Blåsljud på hjärtat...

movgli

Trådstartare
Ska åka iväg och titta på en Varmblodstravare imorgon för ev. köp. Det är en 11 årig valack som är 1.70 hög och har gått som ridhäst i 6 år. Han har haft ett litet blåsljud på hjärtat tidigare (därför som han ej gått på trav.) Men det är tydlingen väldigt litet och väldigt svårt att hitta, är nyligen vet. besiktad och då tog det ca 30 min innan vet kunde höra något överhuvud taget. Blåsljud växer väl bort?
Tror ni att han kan fungera inom distans? Åtminstone upp till 80km? Eller är det dömt att misslyckas/ kasta pengarna i sjön. :confused:
Han rids regelbunndet ca 4-5 dagar i veckan.
Funderar också på om det är något speciellt exteriört som jag ska kolla efter?

Tacksam för alla hjälp jag kan få. /movgli
Tänk att det ska vara så svårt att få tag på en bra travare. :smirk:

Sv: Blåsljud på hjärtat...

movgli skrev:
Ska åka iväg och titta på en Varmblodstravare imorgon för ev. köp. Det är en 11 årig valack som är 1.70 hög och har gått som ridhäst i 6 år. Han har haft ett litet blåsljud på hjärtat tidigare (därför som han ej gått på trav.) Men det är tydlingen väldigt litet och väldigt svårt att hitta, är nyligen vet. besiktad och då tog det ca 30 min innan vet kunde höra något överhuvud taget. Blåsljud växer väl bort?
Tror ni att han kan fungera inom distans? Åtminstone upp till 80km? Eller är det dömt att misslyckas/ kasta pengarna i sjön. :confused:
Han rids regelbunndet ca 4-5 dagar i veckan.
Funderar också på om det är något speciellt exteriört som jag ska kolla efter?

Tacksam för alla hjälp jag kan få. /movgli
Tänk att det ska vara så svårt att få tag på en bra travare. :smirk:

Jag hade ett varmblod med blåsljud på hjärtat. Hon gick dock inte så mycket distans, bara en femma. Under den kollade vet så att det inte skedde någon förändring under ritten och det gjorde det inte. Så för henne tror jag inte att det skulle varit ett problem. Hon hade dessutom ansetts kunna gå trav.

Fast varför ta risken när det finns så många varmblod att välja bland. Kanske är hästen även aningen stor för distans. En stor häst kan ha svårare att klara värme och återhämtning och har ett tyngre och större skelett att släpa runt på distansbanorna. Fast när det gäller storleken så är jag kanske ute och seglar. Det kanske inte alls är en nackdel.

Hälsning Maja

Vad sa veterinären om det då? Man kan ju också fråga sig hur många hästar som kanske har blåsljud som är lika svårt att upptäcka som på denna travare utan att man vet om det? Jag tycker att veterinären borde kunna svara på hur stor belastning hästen tål med avseende på blåsljudet. Jag kan nog hålla med Stopek om att det finns massor av friska travare att välja bland så varför köpa en som du känner dig tveksam till om du vet att du vill tävla distans?

Till båda:
Har letat efter en passande travare ett bra tag nu och det var inte så lätt som jag trodde. Har för tillfället inte möjlighet att åka så långt bort för att provrida/ titta. max 15 mil. Eftersom jag är ganska lång (1.82) och stor så vill jag ha en lite större häst, helst mellan 1.63-1.67 cm. Om hästen är utbildad gör inte så mycket men det underlättar ju självklart.
Är inte pigg på att ta en häst direkt ifrån travet, även om jag faktiskt har tittat på två sådana också. Sen var det ju det där med priset också. :( Man får ju vad man betalar för och tyvär så kan jag inte betala mer än MAX 10.000. Jag har råd att hålla häst och allt runtomkring, men jag kan inte få ut mer än så på en gång.

Jag ska iaf. titta o provrida hästen, och om jag får ta den på prov så tänkte jag låta min veterinär kontrollera det där noga, bla lyssna på hjärtat vid maxpuls och under återhämtning. Vid minst två tillfällen.
/movgli

Hej,
Jag är varmblodsfantast och kan bara hålla med föregående två. Det finns gott om varmblod till salu. Beväpna dig med tålamod och ring på annonser som verkar intressanta. Inte bara mejla. Ställ tydliga frågor och förr eller senare under samtalet dyker "felen" upp. Då behöver du inte ens åka och titta... Lägg ut tråd på ridtravarföreningens forum också.
Jag skulle nog inte heller köpa en häst med blåsljud, men för sjutton, låt en veterinär kolla. Det kan ju vara borta. Problemet med distansridning är att det är en så krävande sport att ev svagheter ,som inte stör vid promenadridning, ganska snart dyker upp vid hårdare träning.

Jag skulle inte våga köpa en häst med blåsljud på hjärtat för att ha speciellt för distans, det är en krävande sport.

Men jag kan vara speciellt känslig för detta med blåsljud på hjärtat eftersom jag har haft en hund som dog p.g.a. detta. Det var en schäfertik som var född med blåsljud, jag visste om det när jag tog henne och tänkte liksom dig "det brukar växa bort". Men det gjorde inte det på henne, hon blev bara 13 månader innan hon en dag dog knall och fall. Hon låg lugnt i bilen på väg hem från affären, när vi kom hem var hon död. Fram till sin död var hon mycket aktiv och busig - full fart var hennes måtto! ;) Hon mådde kanonbra och det var svårt att tro att hon hade fel på sitt hjärta, men det stannade som sagt var förr än vad jag kunde ha anat.

Vill inte skrämma dig, men ändå dela med mig av mina erfarenheter. Jag kommer själv aldrig mer att skaffa/behålla ett djur med blåsljud på hjärtat.

Lycka till med till hästletande! Det finns fler billiga, stora varmblod.
Mvh
Anne

Jag skulle heller inte köpa en häst med blåsljud på hjärtat. Av två skäl:

1 Det går inte att försäkra hästen, det kommer alltid att härledas till hjärtproblemen = dyrt.

2 Lägga ned mycket tid och pengar på en häst som inte från början är frisk.

Sen inte tala om känslorna att bli utesluten på förbesiktning i distans vilket jag vet flera som blivit.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 411
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 649
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 689
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 823
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka