M

Magrinette

Har två 4 månaders bondkatter, har fått diagnosen blåsljud på hjärtat på en av dem.

Veterinären sa att vi inte skulle oroa oss i nuläget utan kolla så hon inte blir slö eller börjar få hosta.

Någon som har erfarenhet av denna typ av diagnos?

Sv: Blåsljud

Det går inte att säga någonting alls egentligen. Blåsljud kan växa bort hos kattungar. De kan finnas kvar resten av kattens liv utan att påverka kattens hälsa. Det kan vara ett symptom på allvarlig hjärtsjukdom.

Så länge det handlar om en kattunge skulle jag inte dra några slutsatser alls utan håll koll på kattungen, ultraljuda hjärtat vid 1 års ålder och gå vidare från den punkten.

Hej,
Jag fick diagnosen blåsljud av allvarligare graden (kraftigt) på min lillkille vid 3 mån ålder (när jag skulle vaccinera) och dessutom kraftigt förstorade njurar (hämtade på bondgård o stackarn var minst i kullen, full av loppor o mask - ville inte lämna honom..vet gav väldigt dålig prognos och jag var jätteledsen. Nu är grabben 1 år och full av liv. Visst han verkar vara lite känsligare för snuva, blir lite nysig i bland och märks att andingen (efter mycket lek) blir lite ansträngd. Men han hänger med. Jag har inte gjort massa dyra undersökningar för det finns inte så mycket att göra ändå sade vet? men det behöver inte se jättemörkt ut.
Lycka till, hoppas det är typen av blåsljud som växer bort :bump:
Kram Lillemim

Skönt att höra att din lillkille mår bra. Min är också full av liv och är nästan livligare ibland än sin syster, :angel: man har dom överallt hela tiden. Så jag hoppas på att det är ett positivt tecken.
Har bara hört att det inte går att söva katter med blåsljud, eller har jag fel? Bara att skippa sterilisering i så fall, de är endast innekatter pga att vi bor i lägenhet.

Skönt att höra att din lillkille mår bra. Min är också full av liv och är nästan livligare ibland än sin syster, :angel: man har dom överallt hela tiden. Så jag hoppas på att det är ett positivt tecken.
Har bara hört att det inte går att söva katter med blåsljud, eller har jag fel? Bara att skippa sterilisering i så fall, de är endast innekatter pga att vi bor i lägenhet.

Jo då, man kan söva katter med blåsljud men veterinären använder skonsammare narkos. Jag kastrerade min kattunge med blåsljud på hjärtat vid 5 månaders ålder och det gick alldeles utmärkt. Det är dock viktigt att veterinären vet om att blåsljudet finns så att lämplig narkos kan ges.

Ett kraftigt blåsljud betyder inte att det är ett allvarligare hjärtfel än ett svagt eller vice versa.

Min idag 4-åriga honkatt har/hade också blåsljud på hjärtat, som upptäcktes när hon var liten. Men veterinären sa att det inte var något att oroa sig över i onödan och tja, än lever ju katten och hon är både pigg och frisk i övrigt! :)

Fast vet. trodde visst att hon skulle stryka med när hon var liten, p.g.a. hennes grava magproblem... Fick vi höra ett par år senare. :cool:

Fast jag har för mig veterinären sade att ett blåsljud innebär att hjärtat jobbar hårdare för att pumpa blod och att det innebär att hjärtat som är en muskel blir större och större och att det i slutändan oftast betyder kortare livslängd...fast hoppas jag hörde/har fel... :cry:
Min älskling är den kelikaste och den mest speciella kissen som finns (tycker jag såklart:) ) så han måste leva länge länge

Ja, en av mina katter (nu borta allihop) hade blåsljud på hjärtat. När han var ungkatt fick han en period problem med heshet - han var pigg och glad, men HES. När vi åkte till veterinär konstaterades "kattastma" - något jag aldrig hört talas om förut. Han fick medicineras med kortison i några år med minskande dos. Så småningom sa en annan vet åt mig att jag säkerligen kunde sluta med denna medicin eftersom det var så låg dos ändå. Vi slutade och katten var frisk och glad.

Vid 9 års ålder ungefär så började han låta rosslig i andningen. Vet undersökte och konstaterade blåsljud på hjärtat. Vid ultraljud visade sig hjärtat vara förstorat och såg väldigt konstigt ut. De kunde inte konstatera annat än medfött hjärtfel. Han fick ca 1,5 år till via medicinering innan vi fick avliva honom. Veterinären ville gärna obducera för att se vad som hänt. Det visade sig att det var en ovanlig defekt på hjärtat; den ena kammaren var tydligen delad i två (på något underligt vis). Man konstaterade att katten troligen var född så och med facit i hand så är jag djupt tacksam för alla de år han ändå fick!

Fast jag har för mig veterinären sade att ett blåsljud innebär att hjärtat jobbar hårdare för att pumpa blod och att det innebär att hjärtat som är en muskel blir större och större och att det i slutändan oftast betyder kortare livslängd...fast hoppas jag hörde/har fel... :cry:
Min älskling är den kelikaste och den mest speciella kissen som finns (tycker jag såklart:) ) så han måste leva länge länge

Det går inte att generalisera på det viset. Hur blåsljudet påverkar kattens hälsa beror ju på vad det är som orsakar blåsljudet. På kattungar är det relativt vanligt att blåsljud orsakas av ojämn tillväxt. Sådana blåsljud växer bort.

Beror blåsljudet på ett hål i septum kommer påverkan på hälsan (och blåsljudets grad) påverkas av hålets storlek. Ett litet hål i septum ger ett högt blåsljud (vilket man kanske tycker borde vara dåligt), men ett litet hål i septum påverkar faktiskt inte kattens hälsa nämnvärt. Är det däremot ett stort hål (och därmed ett lägre blåsljud) kommer hjärtat påverkas mycket och antagligen kommer katten få förtjockad hjärtvägg dvs. HCM och det kan leda till för tidig död.

Sedan kan blåsljud bero på många andra saker också.

Liknande trådar

Katthälsa Hej allihop! Enligt blodprov så har min 14 åriga katt höga njurvärde, Kreatinin 264 (60-160 ref).. samt Urea 18 (5-12 ref). Han äter och...
Svar
13
· Visningar
362
Senast: Liten
·
Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
2
Svar
27
· Visningar
1 430
Katthälsa Hej! Jag var hos min vetrinär häromdagen för en hälsokontroll på min katt Zorro för jag tyckte han visade tecken på att inte må bra. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 138
Senast: Shilton
·
Katthälsa Nu när vi (äntligen) har flyttat till skogen har katten fått börja vara ute. Troligen kommer hon med tiden upptäcka det här med jakt...
Svar
6
· Visningar
620
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama