Kaktusblomma

Trådstartare
Min häst hade igår kväll kolik och när distriktaren kom ut hörde hon även blåsljud när hon lyssnade på hjärtat. Koliken la sig hyfsat fort efter kramplösande.

Självklart ska jag kontakta klinik imorgon, men jag tänkte höra om ni har någon kunskap och erfarenheter om blåsljud? Hon är klinikbesiktad för 1½ år sedan och under det senaste året har minst en, ev två veterinärer lyssnat på hjärtat utan att anmärka om blåsljud. Har ni någon aning eller fundering på vad det kan vara? Hon har haft en stengalla och blivit sulöm så hon har vilat och vart halt till och från i drygt en månad, var till klinik i samband med det.

Sv: Blåsljud

Min häst hade igår kväll kolik och när distriktaren kom ut hörde hon även blåsljud när hon lyssnade på hjärtat. Koliken la sig hyfsat fort efter kramplösande.

Självklart ska jag kontakta klinik imorgon, men jag tänkte höra om ni har någon kunskap och erfarenheter om blåsljud? Hon är klinikbesiktad för 1½ år sedan och under det senaste året har minst en, ev två veterinärer lyssnat på hjärtat utan att anmärka om blåsljud. Har ni någon aning eller fundering på vad det kan vara? Hon har haft en stengalla och blivit sulöm så hon har vilat och vart halt till och från i drygt en månad, var till klinik i samband med det.

När vi köpte vår ponny så upptäcktes ett blåsljud vid besiktningen.
Vi tog honom till ATG för att kolla upp honom.
Vet. lyssnade på hjärtat i vila och då hördes blåsljudet sen longerade vi honom och vet. lyssnade igen och då hördes inget ljud.
Vet. konstaterade att han har ett sk Fysiologiskt blåsljud, vilket är helt ofarligt och inget som hästen märker något av.
Ponnyn tävlar i hoppning och rids och tränas ofta, och jag kan lova att han definitivt inte är påverkad av det för en piggare och mer atbetsvillig ponny än honom får man nog leta efter :bump:
Vet talade även om att det är ganska vanligt med blåsljud på hjärtat.

Det var ju lite lugnande besked :)

Min häst har jag absolut inte märkt av något i ridningen, men jag ska ringa kliniken nu så får vi se vad de säger. Tack för ditt svar!

Nu har jag pratat med kliniken och de vill undersöka hästen, till att börja med, först stillastående och sedan efter longering ca 10 min. Men då hästen är halt nu är inte det möjligt så vi skulle avvakta lite, hon pratade också om att det ofta förekom fysiologiskt blåsljud och att det var det de ville börja med att undersöka med hjälp av att lyssna och ekg.

Hej,

Var inne med min gammeltant på 27 år förra sommaren för att distriktsveterinären hörde ett blåsljud. Det är ingen som gjort det innan.

Det är ett fysiologiskt blåsljud som försvinner när hon ansträngs. Tydlig ganska vanligt på hästar så jag håller tummarna för att det är samma med din häst.

Tack tack! Ja min häst är hyfsat ung också så deras gissning var att det är fysiologiskt men man vill ju kolla upp det i vart fall så att man kan slappna av när man rider osv.

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 008
Senast: Egonson_
·
Hundhälsa Viktor är en nioårig riesenschnauzer som tror han är nio månader och lever sitt liv enligt devisen "fullt ös, medvetslös". Energi är...
Svar
13
· Visningar
3 742
Hästvård Vänder mig till er här på Buke för att se ifall någon har upplevt nått liknande med sin häst. För att göra en förkortning av vad som har...
2
Svar
29
· Visningar
5 691
Kropp & Själ Det här kanske inte är rätt forum, men jag försöker hitta all info och kunskap som går att få. För att dra en lång historia kort...
Svar
6
· Visningar
1 163
Senast: Askur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka