Blev sugen igen.....

tinafinis

Trådstartare
Mitt sto kastade sitt föl förra året. Det skulle bli hennes första.
Vet. fick inte ut det döda fölet utan fick ta till dramatiska åtgärder. Detta skadade hennes livmoder en hel del och min häst fick genomlida mycket smärta under förlossningen och även efteråt.
Blev sjuk och hamnade på djursjukhuset i nästan 2 veckor.

Dom sa att hon kanske inte skulle gå att få dräktig igen.
Jag vill(e) ju ändå försöka igen att ta föl på henne.

Nu i dagarna har jag blitt sugen igen. Dels brunstar hon som bara den och idag har jag varit på hingstvisning.

Hur hade ni gjort?
hade ni utsatt en häst som haft ett riktigt ordentligt trauma med en förlossning (som sagt, aldrog haft föl) för ett försök till?
hade ni vågat?

// tina

Sv: Blev sugen igen.....

Är det inte bättre att du lånar ett fölsto? Det borde finnas stoägare som hoppar över att betäcka nu under finanskrisen.
Du riskerar ju dels höga kostnader för att få dräktigt, och blir hon dräktig borde ju risken för ännu en kastning vara högre nu, med skadad slemhinna. Du vet ju inte ens om hennes skadade livmoder klarar att livnära ett föl.

Det beror ju helt på orsaken till varför hon kastade, och hur ser hon ut nu?

Vet inte hur hon ser ut nu. Men hon är frisk. Fick en släng av livmodersinflamation nån månad efter kastningen men nu (verkar) frisk. Har inte kollat.

Jag skulle vara väldigt, väldigt tveksam. Möjligen efter en mycket noggran gynekologisk undersökning som visar att livmodern r helt och hållet återställd så skulle jag våga.

Okej. Tack. Då får nog bli en undersökning innan ev seminering då.

Tja, man undersöker ju alltid innan seminering.
Det jag tror kan ha hänt är att livmodermunnen är så skadad att den inte håller tätt, och därmed har svårt att behålla ett foster.

nej den är som den ska för just den är uppkollad.
hon fick ju livmodersinflamation en gång till efter kastningen. Det berodde på att hon var så slapp så bakterier kom in. Nu är hon sydd nästan hela vägen ner. Hon kan kissa alla fall.
Men däremot så är väggarna invädigt skadade, dom pratade om att ägget ev inte skulle kunnaetablera sig då det kunde bli mycket ärrvävnad.

På din beskrivning låter det som om den största risken inte är för stoet utan för din plånbok. Kan komma att kosta dig åtskilligt utan att stoet ens blir dräktigt. Skulle hon bli dräktig är risken stor att fostret försvinner under de första 45 dagarna.
Har själv lagt ut lite över 40 000 på ett friskt sto som inte blivit dräktig ännu och för ditt sto med ärrvävnad är risken ännu större.

Om jag nu skulle få för mig att prova igen hade jag inte tänkt att spendera så mycket pengar på att försöka få henne dräktig. Jag hade gjort ett försök för att se hur det hade gått i så fall.

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
497
Senast: cassina
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
2
Svar
22
· Visningar
4 052
Senast: Hazel
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
3 024
Senast: tanten
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 612
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka