blev liiiite uppskrämd idag

Comfort

Trådstartare
jag var nere med damen och böjde hos chefen idag.
1 1/2 grad vf knä, 1 grad hela höger bak. reagerade på höga böjet sen.
Han sa :
Är det hasen har du tur, är det knät kan du kasta in handduken. .. det kostar för mycket pengar att behandla och behandla på nåt som är onödigt att behandla..
:eek:
såg jag ut!
jag har redan haft mycket bestyr med denna dam, så om det är knät skulle jag inte bli särskilt förvånad.

men är det så?
varför kan man inte behandla bakknän?
är det för mycket belastning?
ska in i nästa vecka och bedöva hasen och se..:(

stötta mig travbuke!

Sv: blev liiiite uppskrämd idag

Klart man kan behandla bakknän!!! :)
Det får vi tyvärr göra med jämna mellanrum. :(

Jag har uppfattat att rent generellt så uppvisar hästar sällan hälta just när det gäller bakknän.
Det kan dessutom vara rejält trixigt att böja fram dessa hältor.
Däremot kan man kontrollera med ultraljud och på så sätt få besked.

Lycka till!!! :bump:

Va?
Jag sprutade (eller veterinären) sprutade ju bak knäna på min häst i torsdags.
Eller rättare sagt, han sprutade alla knäna på stackars pållen:crazy:

Jag tycker det låter väldigt konstigt det du har hört .....:confused:

Har varit med om hästar som fått bakknäna behandlade och blivit helt bra. Varför skulle det inte gå att behandla dom?

jo det tycker jag med, fast jag kom nog på hur det ligger till:
Han tycker nog jag ska ge upp tantan så jag kan jobba lite mer istället! ;)
ja vi får se hur det ligger till i nästa vecka.. men ni har verkligen givit mig mer hopp! :bow:

hur är det med rehabiliteringen? har det krävts fler behandlingar än vanligt? Vilket medel? DMSO?

jo det tycker jag med, fast jag kom nog på hur det ligger till:
Han tycker nog jag ska ge upp tantan så jag kan jobba lite mer istället! ;)
ja vi får se hur det ligger till i nästa vecka.. men ni har verkligen givit mig mer hopp! :bow:

hur är det med rehabiliteringen? har det krävts fler behandlingar än vanligt? Vilket medel? DMSO?

Klart man kan åtgärda bakknäna!
Problemet är ofta att hästen hinner få följdproblem eftersom den kan "hålla på" en bakknähälta länge utan att man märker det. Har man otur så har hästen hunnit få pålagringar eller andra skador i leden. Vill man vara på den säkra sidan så kan man ju ta ultraljud eller röntgen.
De hästar jag haft som vi åtgärdat bakknäna på har fått dubbel dos i leden. Dubbel dos (jämfört med normalstor led) cortison eller en dos tuppkam tillsammans med en dos cortison. DMSO fungerar alldeles säkert minst lika bra men jag har tyvärr ingen veterinär som vill använda sig av det.
Konvalescensen rekommenderas av ledande vet vara ungefär dubbelt så lång som vid en kotledsbehandling, dvs ca 4 veckors skritt och därefter återbesök och eventuell ombehandling. Därefter lika lång tid med igångsättning (dvs långsamkörning). Detta alltså vid problem/hälta. Är det en rutinbehandling i "underhållssyfte" så blir ju inte konvalescensen lika lång.

Visst kan man behandla bakknäna som flera redan svarat, men det beror ju lite på VAD det är för problem också.

Om hästen till exempel har pålagringar i knäna är det ju betydligt sämre prognos.

Men det kan man ju inte säga efter ett böjprov.

ang pålagringar:
stoet i fråga är sex år, har startat 12 gånger. Hon startade senast i augusti och har sedan dess mest vilat, inte gått intervaller el likn.
Får de inte pålagringar när de är äldre och framför allt har sprungit mer?

Min var sex år när hon slaktades, lugnt tagen pga huvudet och hon hade enligt vet. gått minst ett år med smärta.

Hon gjorde kanske 15 starter och hade runt 12-15 000 på kontot.

Min galoppör var tre när han fick diagnosen pålagringar. Nu hade ju han i och för sig en exteriör som inte stämde överrens med tidig träning, men ändå.

Min var bara lite krokhasig, i övrigt korrekt.

Hemma har jag en fyraåring som aldrig tränats som har pålagringar i framknäna. Han fick diagnosen i maj som tvååring när han blev halt när han började jogga.

(Parallellförskjuten och lite sabelbent)

Har haft en tvååring som blev utdömd på hösten som tvååring p.g.a pålagringar i framknäna. Född aningen x-bent men korrigerad till helt ok benställning. Helt normalt tränad men hade aldrig en bra aktion, inte ens som riktigt liten. Kom aldrig ner i några farter, så det var knappast farten som orsakat felet.

men usch nu blev ja ju jätteorolig!!
jaja, domen kommer på tisdag..

Vi hade till och med en hast som visade sig helt sakna halva bakknat. Ni vet hur det pa rontgen ser ut som tva sma bullar eller overdelen pa ett ritat hjarta. Kan saga att kakmonstret maste vart dar for den ena bullen var puts vack!
Han injecerades och vann tva lopp pa 1.57, 3 respektive 1.53,2 (pacer) innan han claimades.
Tyvarr har han inte gjort stordad sedan dess men han tavlar fortfarande 8 manader senare.

nej men! :eek:
måste det inte göra ont på hästen? ligger minisken mot den ena "bullen" och lederna då istället?

Antar det men vet inte (och vill inte heller for att vara helt arlig)
Hans stora problem var att det hakade upp sig ibland vilket innebar snubbel och galopp (sa klart!) Hade han "turen" att klara 1600 meter utan snubbel var han ruggigt snabb. Vi hade honom bara i ett par veckor for kval och en start innan han fortsatte soderut. Inte sa himla konstigt att han hamnade i en sketen claimer till slut, agaren ville bli av med honom ruggigt kvickt efter att "felet" uppdagades.

Agaren har ju forhoppningsvis lart sig laxan att 1. alltid flouroscopa (live rontgen) en hast innan kop och 2. aldrig kopa en hast av kval (inga dopingkontroller)

(Obs, vill inte diskutera agarens syn pa hastar, vi delar den inte han och jag.)

Jag vet också en häst som hade missbildat bakknä, den hästen skulle opereras men när de gick in så så de att det var så allvarligt att det inte gick att göra något åt det så han togs bort på operationsbordet.

Min var bara lite krokhasig, i övrigt korrekt.

Hemma har jag en fyraåring som aldrig tränats som har pålagringar i framknäna. Han fick diagnosen i maj som tvååring när han blev halt när han började jogga.

(Parallellförskjuten och lite sabelbent)

Hade den pålagringar redan som tvååring alltså? Jag har tänkt om min 2-åring att det kan han väl ändå inte ha redan (han har också bara joggat ännu så länge). Men jag kanske borde röntga honom innan jag lägger ner mer tid. Han har varit halt en gång redan. Men det kan ju bero på annat också iofs. Ska väl inte måla fan på väggen. Bara det att han är så grymt X-bent just på det benet och hältan satt i knäet... :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 450
Senast: Nethril
·
A
Hästvård Nån som varit med om liknande? 6-årig häst som rids uteritter i skritt, trav och galopp. Behandlad på "Klinik1" för...
2
Svar
29
· Visningar
5 103
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998
Hästvård Hej! Jag skulle vilja höra med er som har erfarenheter av knäledsinflammation på bakknäna. Min pålle är en halvblodsvalack på 16...
2
Svar
37
· Visningar
25 209

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka