Turali

Trådstartare
Jag ska till veterinär, men behöver mer information först.

Min hund har åkt in och ut hos veterinären en del, inte för att hon varit sjuklig, men för att hon skurit upp trampdynor, blivit biten och dyl. Jag köpte henne när hon var 2, och i dagarna blir hon 7 år. Under de gånger jag varit hos veterinären har det aldrig hörts något blåsljud, och då har hon varit hos en drös olika veterinärer.
Dock var jag inne med henne hos veterinären för ett år sedan, och då hörde han ett blåsljud. Han sa att det var knappt hörbart och att de andra veterinärerna lika gärna kunde ha missat det.

Peppar peppar, har min tant varit skadefri ett helt år så jag har inte behövt besöka veterinären en enda gång. I vintras lade jag märke till att det pep lite i bröstet när hon andades. Nämnde det till familjen, men de blir irriterade så fort jag viskar ordet veterinär (eftersom hon varit så frekvent besökare). Tänkte att jag avvaktar lite.

Nu har pipandet i bröstet börjat höras ännu högre, och nu börjar jag bli orolig. Kan ett blåsljud gå från knappt hörbart (i stetoskop) till ljudligt inom ett år? Nämnde ljudet för familjemedlemmarna idag, de blev irriterade som vanligt - men tog sig ändå tid att lyssna själva.
Mor min var pedagogisk nog att säga "det hörs ju jättehögt! jag tycker du ska åka till veterinär, och du kan ju mentalt förbereda på det värsta. Hellre det än att hon bara trillar ihop". Tack.

Jag har inte tänkt att det varit så allvarligt, men det kanske det är? Det är en dalmatiner, så 7 år är egentligen ingenting - hon har levt halva livet nu. Jag har inte hört talas om någon annan prick som haft problem med blåsljud heller.
Hunden i fråga är till synes frisk och kry, lagom hull, fina slemhinnor, lika pigg som vanligt, vi går långpromenader och hon får dra sparken när vi är ute. Tycker det borde märkts om hon skulle vara dålig, för fysiskt är hon som vanligt?

Vad kan man göra åt blåsljud? Medicinera? Eller är det förkortad livslängd?
Min hund betyder väldigt mycket för mig, och nu blev jag väldigt orolig...

Sv: Blåsljud

Ett blåsljud på hjärtat är inte en sjukdom i sig. Mellan hjärtats olika "rum" finns det klaffar som ska se till att det blod som pumpats igenom inte åker tillbaka. Ofta beror blåsljudet på att en sådan klaff inte sluter tätt. Det kan ha olika orsaker, en del medfödda och andra som utvecklas med ålder. Det är vanligare hos vissa raser.

Man kan inte bota eller behandla förebyggande, däremot när hunden börjar få symptom kan man lindra genom att ge urindrivande medicin för att minska blodvolymen (mindre blod att pumpa runt) plus ett preparat som får hjärtat att dra sig samman lite bättre. Symptomen kan vara trötthet, andnöd, hosta, svimningsanfall som beror på hjärtsvikt. Hostan beror på att vätska kommer ut i bröstkorgen och svimningen på att syret inte räcker till. Det är ganska otäckt när det händer... men vissa hundar får inga symptom över huvud taget.

Min gamling (löwchen) fick första gången kommentarer om ett blåsljud när han var c:a 9 år. Idag är han 14 år. Han var pigg och hade inga symptom upp till c:a 12 års ålder. Sen började han få symptom vid enstaka tillfällen. Medicin mot hjärtsvikt sattes in vid 13 års ålder och gav bra effekt. Vi har ökat dosen en gång. Så småningom springer sjukdomen ifrån behandlingen och man får tillbaka symptomen men som du hör ska du inte bli jätteorolig, din hund är 7 år idag och sjukdomen försämras långsamt. Vissa hundar får inga symptom över huvud taget.

För att helt säkert veta vilken typ av problem som ligger bakom din hunds blåsljud kan man göra ultraljudsundersökning men i min hunds fall ansåg man inte ens att det behövdes eftersom symptomen var väldigt typiska.

Edit: pipande andning var inte ett av symptomen i min hunds fall.

Senast ändrad:

När min hund valp-besiktigades hade hon ett knappt hörbart blåsljud, det var så att vet knappt hörde det utan vet fick ta in en kollega som fick lyssna också och bekräfta att det faktiskt var något.
Det är en boxer och det är väldigt vanligt med blåsljud hos boxer utan att det "är nått".
När hon sen skulle röntga höfter och knän, minns inte exakt när men i ca 13-15månaders åldern, så lyssna dom på hjärtat innan sövning och tyckte inte det lät bra och skickade henne på ultraljud där det konstaterades att hon hade måttlig till grav aortastenos.
Det behöver givetvis inte vara så att din hund har ett hjärtfel, det var bara ett svar på din fråga att ja det kan gå från knappt hörbart till ljudligt inom ett år. På min tik piper det inte, men man hör att det inte står rätt till om man lägger örat mot henne och lyssnar.

Min tik får medicin 2 gånger per dag (betablockare) och hon lever ett ganska normalt aktivt liv men orkar inte lika mycket som hon borde vid hård ansträngning, och hon kommer förmodligen inte leva så länge som hon skulle med friskt hjärta.
Hon mår dock inte dåligt eller har ont av sitt hjärtfel, tack och lov.

Jag tror inte att blåsljud är en sjukdom i sig, utan det är symtomet på något annat, jag vet inte hur det är med dalmatiner heller men med boxer är det som sagt ganska vanligt med blåsljud utan att det är något "fel".

Hoppas att det inte är något allvarligt med din tjej!

det faktum att du beskriver ljudet som ett "pipande" leder definitivt inte tankarna till blåsljud på hjärtat, snarare något bekymmer i luftvägarna. ett blåsljud låter mer som... vågbrus, eller typ som statiskt sprakande i radion. ett blåsljud som hörs tydligt utan stetoskop borde ge ORDENTLIGA symtom i form av kraftigt nedsatt ork och allmän avtackling, så min gissning lutar åt lungorsak. (i teorin kan det vara så att blåsljudet beror på en förträngning i en klaff, som i sin tur ger hjärtsvikt, som i sin tur ger lungödem, som i sin tur ger pipande biljud, men är hunden pigg i övrigt är det verkligen inte troligt).
uppdatera gärna med vad diagnosen blir!

Ett blåsljud hörs aldrig "utanpå" hunden, det uppkommer då blodet i hjärtat gör en liten virvel, t ex pga att en klaff inte sluter riktigt tätt eller att det finns en förträngning i något av de stora kärlen. Hör du att hunden andras pipande är inte det ett blåsljud. Ett blåsljud är ett symptom och inte en sjukdom. Ungefär som magknip kan bero på tusen olika saker!

Däremot låter det ju inte riktigt friskt och vad som är orsaken kan man bara spekulera i. Ett hjärtfel ger i ett senare skede ofta vätska i lungorna, så kallat lungödem. Då brukar hunden vara trött och andfådd, det kan rinna klar vätska ur nosen och så hostar den fuktigt. Låter inte som att det stämmer in på din beskrivning.

Hur mår hunden? Är den trött? Slö? Äter och dricker den?

Om den mår bra tycker jag inte att du ska oroa dig alltför mycket, men det är rätt tänkt att ta den till veterinär för kontroll.

Nej men inte underbaraste Tant Brun:cry: Jag håller tummarna för att hon bara är lite förkyld eller nåt annat ofarligt, hon ska ju leva i många år till och jag hade inte en susning på att hon redan var så gammal även om det bara är medelålder:o

Tack for alla svar, inser att jag uttryckte mig klumpigt - det ar inte andningen som piper, utan nar man haller orat mot brostkorgen. Som ett gnisslande cykelhjul. Det ar enda symptomet - hon ar inte slo och har inte hostat nagonting. Matlusten ar det inget fel pa, snarare tvartom.
Iofs far hon dagligen medicin mot inkontinens, men kanns langsokt att den skulle spela in.
Ska ringa vet pa mandag.

Kibani; inte sa underligt att man inte tanker pa aldern, jag har kallat henne Tant Brun sen hon var 3 ;-)

När min hund valp-besiktigades hade hon ett knappt hörbart blåsljud, det var så att vet knappt hörde det utan vet fick ta in en kollega som fick lyssna också och bekräfta att det faktiskt var något.
Det är en boxer och det är väldigt vanligt med blåsljud hos boxer utan att det "är nått".
När hon sen skulle röntga höfter och knän, minns inte exakt när men i ca 13-15månaders åldern, så lyssna dom på hjärtat innan sövning och tyckte inte det lät bra och skickade henne på ultraljud där det konstaterades att hon hade måttlig till grav aortastenos.
Det behöver givetvis inte vara så att din hund har ett hjärtfel, det var bara ett svar på din fråga att ja det kan gå från knappt hörbart till ljudligt inom ett år. På min tik piper det inte, men man hör att det inte står rätt till om man lägger örat mot henne och lyssnar.

Min tik får medicin 2 gånger per dag (betablockare) och hon lever ett ganska normalt aktivt liv men orkar inte lika mycket som hon borde vid hård ansträngning, och hon kommer förmodligen inte leva så länge som hon skulle med friskt hjärta.
Hon mår dock inte dåligt eller har ont av sitt hjärtfel, tack och lov.

Jag tror inte att blåsljud är en sjukdom i sig, utan det är symtomet på något annat, jag vet inte hur det är med dalmatiner heller men med boxer är det som sagt ganska vanligt med blåsljud utan att det är något "fel".

Hoppas att det inte är något allvarligt med din tjej!

Hoppas inte uppfödarna tänker så, att det inte är något fel.
Nu förstår jag hur du menar, så inget illa mot dig.
Men jag hoppas uppfödare har sån koll så de tar bort hundar med blåsljud ur avel osv..

Fast ett blåsljud låter inte pipande. Det är väl snarare lungorna som orsakar det pipande ljudet
Var det min hund skulle jag absolut åka till vet och kolla upp det.

Ja naturligtvis! (det var underförstått i mitt inlägg). Man hörde ju ett blåsljud för något år sedan enligt TS :)

så det finns inte motsvarigheten till människans blåsljud grad 6, där man faktiskt hör blåsljudet från "utsidan" utan stetoskop? intressant :)
gissar att fysiologiska blåsljud är vanligast, men är det något klaffel som är vanligare orsak till blåsljud än andra, eller skiljer det sig beroende på ras och storlek och så? *vetgirig* :D

Min boxer har också blåsljud, ett så litet så att orutinerade veterinärer endast hörde det i samband med att hunden var sövd. Ibland hör man det tydligt (dock aldrig med bara örat). Jag har bestämt att inte göra nåt alls iochmed att hunden inte besväras av det. Den dagen hon börjar visa något blir det dags att fundera på ev behandling med med. el dyl.

så det finns inte motsvarigheten till människans blåsljud grad 6, där man faktiskt hör blåsljudet från "utsidan" utan stetoskop? intressant :)
gissar att fysiologiska blåsljud är vanligast, men är det något klaffel som är vanligare orsak till blåsljud än andra, eller skiljer det sig beroende på ras och storlek och så? *vetgirig* :D

Jorå, skalan går upp till 6 på hund också, antar att skalan är graderad likadant som på människa. Min hund har ett blåsljud (pga pulmonalisstenos) som klassas som en 5:a. Dock så kan man höra det utan stetoskop, ibland t.o.m. från avstånd (dvs man behöver inte ens lägga örat mot bröstkorgen) så det borde kanske klassas som en 6:a?

Din andra fråga kan nog nån annan besvara bättre än mig :p

Trodde att grad 6 hördes när man lyfter fonendoskopet en lite bit från bröstväggen, dock fortfarande genom hörlurarna? Tillägg: googlade och ja, där står det ju att man kan höra det i rummet. Coolt! (Inte för de drabbade kanske). Har jag aldrig hört.

Det finns många olika rasbundna hjärtfel. Det man kanske tänker på först är ju endokardos hos CKS. Sedan har man de olika kardiopatierna, t ex dilaterad kardiomyopati (DCM) som ffa förekommer hos storvuxna raser och innebär att hjärtats vägg förtunnas med minskad kontraktionsförmåga och dilaterade hjärtrum till följd.

Jag vet ingen statistik eller så, men jag upplever inte att fysilogiska blåsljud dominerar hos hund.

Senast ändrad:

Åter till ts hund - ett pipande ljud stämmer dock inte in på blåsljud, pip i bröstkorgen brukar ha med lungorna att göra. Sedan kan man förstås mena olika med pip.

Lite OT men iaf, min kardiologi-professor pratade om en-hands och två-hands regeln: Räcker det med en hand för att lyfta upp hunden på bordet har den Mitralklaffsinsufficiens, behöver du två händer har hunden DCM ;)

De vanligaste medfödda blåsljuden hos hund uppstår pga PDA, Subaortastenos/Aortastenos och Pulmonalstenos. Det vanligaste förvärvade blåsljuden pga Mitralklaffsinsufficiens :)

Lite OT men iaf, min kardiologi-professor pratade om en-hands och två-hands regeln: Räcker det med en hand för att lyfta upp hunden på bordet har den Mitralklaffsinsufficiens, behöver du två händer har hunden DCM ;)

Den har jag också hört av en kardiolog, fast i versionen KAN du lyfta upp hunden på bordet är det Mitralisinsufficiens, kan du INTE lyfta upp den är det DCM ;)

Tack för alla svar, orkar ni förklara termerna mer ingående?
Jag vet inte riktigt vad jag ska tro om min tant. Har låtit ett par andra personer kika på henne, och alla tror det är hjärtat eftersom ljudet hörs när man håller örat mot det. Alla har varit förvånade över hur högt det låter. Har så svårt att beskriva ljudet. Kanske som en pipande mus...
Ligger man bredvid henne om kvällarna och det är tyst omkring behöver man inte hålla örat vid bröstkorgen, det hörs iaf.

Idag har jycken sprungit ett par km på isen och dessutom dragit sparken. Det märks ingenting på henne, lyssnade på hjärtat efter att hon fått springa på rejält, det slog hårdare eftersom hon fått upp pulsen men lade inte märke till något annat utöver ljudet.
Kan hon ha problem, men vara till synes frisk för att hon har bra kondition - att hjärtat är så starkt att kroppen fungerar bra iaf?

Mkh, hur mår din hund? Hur allvarligt är grad 5-6?

Min hund har måttlig till grav pulmonalisstenos. Det innebär att hon har en förträngning i pulmonalisartären (dvs kärlet som pumpar blod från hjärtat till lungorna) och hjärtat får jobba hårdare för att få ut blodet till lungorna. Det gör att hon kan få svårt att syresätta blodet ordentligt och hjärtat (framförallt högersidan) är förstorat eftersom det får jobba så hårt.
Hennes blåsljud hörs jättetydligt, man behöver som sagt inte ens ett stetoskop för att höra det. Men det piper inte alls utan låter mer "swooosh" istället för det vanliga "du-dunk" (man hör inte alls hjärttonerna, de drunknar helt i blåsljudet). Så jag tycker inte heller det låter som det är blåsljudet du hör på din hund. :)
Man klassar blåsljud på en skala från 1-6 där 6 som sagt är när man kan höra blåsljudet utan stetoskop. 5 tror jag är när man kan känna vibrationerna från blåsljudet om man lägger händerna på bröstkorgen, det kallas svirr (ganska bra beskrivning på hur det känns också, det svirrar liksom :p)

Min hund mår ganska bra efter omständigheterna, jag märker inte jättemycket på henne. Hon hänger med bra och blir inte trött av normalmotion, däremot tror jag hon orkar klart mindre än andra hundar av samma ras (whippet). Jag tror dock hon har en stor fördel av att vara så lätt i kroppen och så atletisk, whippar har ju ganska bra grundkondition och lätt för att röra sig. Vet också att hennes uppfödare var ute och sprang med henne innan hjärtfelet upptäcktes och då blev hon inte ens flåsig av en runda på ca 1mil (men det kommer börja märkas på henne förr eller senare, hon kommer nog inte bli nån gammal hund utan jag är glad om hon blir medelålders (hon är 2,5 år nu)). Så jag tror nog att en atletisk hund i bra kondition kan ha relativt allvarliga hjärtfel utan att man märker så mycket på dom till vardags.

Vilka termer är det du undrar över?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
978
Senast: tomte
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 786
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 905
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 816
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18