Blåsljud på hjärtat vid besiktning

loobah

Trådstartare
Jag ska köpa en häst, som precis visat blåsljud på hjärtat vid besiktningen. Den hade inte det tre år tidigare då den besiktigades senast. Vi ska troligen undersöka hästen vidare på klinik för att se hur gravt felet är.

Det är ett fulllblod, åtta år gammal. Har gått löp tidigare i livet.

Vad är er erfarenhet av detta? Jag vill verkligen ha den här hästen för det är hästen med stort H för mig. Därför vill jag inte backa ur innan jag vet hur pass mycket han går att använda.

Vad tror ni?

Sv: Blåsljud på hjärtat vid besiktning

Om du är intresserad av hästen så ska du ta den till klinik. Det är inte helt ovanligt att fullblod har blåsljud på hjärtat och innan en utredning går det inte att säga om det påverkar hästen. För den kan vara helt opåverkad, det kan vara tillfälligt efter en infektion men det kan också sätta ner hästens brukbarhet.
Har själv haft ett par hästar som haft blåsljud vid besiktning. Den ene hade ett medfött hjärtfel som gjorde att minsta infektion slog ut honom så han inte orkande något men var full användbar när han var frisk. Den andre lever ännu och fungerar utmärkt som ridhäst utan minsta problem.

Gör ett ultraljud på hjärtat för att se vad det är som orsakar det. Kan precis som föregående svar vara en infektion (som man då naturligtvis vill se läcker ut) eller att en klaff läcker (vilket innebär att prestationen på hästen kommer att vara nedsatt resten av livet). Sen om det skulle vara så att det är nån klaff som inte håller tätt så finns det ju även olika grader av det också. Så det enda du kan göra för att få ett bra svar är ett ultraljud! Lycka till!

kl

Kan en infektion ge ett blåsljud? Hur? Ett blåsljud uppstår ju pga en klaff inte håller tätt så att blod strömmar åt fel håll i hjärtat. En hjärtmuskelinflammation kan jag tänka mig kan ge ett blåsljud tillfälligt, men uppstå av en infektion? Jag är kanske trög, kan nån förklara? Att ett befintligt blåsljud kan förvärras av en infektion är jag med på, men att det skulle kunna orsaka ett blåsljud?

Senast ändrad:

Okej, ska se till att ta honom till klinik. Är det något speciellt man ska tänka på om man äger en häst med blåsljud?

Eftersom att han inte visade detta vid besiktningen för tre år sedan, kan det då bero på en infektion? men det borde väl också ha visat sig på vet. besiktningen eller?

tack för bra svar förövrigt!

Blåsljud kan vara för att klaffarna inte håller tätt genom skada eller missbildning men man kan också höra blåsljud ibland beroende på vivelbildningar i blodflödet genom hjärtat bara för att hjärtat slår fortare än normalt, som vid t ex feber eller annan infektion. När hjärta sedan slår som vanligt igen är också blåsljudet borta. Det är en av anledningarna till man för åka till klinik och utreda orsaken till ett blåsljud.

Jag ska köpa en häst, som precis visat blåsljud på hjärtat vid besiktningen. Den hade inte det tre år tidigare då den besiktigades senast. Vi ska troligen undersöka hästen vidare på klinik för att se hur gravt felet är.

Det är ett fulllblod, åtta år gammal. Har gått löp tidigare i livet.

Vad är er erfarenhet av detta? Jag vill verkligen ha den här hästen för det är hästen med stort H för mig. Därför vill jag inte backa ur innan jag vet hur pass mycket han går att använda.

Vad tror ni?

Jag kan tänkta mig att köpa en häst med ett medfött blåsljud om den fungerat till det jag vill ha hästen till redan när jag köper den. Däremot när det är något som uppkommit efter löp, så låter det mer riskabelt. Som någon sa, så hade jag nog velat haft hästen undersökt på klinik, men jag hade inte velat betala för det själv utan begärt att ägaren skulle "fribesiktiga" hästen. Vill inte ägaren, leta upp en annan häst.

Hälsning Maja

Har inte fått tag på ägaren ännu, men vill ju såklart få hästen undersökt. Kan jag begära att inte få betala fullt pris och att hon betalar klinikbesöket, vem är det som står för de kostnaderna?

Kommer jag att få en reservation i försäkringen pga detta? Även om hästen har varit försäkrad hela sin livstid?

Tar du över befintlig försäkring och inte gör någon förändring på den får du ingen reservation heller. Men om du vill höja den så brukar försäkringsbolagen ge ett års karens och nytt veterinärbesök innan de godtar höjningen utan reservation.

Jag tycker att det är självklart att ägaren ska betala klinikundersökningen det är ju fortfarande hennes häst! Och visar det sig att det är ett bestående fel så kan du alltid begära att priset sänks, sen är det upp till ägaren om h*n gör det eller inte.
Tar du över försäkringen precis som den är nu blir det ingen reservation ändrar du den eller byter försäkringsbolag så blir det en reservation.

kl

Kan en infektion ge ett blåsljud? Hur? Ett blåsljud uppstår ju pga en klaff inte håller tätt så att blod strömmar åt fel håll i hjärtat. En hjärtmuskelinflammation kan jag tänka mig kan ge ett blåsljud tillfälligt, men uppstå av en infektion? Jag är kanske trög, kan nån förklara? Att ett befintligt blåsljud kan förvärras av en infektion är jag med på, men att det skulle kunna orsaka ett blåsljud?

Hästar är ganska känsliga för att infektioner sätter sig på hjärtklaffarna. Hjärtklaffarna blir då förtjockade och sluter inte tätt lika bra som tidigare. Det blir då ett läckage vilket leder till virvlar i blodflödet = blåsljud.

Blåsljud uppstår då det blir virvlar i blodflödet av olika anledningar. Hästar kan också ha vad som kallas för fysiologiskt blåsljud som kan uppstå på vältränade hästar. Hjärtat blir då så stort att klaffarna inte håller tätt.

En annan anledning är sk stenoser. Det är förträngningar i blodkärlen runt hjärtat. Då blir det också ett förändrat blodflöde som ger ett blåsljud.

Till TS: Se till att hästen tas till en klinik där de kan undersöka hjärtat med ultraljud, då kan du få en prognos.

Tack för svaren! Ska se till att han kommer till klinik. Tycker ni, att jag bör köpa om det endast är måttligt? dvs att han kan användas i stort sett helt som vanligt?

Hur vanligt är det att hästen kan användas precis som andra hästar trots detta problem? Och vad ska man kolla efter, som tyder på att hästen har problem med det? tex övertrött vid träning? eller något liknande..

Se vad vet säger om ultraljudet. Prognosen beror ju son sagt var på var felet sitter.
Min gamla häst har förtjockade aortaklaffar och ett kraftigt blåsljud. (Kan höras utan stetoskop om han är lite uppstrssad). han har med detta hoppat 1.40 och är nu vid 17 års ålder i full tävlingskondition.
Om det är bekymmer med det kan man märka det på att hästen blir trött, tar längre tid på sig att återhämta sig fter ansträngning.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
689
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 537
Senast: malumbub
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 371
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Lugnande medel till hund.