Sv: Blästring.....
Jag vet de som blistrat utan veterinärs inrådan.
När jag var tonåring så var det en "bunt" hästfolk i min närhet som hade som ovana att blistra med jämna mellanrum.
Sedan blev blister förbjudet för "privat bruk", men se då lyckades de importera direkt från utlandet så de kunde fortsätta.
En tjej i stallet jag då stod i hade en häst som till och från inte gick bra i ridning. Han var kollad, men ingen hittade ngt fel.
"Blistrarna" lyckades till slut tjata sig till att hon skulle blistra sin häst, för se då skulle alla problem försvinna direkt!
Hon gjorde det.
Dagen efter hittade jag hennes häst panikslagen i hagen. Han visade vitögonen och hade sprungit hysteriskt fram och tillbaka så de blivit en ränna vid grinden!
Han var blockhalt på alla fyra, så hur jag lyckades få in hästen som var galen av smärta i stallet, det fattar jag än idag inte.
Veterinären kom och gav hästen smärtlindrande, och trots att smärtan avtog så hade han så ont att han sparkade sönder hela sin box under natten.
Ägaren hade blistrat med ett medel som det i bruksanvisningen stod skulle läggas på benet. Hon hade gnuggat in det med en tandborste.
Vidare stod att medlet inte fick komma i kontakt med vatten när det låg på hästen, det i ett par dygn.
Hon släppte ut hästen i en daggvåt hage.
Efter det så kommer jag aldrig ngnsin att använda blister! Det var bland det värsta jag varit med om att se den hästen!