Bli av med mensen? Sterilisering...

95johsv

Trådstartare
Då har jag beslutat att jag vill steriliera mig, frågan är vilka val som finns? Har tid hos Gyn I September men vill veta mer innan dess.

Jag vill blir mensfri, varje mens är rent ut sagt skit. Hormoner fungerar jag inte på alls, provat nu ett år och fick sluta. Dessutom klarar det inte att stoppa blödningen så att jag fungerar heller. Att blöda 14dar och sedan vara fri I 10 är inte roligt. Dessutom svullnar jag, blir öm osv så jag kan oftast jobba men inget mer. Hästarna blir lidande dessutom.

Om man är 35+ går det att få plocka ut livmodern, lämna äggstockarna, så man slipper klimakteriet? Hört om en metod där de går in med två kamror via buken och sedan tar ut livmodern via slidan, stämmer det? Är det kortare återhämtning på den metoden?
 
Följer med intresse. Steriliserade mig för några år sedan, och är mer och mer inne på att försöka få till en kastration. Bli av med hela hormoncirkusen och blödningarna som gör min vardag till ett helvete.
 
Jag tror det är svårt att få ta bort "rubbet" om man inte har väldigt svåra problem. Med tur så kanske du räknas in som en av dom? Vad säger MVC? Jag har turen att slippa mensen för att jag äter Cerazett. Men det fixar du ju inte synd nog....En väninna till mig fick operera bort en hel del pga blödningar som gick överstyr och hon förlorade för mycket blod. Ring sjukhuset också och se om du kan få träffa någon där o diskuttera saken.
Skulle vilja vila kroppen från hormoner ett tag men drar mig för jag vet av töligt det är med mens. Jag kan blöda en del också så det blir jobbigt.
Jag är steriliserad :-)
 
Jag vill minnas att man kan göra någon sorts värme(?)behandling av livmoderslemhinnan så att den inte kan byggas upp = ingen mens.
Att ta ut hela livmodern kan orsaka en massa olika strul, så det skulle jag nog se som absolut sista alternativet.

Har du testat hormonspiral? Den verkar väldigt lokalt och brukar ofta ta bort mensen helt eller nästan helt. Kan vara värt ett försök.

Att kastrera sig (ta bort hela hormonruljansen) tror jag kan vara negativt också på en massa sätt, minns inte om det var benskörhet osv så man kanske istället måste käka en massa hormoner. Man vet väl heller inte riktigt hur man skulle må mentalt utan hormoner? Med tanke på hur man kan förändras i humör och personlighet under en cykel så inser man att hormoner spelar en stor roll i hur vi mår. Tror inte jag skulle våga testa att ta bort dem helt..
 
Jag har själv i halvpanik velat ta ut hela rubbet pga min endometrios. Men sen jag satte in hormonspiral har jag fått livet tillbaka. Nästintill smärtfri sånär som några dagar här och där per år, och noll mens. Zero, niente. På dessa 5 år har jag haft yttepyttesmå skvättblödningar som jag kan räkna på ena handen. Jag har tidigare provat olika p-piller, minipiller, p-stav.. Har alltid haft mens "då och då" med dem. Men med hormonspiralen är mensen helt borta, och jag får inga hormonella biverkningar som jag fick av piller.

Värt att prova kanske? :)
 
Ska träffa Gyn I September så tid har jag, dock vill jag veta mer just för att se vilka alternativ som kan finnas.

Att ta bort rubbet är sista alternativ, helt klart, men finns Inga alternativ till att bli blödfri så är jag villig att göra det. Som jag förtod det så lämnar man äggstockarna just för hormonerna så man inte ska komma in I klimakteriet I förväg. Men det kanske finns flera alternativ där också? Någon som vet?

Problem med mensen har vi I släkten, både endomitros och cystor. Det är flera generationer tillbaka med dessa bekymmer...

Innan har jag provat pspruta (hjälper ej, blöder ändå) och iom det blev så dåligt resultat är jag avrådd från båder spiral och stavar I armen eftersom det är samma hormoner och därmed inte gör mig blödfri. Provat alla nya ppiller, samt pring osv och blir jag blödfri blir stessen på kroppen enorm. Oftast blir jag inte blödfri. De gissar att jag har ägglossning ändå trots hormonerna eller att iallafall kroppen tror det så jag blöder jag inte bygger hinnan upp sig och jag svullnar och går upp vikt, tills mensen kommer.

Fick utskrivet första generationens ppiller när jag hade psprutan att ta samtidigt för att bryta blödningen som blev...

@hier är det någon ny hormonspiral?

@skuggi någon aning om vad den behandlingen heter? Hittar bara en referens till det via någon bloggerska vars blogg är så kasst upplagd att jag inte hittar inlägget.. :-(
 
@95johsv alla bloggar är sådär tror jag, man kommer aldrig till inläggen man googlat fram... Jag kan se om jag hittar mer om det, det var några år sen jag läste om det.

Jag blödde som en gris med p-spruta, tre hela månader ;) så att testa stav i armen kändes helt ovärt, men lokalt inverkande hormonspiral blir nog något helt annat även för dig. Klart värt att prova!
 
@95johsv alla bloggar är sådär tror jag, man kommer aldrig till inläggen man googlat fram... Jag kan se om jag hittar mer om det, det var några år sen jag läste om det.

Jag blödde som en gris med p-spruta, tre hela månader ;) så att testa stav i armen kändes helt ovärt, men lokalt inverkande hormonspiral blir nog något helt annat även för dig. Klart värt att prova!

Endometrieablation heter det, enligt min moster fd gynsköterskan. Hon testade att göra det och det blev bättre ett tag.
 
Var medveten om att i många fall slutar äggstockarna fungera när man tar bort livmodern.

Då får du välja mellan för tidigt åldrande eller ta hormoner tills du är minst 50.
 
@95johsv alla bloggar är sådär tror jag, man kommer aldrig till inläggen man googlat fram... Jag kan se om jag hittar mer om det, det var några år sen jag läste om det.

Jag blödde som en gris med p-spruta, tre hela månader ;) så att testa stav i armen kändes helt ovärt, men lokalt inverkande hormonspiral blir nog något helt annat även för dig. Klart värt att prova!

Det låter ganska exakt som mig... Fast jag blev rådd att prova p-ring istället för hormonspiral just för att se om lokalverkande hormoner är bättre. Tyvärr påverkade det mig ganska mycket, svullnar, har problem med mineralbalanser, ökat blodtryck. Samt om jag skippade mensen så gick jag upp 1 kg per mens jag skippade. När jag väntat I 6 månader så orkade jag inte mer utan tog ut ringen... Blödde i ca en månad och gick ner 7,5 kg... Helt otroligt! Provade även att låta blödningen komma och ha ringen inne 3 eller 4 veckor... Men svullnade och hade blodtrycksproblem ändå. :-(
 
Det låter ganska exakt som mig... Fast jag blev rådd att prova p-ring istället för hormonspiral just för att se om lokalverkande hormoner är bättre. Tyvärr påverkade det mig ganska mycket, svullnar, har problem med mineralbalanser, ökat blodtryck. Samt om jag skippade mensen så gick jag upp 1 kg per mens jag skippade. När jag väntat I 6 månader så orkade jag inte mer utan tog ut ringen... Blödde i ca en månad och gick ner 7,5 kg... Helt otroligt! Provade även att låta blödningen komma och ha ringen inne 3 eller 4 veckor... Men svullnade och hade blodtrycksproblem ändå. :-(
Nu är jag heeelt okunnig om p-ring, men det låter som något som används lite som p-piller, att man har den 3 veckor och tar bort den och har mens 4:e veckan? Det är ju helt olikt hormonspiral. Folk reagerar ju så olika, konstigt att du skulle prova allt utom just spiral, som man ju använder för att slippa mensen.
 
Var medveten om att i många fall slutar äggstockarna fungera när man tar bort livmodern.

Då får du välja mellan för tidigt åldrande eller ta hormoner tills du är minst 50.
Det var det jag tänkte på, om man tar bort äggstockarna måste man väl ändå käka hormoner, och frågan är hur väl syntetiska hormoner lirar med kroppen. Den inbyggda tillverkningen är ju anpassad till ens kropp.
 
Nu är jag heeelt okunnig om p-ring, men det låter som något som används lite som p-piller, att man har den 3 veckor och tar bort den och har mens 4:e veckan? Det är ju helt olikt hormonspiral. Folk reagerar ju så olika, konstigt att du skulle prova allt utom just spiral, som man ju använder för att slippa mensen.

P-ring tas upp i kroppen på samma sätt som hormonspiral (via slemhinnan lokalt i slidan/livmodern) och det var därför den testades. Det var upptagningen som vi testade om det var själva piller som gav bekymmer med svullnad och viktuppgång. Dock med tanke på hur jag reagerat på pspruta och hur blödningarna beter sig kom vi fram till att jag inte är i skick nog att riskera 6-9 månaders blödning som det kan bli med spiral innan det sätter sig. Dessutom tyvärr verkar hormoner på mig vara en allmänt dålig ide oberoende på hur de ges så därav mina ganska långtgående funderingar på att ta bort allt.

Jag är verkligen less på allt min kropp hittar på just nu.
 
Endometrieablation heter det, enligt min moster fd gynsköterskan. Hon testade att göra det och det blev bättre ett tag.

Blev det sämre snabbt eller tog det några år? Jag kör ju med menskopp och då måste jag tömma den ca vare time, annars blöder jag igenom på dagtid. Har binda till om jag ska rida tex för jag rider alltid för länge... Så kul med blodfläckar på sadeln är det inte (och det är svårt att får bort)...

Känns ju som att sterilisera sig och detta kanske kan vara något...
 
Blev det sämre snabbt eller tog det några år? Jag kör ju med menskopp och då måste jag tömma den ca vare time, annars blöder jag igenom på dagtid. Har binda till om jag ska rida tex för jag rider alltid för länge... Så kul med blodfläckar på sadeln är det inte (och det är svårt att får bort)...

Känns ju som att sterilisera sig och detta kanske kan vara något...

Jag kommer inte riktigt ihåg men det höll väl i sig i något år. Då ska vi komma ihåg att hon hade andra problem också (myom) och hade precis gått in i klimakteriet. Eftersom hon blödde så vansinnigt (3 v av 4) och dessutom stora mängder så gjorde de en hysterektomi tillslut. Jag tror det hade varit svårt för henne att få den om hon inte redan var i klimakteriet.
 
Blev det sämre snabbt eller tog det några år? Jag kör ju med menskopp och då måste jag tömma den ca vare time, annars blöder jag igenom på dagtid. Har binda till om jag ska rida tex för jag rider alltid för länge... Så kul med blodfläckar på sadeln är det inte (och det är svårt att får bort)...

Känns ju som att sterilisera sig och detta kanske kan vara något...
Herregud, sådär ska man ju inte behöva ha det :(
 
Jag använder p-spruta. Har inte haft mens på massor med år. Egentligen ska man ta den var tredje månad men eftersom jag inte har ett aktivt sexliv tar jag bara när kroppen säger till att den vill ha mens, blir ca var sjätte månad.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
0
· Visningar
382
Senast: malumbub
·
L
Övr. Barn Kanske helt fel ställe att fråga ... Igår var jag på operation för att göra sån sterilisering där de går in via slidan-livmodern osv...
Svar
18
· Visningar
3 981
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp