Blekt/vit päls efter flugspray?

Indiv

Trådstartare
Har någon varit med om att hästen har fått vita fläckar på mage/ljumske eller flanken efter användning av flugspray?
Inga ärr som förklarar den pälsfärgningen, dessutom mest på ena sidan. Enda hästen som "drabbats" och han mår ju inte dåligt av det.
Desdvärre blir det ju omöjligt att låta bli flugspray med årets aggressiva insektsattacker...
Han har INTE ohyra, veterinären har kollat honom av annan anledning och vaccination nyligen och det är inte boven i dramat... Erfarenheter tack?

Senast ändrad:
Sv: Blekt/vit päls efter flugspray?

Om det skulle vara insektsspray som är anledningen till färgförädringen så skulle jag inte våga använda samma sort igen. (fast jag vill inte ha bekämpningsmedel på hästarna alls utan kör med eget insektsmedel och tjärsalva)

Jag har använt denna sort på honom i 2 års tid och det är första gången han skulle visa någon reaktion, men visst ska jag inte använda det längre OM det nu är det. Problemet då blir ju vad ska man använda annars? Samtliga andra märken känns som skit, då kan jag likaväl spraya vatten på odjuren eller låta bli. Skulle han inte börja klia sig så förbaskat så fort man slutar använda insektsmedel så hade jag gjort det direkt.

Blir till igen att prova husmedel men tror du att fläckarna kan försvinna vid nästa pälsfällning? Vita fläckar är liksom inget man vill ha på en fjordhäst, även om det inte är "äkta" vita fläckar.

Det finns ju salvor som fungerar mot insekter. Det kanske är värt att prova?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka