Bli stil i handen

Illuzter

Trådstartare
Hur kan man förklara och få två tjejer på 9 och 13 att bli stil i handen när de rider? De har även lite problem med att hålla armen böjd. Har ni några bra tips på hur man kan lära de att bli bättre på detta? Har försökt förklara hur de ska göra och de rider även för tränare men skulle behöva fler tips.

Sv: Bli stil i handen

Rid med halsrem. Håll en eller båda händerna i halsremmen så måste man rida med säte och skänkel istället för med handen och lär sig att ha handen stilla i en bra position.

Jag tror mest på sitsträning, en longerar hästen och den andra koncentrerar sej på att sitta still på hästen, följa med och bli följsam med sitsen. Då löser sej oftast det här med händerna också. Det mesta handlar ju om att man ska slappna av.

Träna sits på longerlina medans barnen får hålla i ett glas med vatten i händerna och dom får inte spilla nått ;)

Kanske lite överdrivet, men bra i kota pass är ju att rida med ett dressyrspö som går bakom ryggen som man krokar armarna i...? (hur tusan förklarar man det?)

Det ger visserligen en väldigt tillbakadragen arm/hand men kan ju ge dem lite känslan av "hur " det ska vara? Ger även en rakare rygg..!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 680
Senast: Freazer
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 403
Senast: Cs218
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
282
Dressyr Jag kämpar med mina händer. Speciellt i trav har jag en tendens att få raka armar och "för mjuka" händer som inte sluter nog väl runt...
2
Svar
35
· Visningar
3 258
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar