindbrodd under kortare perioder, tycker de slits väldigt fort och blir svåra att få loss. Om jag var du skulle jag sätta i små gummiploppar, de sitter där de ska och är lätta att pilla ut med en sömm. De flesta ridsportsaffärer brukar ha sådana. En påse med ca 50 st brukar kosta 20-25 kr. Helt klart mindre jobb är störiga blindbroddar!
 
Sv: Blindbrodd, vanliga brodd..eller inte..

Endera låter du dem bara vara, se slits inte så farligt, hålen, men annars kan du göra som ovanstående skrev, köpa gummiploppar o sätta i hålen.
 
Sv: Blindbrodd, vanliga brodd..eller inte..

Skor alltid med broddhål. Den dagen jag behöver brodda så skrapar jag bara ur gruset ur hålen och rensar gängorna med en gängtapp.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, preppar stallet för att hovis kommer imorgon, dags för skor för grabbarna och med tanke på vädret så lär det väl bli brodd oxå. I...
Svar
9
· Visningar
765
Senast: Shixle
·
Utrustning Skåning som numera bor i Danmark och har aldrig någonsin skruvat i/ut broddar… :o Men, förra året fick hästen nya skor på (utan...
2
Svar
34
· Visningar
4 780
Senast: Buck
·
Hästvård Min häst är skodd med vanliga skor, sulor och fyra broddar i varje sko. Broddarna sitter ju i armarna och sedan två rätt tätt i tån...
Svar
10
· Visningar
1 868
Senast: Petunia
·
Hästvård Hästen ska skos nu här i dagarna,bara jag köpt skor,alltså kommer hon kunna ha dessa skor fram tills i början av december,så skor med...
Svar
5
· Visningar
987
Senast: arabia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp