Bli snyggare och hälsosammare på sex veckor

Dani

Trådstartare
Hur skulle jag kunna ändra mitt liv för att bli starkare, snyggare och hälsosammare synbart på sex veckor?

Jag skulle definitivt behöva sluta röka och börja träna och äta bättre.

Ändra kosten gör mig väldigt fundersam, äter i nuläget mest kyckling, pasta, morötter, knäckebröd och kaffe..... Är intresserad av matlagning, men allt faller oftast på att barnen inte vill ha något nytt. Blir att tänka om där men behöver tips på en förhållandevis enkel kostomläggning som inte är för dyr.

Träning- tränar styrketräning hemma ett par gånger i veckan, detta kan göras mer regelbundet.

Dricka mer vatten.

Gå och lägga mig på mer regelbundna tider.

Har nån något mer tips?
 
Sv: Bli snyggare och hälsosammare på sex veckor

Behöver du gå upp eller ner i vikt eller är du "lagom" ?

Kan du inte skriva hur du äter, ex hur mycket till frukost etc? :)

Jag är absolut ingen expert men tänker mycket på mat och kalorier just nu pga att jag försöker bli av med några kg..... kanske kan vi ge varandra lite tips.
 
Sv: Bli snyggare och hälsosammare på sex veckor

Ja, ge tips och peppa varandra vore toppen!

Just nu äter jag tre knäckemackor till frukost med ost eller ädelost, eventuellt marmelad.

Till lunch blir det antagligen kyckling och pasta.... O_o

Middagen makaroner köttbullar/korv/hamburgare.

Sen blir jag ofta sugen på kvällen, har bytt ut chips mot morötter och edamamerbönor vilket funkar okej.

När jag blir akut hungrig kan jag smälla i mig en halv pizza på fem minuter, utan att känna mättnad....

Utöver detta dricker jag kanske tio koppar kaffe per dag!

Jag har ingen övervikt, jag går gärna ner 5-6 kg och fitar till mig, att vara tränad är snyggt!

Har köpt havregryn, soyamjölk light och frysta bär jag tänkte börja äta till frukost, eventuellt byta ut lunchen mot naturdiet/nutrilett, och försöka laga en hälsosam middag med mycket grönsaker och minska ner på pasta. Knäckebrödet gör heller varken till eller från, jag är lika hungrig/mätt efter tre sådana som jag var innan. Mest att jag äter av bara farten!

Träna hemma har jag massa bra övningar och tips, men det ska bli av!

Hur äter och tränar du i nuläget?
 
Sv: Bli snyggare och hälsosammare på sex veckor

Precis exakt ett sådant 6 veckors program är jag med i på finska via internet just nu. Man får strikta tips på råvaror som man får äta och i vilka mängder, man ska dricka massor med vatten och man ska träna - både på gym (eller ett hem-program som man får) och genom promenader (som inte räknas som träning egentligen). Programmet pågår i 6 veckor och idag är sista dagen av vecka två. Jagbhar inte alls tränat enligt schemat, men jag har rört på mig genom ridning, vattengympa och promenader. Har gjort hem-programmet 1 gång.

Vågen visar idag på -3,4 kg. Imorgon är det mätningsdag för mig. Känner stor skillnad i minskat magfläsk...och tänk om jag hade tränat enlig programmet...

Mycket proteiner, endast pasta, ris och potatis träningsdagar, äta två huvudmål + frukost, ett mellanmål och kvällsmål. Inget bröd, ingen ost, inget smör. Grönsaker och kött (<10% fett) eller fisk. Proteinkällan är främst kvarg eller äggVITOR.
 
Sv: Bli snyggare och hälsosammare på sex veckor

Jag äter också mycket knäckebröd och man kan ju lätt smälla i sig ganska många, men jag tänker så att har man en tid ätit mer än man borde så kanske matsäcken är uttöjd? Och därför blir man inte mätt på den mängden man borde? Nu till frukost åt jag tre wasasport med keso på + ett äpple.


Jag försöker dra ner på de snabba kolhydraterna som finns i ris, pasta och potatis, men tar inte bort det helt. På kvällen när jag blir sugen på något så blir det ofta ett par kesoknäcke och så en kopp te till.

Makaroner o köttbullar tror jag inte är så bra att äta, hellre då ris och tonfisk o grönsaker till, kanske en klick keso eftersom det mättar så bra.

Ibland kan middagen bestå av några bitar sill, 2 ägg och lite keso, det mättade ganska mycket och blev inte så många kalorier :)

Den enda träning jag utför just nu är ridning ca 4 ggr i veckan.
 
Sv: Bli snyggare och hälsosammare på sex veckor

Vad är det för knäckebröd du äter? Om du tar ett fullkornsknäckebröd eller surdegsknäckebröd så är det alldeles utmärkt till frukost. Istället för ost kan du ta något magert kalkonkött eller liknande. Bra att du själv är inne på att minska ner pastan. Du måste inte byta ut lunchen mot nutrilett eller liknande, det är svårt att hålla i längden. Däremot kan du ta bort pastan och till din kyckling äta en sallad och en bit grovt bröd av surdeg eller liknande.

Oj förlåt missade att citera här svaret var till Dani.
 
Sv: Bli snyggare och hälsosammare på sex veckor

Om det är något du ska fokusera på så är det att sluta röka för man blir verkligen snyggare av det.
 
Sv: Bli snyggare och hälsosammare på sex veckor

Just nu äter jag tre knäckemackor till frukost med ost eller ädelost, eventuellt marmelad.

Till lunch blir det antagligen kyckling och pasta.... O_o

Middagen makaroner köttbullar/korv/hamburgare.


När jag blir akut hungrig kan jag smälla i mig en halv pizza på fem minuter, utan att känna mättnad....
Jag sparade dessa meningar för det viktigaste när man äter är att tänka på vad det man innehåller äter.
Minimera det till ingredienser och försök få så stor spridning på det som möjligt. Ju mer varierat du äter ju bättre eftersom du då får i dig allting du behöver.

Knäckemackor och ost = vetemjöl och mejeriprodukter
Kyckling och pasta= vetemjölk, mejeriprodukter och kyckling
Makaroner och köttbullar/korv/hamburgare= vetemjöl, mejeriprodukter och sen kött blandat med vetemjöl.

Pizza = vetemjöl

Du äter väldigt mycket vetemjöl och det blir man inte mätt av. Det är heller inte nyttigt att äta så mycket gluten. Gluten är inte bra för någon människa att äta, och det ser vi på andelen glutenintoleranta i världen. Precis som det inte är bra att äta för mycket laktos. Därav att många är allergiska och mår dåligt av just de produkterna.

Och när äter du grönsaker som verkligen gills som mat. Morötter istället för chips är jättebra, men du får ju knappast i dig allt det du behöver med morötter ibland som snacks. Vart är frukten och grönsakerna till vardags?

Byt ut allt vetemjöl du äter mot grönsaker. Istället för kyckling och pasta äter du en grönsaksspäckad gratäng med kyckling. Istället för makaroner och något halvfabrikat till kött äter ni potatismos och köttbiten istället.

Försök komma iväg från vetemjölet.
 
Sv: Bli snyggare och hälsosammare på sex veckor

Knäckemackor och ost = vetemjöl och mejeriprodukter

Fast det finns massa bra knäckebröd idag som innehåller annat än bara vetemjöl. Surdegsknäcke är jättegott och nyttigt så det går att byta ut. Själv har jag helt slutat med mjukt bröd om det är inte surdeg eller liknande och äter bara havreknäckebröd och surdegsknäckebröd.
 
Sv: Bli snyggare och hälsosammare på sex veckor

Varför ska allt ske på bara sex veckor? Är du ute efter en quick fix inför något speciellt?
Om inte, och du är ute efter en mera långsiktig förändring av livsstil, tror jag mera på att ta itu med en sak i taget.
Jag tror att det lätt blir för mycket om man, superpeppad, slutar röka, börjar träna massor, lägger om kosten totalt, allt på en gång.
Då tror jag att det är lätt att man ledsnar efter ett tag och man slinker tillbaka i gamla osunda vanor.
 
Sv: Bli snyggare och hälsosammare på sex veckor

Vanligt Vasa husman. En knäckemacka känns så fjuttigt, tycker inte jaq blir riktigt mätt oavsett om jag äter en eller tre eller sex..... Isåfall kan jag nästan likaväl hoppa över frukosten helt, men det är ju vanan som sitter där. Att man SKA äta frukost.

Angående lunchen är det samma sak där, det spårar lätt ur och jag har lättare att hålla mig om jag bara äter en Nutrilett, det funkar bra om jag är på jobbet. Hemma går jag däremot och rotar i skåpen om jag inte är nöjd....
 
Sv: Bli snyggare och hälsosammare på sex veckor

Jag sparade dessa meningar för det viktigaste när man äter är att tänka på vad det man innehåller äter.
Minimera det till ingredienser och försök få så stor spridning på det som möjligt. Ju mer varierat du äter ju bättre eftersom du då får i dig allting du behöver.

Knäckemackor och ost = vetemjöl och mejeriprodukter
Kyckling och pasta= vetemjölk, mejeriprodukter och kyckling
Makaroner och köttbullar/korv/hamburgare= vetemjöl, mejeriprodukter och sen kött blandat med vetemjöl.

