Bli utblåst, när tävla igen?

break_a_leg

Trådstartare
Ett ekipage blir utblåst pga att domaren tycker att hästen är oren. Några dagar senare ska samma ekipage tävla igen...

Om ni vore ryttaren, vad skulle ni ha gjort? Skulle ni tävlat om ni tyckte att domaren "sett fel"?

(Och nej, detta gäller inte någon häst som jag har med att göra).

Ett ekipage blir utblåst pga att domaren tycker att hästen är oren. Några dagar senare ska samma ekipage tävla igen...

Om ni vore ryttaren, vad skulle ni ha gjort? Skulle ni tävlat om ni tyckte att domaren "sett fel"?

Jag resonerar som så att ibland ser andra mer än jag känner, jag hade därför kollat hästen hos veterinär innan nästa start.

Beror på vad orenheten/hälta berott på.
Om det tex va en sten i skon eller om hästen är ojämn dagen Eftr. Också.

Kan vara värt att kolla upp innan man slösar pengar på tävlingar!

Jag hade inte tävlat oavsett, utan kollat/känt igenom hästen ordentligt och hade jag inte hittat nåt själv och hästen inte blivit bättre på en-två dagar hade jag tillkallat veterinär.
En gång när jag kom ut från en bana (visserligen hopp) så kom en ur publiken fram och sa till mig att min häst var oren och jag blev såklart jätteorolig för jag hade inte känt nåt alls. Det visade sig att det var inget alls utan min häst har en förmåga att springa ojämnt när underlaget inte är spikrakt (och detta var lite kuperat gräs) så att han ser halt ut, dessutom snubblar han ganska ofta då också.

Vi vet ju inte vad hästägaren gjort under dagarna mellan "utblåsningen" och nästa tävling.
Om jag blivit utskickad för trolig/möjlig hälta, hade jag tittat på hästen. Första åtgärd rimligen vila ett par dagar. Om eventuell orenhet försvinner av vila =inga problem.
Om fortsatta problem mer än enstaka dagar = diskutera med veterinär.

Alltså det beror ju på och hur mycket.

Jag har inte blivit utblåst, men framkallad till domaren efter ritt där hon sa att min häst inte såg ren ut i skritten och att jag nog skulle kolla skorna/hästen. Jag vet att han inte skrittar bra när han är spänd och då ser han ojämn ut, men han är kollad och visar ingenting i trav eller galopp, utan det är en ren spänningsgrej. Så jag red nästa klass ändå. Men man måste ju verkligen veta att det inte är något fel på hästen, så man inte sitter och rider eller tävlar på en halt häst. Då hade jag aldrig förlåtit mig själv.

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 211
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 093
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 111
Senast: Emro
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama