Blästring.....

Sv: Blästring.....

Ja jag blästrade min häst igår kväll, och hon börjar nu anta en ljusare färg fläckvis.:angel: :rofl:

Äh, varför inte SKRIVA blistring om man menar BLISTRING?

Förekommer rätt friskt. Har sett fina resultat hos de som vet vad de sysslar med. Och förfärliga av klåpare.

Jodå, jag vet många som håller på med det fortfarande, spec travfolk (inget illa menat om travfolk)!
Och jag tycker att det skulle förbjudas, jag har sett många hästar som har fått stora köttsår ab blistring....

Det är förbjudet att tillfoga hästar stora köttsår (annat än vid operationer etc, utförda av veterinär).

Lovisaleonora_ skrev:

Förekommer rätt friskt. Har sett fina resultat hos de som vet vad de sysslar med. Och förfärliga av klåpare.

håller med... vet man inte hur man gör blir det för j*vligt, inget man ska ge sej på om man inte vet hur det ska göras... kan man det så är det ingen fara och ger bra resultat..

Blistring ger bra resultat om man utför det på rätt sätt och med rätt mellanrum. Den allra starkaste blistringen är numera förbjuden i sverige, men går fortfarande att få tag på.
(travtränare har oftast förkärlek till att blistra, men kan inte klandra dem då det hjälper!)
Har travtränare i grannstallet!

Jag vet de som blistrat utan veterinärs inrådan.

När jag var tonåring så var det en "bunt" hästfolk i min närhet som hade som ovana att blistra med jämna mellanrum.
Sedan blev blister förbjudet för "privat bruk", men se då lyckades de importera direkt från utlandet så de kunde fortsätta.

En tjej i stallet jag då stod i hade en häst som till och från inte gick bra i ridning. Han var kollad, men ingen hittade ngt fel.
"Blistrarna" lyckades till slut tjata sig till att hon skulle blistra sin häst, för se då skulle alla problem försvinna direkt!

Hon gjorde det.
Dagen efter hittade jag hennes häst panikslagen i hagen. Han visade vitögonen och hade sprungit hysteriskt fram och tillbaka så de blivit en ränna vid grinden!:crazy:
Han var blockhalt på alla fyra, så hur jag lyckades få in hästen som var galen av smärta i stallet, det fattar jag än idag inte.
Veterinären kom och gav hästen smärtlindrande, och trots att smärtan avtog så hade han så ont att han sparkade sönder hela sin box under natten.

Ägaren hade blistrat med ett medel som det i bruksanvisningen stod skulle läggas på benet. Hon hade gnuggat in det med en tandborste.
Vidare stod att medlet inte fick komma i kontakt med vatten när det låg på hästen, det i ett par dygn.
Hon släppte ut hästen i en daggvåt hage.

Efter det så kommer jag aldrig ngnsin att använda blister! Det var bland det värsta jag varit med om att se den hästen!:crazy:

Oxå sett en del fula saker gjorda av blistring. Hoppat över en gärdsgård och fastnat hette det då.:smirk:

Ibland kan det vara svårt att komma ihåg vad det heter, men det ska väl inte behöva avskräcka en från att fråga:confused:

Enkelt svarat, en mkt starkare variant på liniment men med avsikt att användas på benen (har även sett andra varianter).

Vill bara säga- det din kompis häst fick var fransktblister och det är förbjudet sverige. Det fräter sönder halva hästen om det ommer i kontakt med vatten.
Men det är inte förbjudet att blistra hästen... det finns andra (bättre) medel.

Ja blästring förekommer även idag. På jobbet har vi en slungbläster, en glasbläster och en storgodsbläster... Man använder det för att ta bort färg och rost innan lackning.

:rofl: :devil: :rofl:

Jag tror inte att blister är det värsta man kan utsätta sin häst för - så länge man vet vad man gör.... Och köpa? De jag vet blistrar gör eget blister, recept från travfolk. Jag har faktiskt bara sett bra resultat av blistring i stallet jag står i. Däremot har jag i flera olika stall sett hästar så skadade av bandage/lindor att man blir illamående. Även sett en veterinär linda stallbandage med TRE elastiska lindor över en tunn padd och låta det sitta i flera dagar dygnet runt efter att ha försökt sy ett SKRAPSÅR på ett skenben hemma på sitt eget stallgolv med endast lite lugnande till hästen... Då skulle jag nog hellre blistra...

Har även jag sett hemska sår från ponnyer/hästar som stått med lindor dygnet runt..kan säga att det tar tid innan sådana sår läker.

Min häst blev blistrad av min tränare för att komma åt problem med gallor och svullnader i benen...hjälpte jättebra, min pålle är aldrig svullen eller gallig längre.
Blister ska skrubbas skrubbas in med en liten borste(liknar tandborste). Är nog dessvärre inte så skönt för pållarna, då blistret "bränner in". Men effektivt är det.

Finns nog inte många elitryttare som INTE använder sig av blister

För disskutions skull, vad exakt är bra resultat av blistring enligt din mening?

(Johanna som tycker travtränare borde lära sig hur en led fungarar)

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
922
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
2
· Visningar
198
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
304
Senast: Hedinn
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 800

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka