Isolfur
Trådstartare
Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi hade blev överkörd vid två års ålder () så har jag varit utan kisse, i ständig saknad. Vi tog en trevlig maine coon på prov förra året men han trivdes inte med våra hundar så nu stortrivs han som ensamkatt hos min pappa istället.
Under våren så kommer jag flytta hemifrån och har då möjligheten att skaffa katt igen, men blir inte riktigt klok på vad för katt det är som passar mig?
Har kollat runt på hemsidorna till katthemmen häromkring och antingen så är de väldigt dåliga på att uppdatera eller så har de väldigt lite katter inne (vilket väl är bra). De vuxna katter de har verkar vara försiktiga och skygga och känns inte så passande till en framfusig unghund. Kattungar verkar de inte ha alls, de kanske går åt snabbt...?
Har ni några rekommendationer på raser? Andra tips? Jag har gjort misstaget att kolla på blocket och där hittar man ju en hel hög av huskatter. Är det helt dumt att köpa en kattunge från en privatperson som bara "råkat" få en kull sådär? När det kommer till hundar så skulle jag aldrig ens tänka tanken, men när det gäller katter så är jag inte det minsta intresserad av utställning och avel och då är prisskillnaden rätt stor mellan en huskatt och en raskatt. Samtidigt så vill jag inte stötta oseriös avel när det redan finns så många katter som söker hem... Skulle man kunna mejla lite uppfödare och se om dom har några omplaceringar kanske?
Alla tips mottages tacksamt
Under våren så kommer jag flytta hemifrån och har då möjligheten att skaffa katt igen, men blir inte riktigt klok på vad för katt det är som passar mig?
- Kommer bo i lägenhet på markplan, ute på landet. Lugna grusvägar närmast men en större väg lite längre bort. Inte jättestor lgh men öppen planlösning och mycket möjligheter till aktivering och berikning.
- Möjligheter till att göra en inhägnad utanför dörren, om den kan kattsäkras är osäkert.
- Kan tänka mig att gå med kisse i sele, eller att kisse hänger med ner till stallet, promenerar med vovven, är med ute och solar/fikar/myser/kollar på fåglar osv.
- Vill helst inte ha katten ute utan uppsikt. Vill inte riskera att en älskad familjemedlem blir överkörd igen. Grannarna har dessutom utekatter, gissar att slagsmål är rätt vanligt?
- Har en energisk unghund. Hon har träffat på lite katter och skulle säkert kunna bli jättebra kompis med en katt, förutsatt att katten inte springer utan vågar ge henne en smocka om hon blir för odräglig.
- Kommer plugga hemifrån och mestadels vara hemma, iväg och jobba litegrann. Handlar då om några timmar åt gången ett par tre gånger i veckan, inte kl 8-16 eller så.
Har kollat runt på hemsidorna till katthemmen häromkring och antingen så är de väldigt dåliga på att uppdatera eller så har de väldigt lite katter inne (vilket väl är bra). De vuxna katter de har verkar vara försiktiga och skygga och känns inte så passande till en framfusig unghund. Kattungar verkar de inte ha alls, de kanske går åt snabbt...?
Har ni några rekommendationer på raser? Andra tips? Jag har gjort misstaget att kolla på blocket och där hittar man ju en hel hög av huskatter. Är det helt dumt att köpa en kattunge från en privatperson som bara "råkat" få en kull sådär? När det kommer till hundar så skulle jag aldrig ens tänka tanken, men när det gäller katter så är jag inte det minsta intresserad av utställning och avel och då är prisskillnaden rätt stor mellan en huskatt och en raskatt. Samtidigt så vill jag inte stötta oseriös avel när det redan finns så många katter som söker hem... Skulle man kunna mejla lite uppfödare och se om dom har några omplaceringar kanske?
Alla tips mottages tacksamt