Hundnovis2022
Trådstartare
Hej,
Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om det passar för mig att ha hund. Funderar i sådana fall på lämplig ras. Om möjligt lutar jag mot att försöka hitta omplaceringshund snarare än valp, tar gärna över vuxen hund om den har OK uppfostran.)
Försöker sammanfatta kortfattat nedan (men blir långt, lol):
Jag har lite erfarenhet av en bekants engelska bulldog och gillar den en del. Inte umgåtts med större hundar mycket men gillar dem (om korrekt uppfostrade).
Skulle vilja ha en lite större hund som kanske klarar mer aktivitet också (3-4 h utomhus). Tippar på att min bekantas mopps skulle storkna efter några kilometer men kan ha fel…
Utseendemässigt gillar jag mycket hundar i SKK grupp 2 o 5 – särsk tibetansk mastiff och siberian husky – men förstår att dessa kanske är i svåraste laget och får det tufft i stan…
Men jag kan inte mycket om detta och tar som sagt gärna emot råd!
Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om det passar för mig att ha hund. Funderar i sådana fall på lämplig ras. Om möjligt lutar jag mot att försöka hitta omplaceringshund snarare än valp, tar gärna över vuxen hund om den har OK uppfostran.)
Försöker sammanfatta kortfattat nedan (men blir långt, lol):
- Singelkille, jobbar rätt mycket, kan dock jobba hemifrån ibland
- Måste vara borta 10-12 h sammanhängande flera dagar i veckan, kan nog ekonomiskt ordna hunddagis/dagmatte
- Reser sällan och aldrig mer än 1-2 dagar åt gången
- Bor i stan men finns grönområden och hundgårdar nära
- Har bara liten etta, men kanske fixar tvåa på sikt. Skulle möjligen kunna bo i förort på sikt också
- Hunden måste funka med (små-)barn om jag skulle bilda familj
- Vill kanske inte ha ”svårast” tänkbara hund men känner mig också motiverad av tanken att inte välja ”lättaste”, får dock aldrig vara säkerhetsrisk för barn
- Helst inte väldigt mycket hårande och krav på hårvård mer än en gång i veckan.
- Noll intresse för jakt. Öppen läsa på om olika övningar. Gillar vara ute i skogen ibland. Men är stadsbo. Hunden ska funka i kollektivtrafik m m. Och gärna inte skälla så mycket.
- Ungefär denna tid kan jag lägga på aktivitet:
- 20-30 min morgon
- 20-30 min lunchtid om jobbar hemma
- 30-120 min kvällstid
- 1-3 längre aktivitetspass i veckan – typ 4-6 h med resa och mer aktivitet.
Jag har lite erfarenhet av en bekants engelska bulldog och gillar den en del. Inte umgåtts med större hundar mycket men gillar dem (om korrekt uppfostrade).
Skulle vilja ha en lite större hund som kanske klarar mer aktivitet också (3-4 h utomhus). Tippar på att min bekantas mopps skulle storkna efter några kilometer men kan ha fel…
Utseendemässigt gillar jag mycket hundar i SKK grupp 2 o 5 – särsk tibetansk mastiff och siberian husky – men förstår att dessa kanske är i svåraste laget och får det tufft i stan…
Men jag kan inte mycket om detta och tar som sagt gärna emot råd!