Pizza = vetemjöl

Du äter väldigt mycket vetemjöl och det blir man inte mätt av. Det är heller inte nyttigt att äta så mycket gluten. Gluten är inte bra för någon människa att äta, och det ser vi på andelen glutenintoleranta i världen. Precis som det inte är bra att äta för mycket laktos. Därav att många är allergiska och mår dåligt av just de produkterna.

Och när äter du grönsaker som verkligen gills som mat. Morötter istället för chips är jättebra, men du får ju knappast i dig allt det du behöver med morötter ibland som snacks. Vart är frukten och grönsakerna till vardags?

Byt ut allt vetemjöl du äter mot grönsaker. Istället för kyckling och pasta äter du en grönsaksspäckad gratäng med kyckling. Istället för makaroner och något halvfabrikat till kött äter ni potatismos och köttbiten istället.

Försök komma iväg från vetemjölet.

Jag blir verkligen förvånad när jag läser ditt svar, att tanken inte ens flugit genom huvudet hur mycket vetemjöl jag äter!! :o

Jag brukar steka till en liten kompott av squash, abourgine, champinjoner, morötter. När jag anstränger mig lägger jag ofta rotfrukter - palsternacka, kålrot, lök vitlök. Men med handen på hjärtat är det kanske en gång varannan vecka som jag anstränger mig....
 
Sv: Bli snyggare och hälsosammare på sex veckor

Varför ska allt ske på bara sex veckor? Är du ute efter en quick fix inför något speciellt?
Om inte, och du är ute efter en mera långsiktig förändring av livsstil, tror jag mera på att ta itu med en sak i taget.
Jag tror att det lätt blir för mycket om man, superpeppad, slutar röka, börjar träna massor, lägger om kosten totalt, allt på en gång.
Då tror jag att det är lätt att man ledsnar efter ett tag och man slinker tillbaka i gamla osunda vanor.

Min kille är på arbete i sex veckor och jag vill att det ska märkas en synbar förändring när han kommer tillbaka. :D Jag vill också komma igång nu, förra året tränade jag intensivt på gym hösten och vintern för att sedan hamna i den berömda svackan. Inser dock nu att jag måste ta ett allvarligt tag i det hela, även om jag inte är överviktig. Jag vill må bra helt enkelt, äta bra saker som jag kan stå för och träna så att jag känner mig stark och snygg.

Men rökningen! Den MÅSTE jag ta tag i!

Fyra glas vatten har jag hällt i mig idag. Det är kanske inte så mycket men fyra glas mer än vad jag brukar! Hoppas vattnet och rökstopp ska göra underverk för huden!
 
Sv: Bli snyggare och hälsosammare på sex veckor

"Vanligt" knäckebröd innehåller bara råg, inget vetemjöl alls.
 
Sv: Bli snyggare och hälsosammare på sex veckor

Jag skulle kunna tänka mig att haka på om du vill ha någon att stötta/få stöttning av.

Jag är inte heller överviktig men skulle gärna gå ner 5 kg för att känna mig lite snyggare!

Mitt tips är att borsta tänderna efter kvällsmaten, det hindrar åtminstone mig att äta något mer därefter. Det ska jag nog själv börja med imorgon!

Jag röker inte men äter stora mängder godis/bullar och älskar onyttiga smörgåsar (vitt bröd med mycket smör och ost).

Jag fastar två dagar/vecka men går stadigt upp i vikt pga allt jag stoppar i mig.

Jag funderar på att försöka bara ha en onyttig dag/vecka och äta vettigt övriga ätdagar.
 
Sv: Bli snyggare och hälsosammare på sex veckor

Träna upp en superfit kropp på 6 veckor gör man ju inte :D, men däremot kan du ju försöka rensa upp kroppen lite på överflödig vätska och slaggprodukter fokusera på att få lite lyster i hyn och i håret och se allmänt frisk och hälsosam ut.

- Ät mindre salt
- Bort med socker och - som flera säger - vitt mjöl.
- Ät massor med olika sorters frukt, bär och grönsaker, varje dag, för att få i dig vitaminer och antioxidanter
- Som du redan säger: mer vatten. Om du vet med dig att du gärna dricker juice/saft/läsk - byt ut allt det mot vatten istället. En bra tumregel är att om du är törstig, drick först ett glas vatten och se om du fortfarande vill ha annat.
- Få i dig bra fetter: det gör huden mjuk och len och håret glänsande. Avokado, nötter, olivolja, fet fisk osv.
- Torrborsta kroppen varje kväll följt av massage innan du lägger dig. Sätter igång blodcirkulationen.
 
Sv: Bli snyggare och hälsosammare på sex veckor

Du fastar 2 dagar i veckan, kör du 5:2 ?

Jag tillåter mig själv att äta lite gott (inte frossa..) fredag och lördag men annars äta nyttigt. Har gått ner stadigt sen nyårsdagen och hoppas det fortsätter, har några kg till att bli av med.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp