Bli arg vid dåligt beteende?

danilo

Trådstartare
Det hände en liten incident när jag var ute och red för några dagar sedan. Hästen har mycket energi, och får springa av sig för lite (svårt att ändra på, då det är hårt underlag och han har problem med benen).

Vanligtvis när man rider ut så är han väldigt pigg på hemvägen och stressar upp sig själv. Den här gången var det också så, men när det kom en bil bakifrån så stannade han stirrigt och började sedan sparka bakut mot bilen. :eek: Bilen stannade och jag blev förbannad, förvånad och förstås rädd för både bilens skull och oss, röt i med rösten, hoppade av, gick fram med honom tjugo meter (han var fortfarande stressad) och stod sedan still bredvid och bilen åkte förbi.
Efter det stod han och snusade på mig, sen hoppade jag upp och vi red hem till stallet. :eek:

Hästen är en riktigt bussig häst och inte nervig på det sättet. Vanligtvis blir han pigg, men det brukar ALDRIG hända någonting mer än att han kanske tar några snabbare steg åt ett eller andra hållet om han blir rädd.

Det jag undrar mest över, eftersom jag känner mig ganska säker på att det hände för att han är understimulerad, är hur JAG reagerade. Jag röt alltså i med rösten och var förbannad. Jag kände att situationen helt enkelt var riskabel; sparka mot en bil??? :confused: Han är absolut inte trafikrädd. Det här är också en häst som inte ska gullas med i sådana situationer (vilken häst ska det egentligen). Han verkade heller inte ha ont, utan helt enkelt bara uppstressad.

Ni får gärna ge mig svar på hur ni hade reagerat, och vad för slags reaktion från ryttaren som hade varit bäst i ett sådant läge.

Sv: Bli arg vid dåligt beteende?

Jag hade nog också blivit rätt förbannad, faktiskt! Det finns gränser även om hästen är extra pigg och lite stissig. Den ska t.ex. inte sparka åt människor, och då tycker jag inte att den ska sparka efter bilar heller!

Har man en häst som vanligtvis är lugn och sansad, och som man vanligtvis har bra kontakt med och känner väl, brukar det hjälpa att ryta till när de krånglar för att de ska skärpa till sig.
Min nordisdam kan få för sig dumma saker ibland, som att hon ska trycka ner sällskapshästen i diket under ridturen eller ta en annan väg än den jag tänkte (typ hästen svängde men inte Álin) :eek: :rofl: Jag måste ryta på henne ibland, då skärper hon till sig och blir sitt gamla vanliga jag igen.
Hon VET att jag bestämmer (tränar mkt "NH" på marken med henne), men testar gärna ibland om man kan få göra som man vill.

Dock är jag noga med eftergift även när jag använder rösten, alltså direkt tystnad och låter hästen vara i fred när hästen slutat med dumheterna.

Senast ändrad av en moderator:

Jag hade inte blivit arg för en sån sak. Om en häst är trafiksäker och inte nervig, så betyder inte det att den är så jämt. Om en häst blir stressad eller vill hem - men hindras att springa av ryttaren - så skapar det negativa känslor hos den - såklart. Detta kan göra så att hästen ärligt blir rädd för saker och bli allmänt nervig. Dess känslor och tankar fövirras och obehaget den känner pga av stressen kan den, om den plötsligt ser någonting konstigt, blanda ihop med "rädsel-känslor" vilket gör att den reagerar efter dessa. Om en häst får för sig att den blir rädd så tänker den inte efter. Det är ett flyktdjur, det är en stark reflex att reagera på fara.

Jag hade nog utrbrustigt något som "Op" just i själva sparkandet för det är något som jag alltid gör när jag vill att hästen ska ändra ex. riktning, tempo eller liknande. Det kan betyda "nej, inte så" och det tar jag till på reflex när min häst gör någonting konstigt som jag vill att han slutar med.
Sen hade jag nog sagt "Oj, nu måste vi gå undan" och styrt honom åt sidan så att han inte skulle kunna sparka på bilen eller ev hoppat av och lett iväg honom. I det här fallet är det bilen som jag vill "rädda" så jag tar första bästa utväg. Sen får man ta itu med hästen när bilen åkt iväg och är utom "fara" för oss.

Då menar jag inte att jag skulle läxa upp den och visa att "sådär gör man minsan inte mot en stackars bil!" :smirk: Men jag skulle lugna hästen. Försöka få honom att koncentrera mot mig istället för hemresan.

Om man råkar ryta i nån gång sådär så är ju inte det hela världen, tror att man kan göra så automatiskt. Men jag skulle inte gjort så och tycker inte att man ska göra så om man kan undvika det.

Álin skrev:
Min nordisdam kan få för sig dumma saker ibland, som att hon ska trycka ner sällskapshästen i diket under ridturen eller ta en annan väg än den jag tänkte (typ hästen svängde men inte Álin) :eek: :rofl:

Haha, är det någon typisk nordis grej? :smirk: Min har också gjort så några gånger! En gång travade vi fram i ganska lugn & fin takt ute i skogen då han helt plöstsligt tog in på en liten brant avfartsväg, det var jag såklart INTE med på, och gjorde en lagom tjusig icke planerad avsittning :D. Han stannade och tittade väldigt undrande på mig.... :o :D :love:.

Till trådskaparen: Skulle nog också bli ganska arg vid en sån situation, eller chockad, och blir man chockad gör man ju saker som man i normala fall inte skulle göra.

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 401
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 617
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama