Blåsljud på hjärtat

T

tilia

Finns det ngn som har erfarenheter av lindrigt blåsljud på hjärtat hos häst?,vad denne har presterat osv.

Sv: Blåsljud på hjärtat

jag har en häst som har det. hon har gått msv ft, msv hoppning o lätt dressyr, vilket har gått alldeles utmärkt! vad jag förstår så är det ngt som gärna märks på hästar med fullblod i stammen. är de lindriga så tror jag inte att det borde påverka din hästs prestationer alls :) lycka till!

Min kompis har en häst med ett lätt blåsljud på hjärtat, den går msv dressyr, så jag tror inte heller du behöver oroa dig för mycket! Hjärtat är ju en muskel som kan tränas, precis som alla andra muskler vi har! Lycka till med din häst! :)

Ett blåsljud är bara ett symptom, inte en diagnos. Man kan alltså inte jämföra två hästar med blåsljud eftersom orsaken kan vara två vitt skilda problem. Ett blåsljud uppstår när blodet i hjärtat av någon anledning "virvlar" på ett onormalt sätt. Detta sker t ex när någon hjärtklaff läcker och blodet strömmar tillbaka in i exempelvis kammaren vid varje slag. Även förträngningar i de stora kärlen som löper från hjärtat ger blåsljud. Blodbrist, för låga proteinnivåer i blodet och vissa fysiologiska omständigheter som t ex värme och ansträngning kan också ge upphov till ett blåsljud.

Typen av blåsljud säger en del om vad som kan orsaka det; hörs det under hela hjärtats kontraktionsfas eller i samband med någon av hjärttonerna? Över vilken del av hjärtat hörs det? Säkert svar på vad som orsakar problemet kräver en fördjupat undersökning med exempelvis ultraljud och EKG.

Ett blåsljud kan förövrig inte tränas bort.

Beroende på orsaken till blåsljudet kan hästen prestera mer eller mindre. Kräv en ordentlig utredning.

Liknande trådar

Hundhälsa Vid en hälsoundersökning flytta veckan upptäcktes det att min 12- åriga hanhund har ett blåsljud på hjärtat. Veterinären rekommenderade...
Svar
5
· Visningar
813
Senast: Jamtland
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Din häst är till synes fullt frisk, men vid en besiktning upptäcker veterinären plötsligt ett blåsljud på hjärtat. Hur orolig bör du bli...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: Gunnar
·
Hästvård Triangelmärkning Hej! Vad har ni för erfarenheter av triangelmärkning? Hur lätt/ svårt har det varit att få igenom? Jag har nämligen...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: blackroses
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 824

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2025
  • Valp 2024

Hästrelaterat