Blåsljud på hjärta, snälla hjälp!

Cissilin

Trådstartare
Har tittat på en häst m blåsljud på hjärta. Gjorde ultraljud igår o hade grad 1 på ena sidan och grad 2 på andra. Det är en 3-åring troligen medfött. Vet tog sig inte riktigt tid efteråt men sa att det inte borde vara ett problem och att det troligen inte blir värre. Självklart blir det reservationer i försäkringen med tanke på att hästen är så ung också. Jag förhandlar nu m uppfödaren om pris men vill veta mer om detta!! (och såklart en helt underbar häst så vill inte släppa detta helt..)

- Vet ngn vad som anses vara "svår" grad, alltså numreringen?
- Är det ärftligt (om man vill ha fölis)?
- oxå gärna lite tips och råd om någon har erfarenhet av detta..

Tack..

Sv: Blåsljud på hjärta, snälla hjälp!

Sök på nätet och googla så kanske du kan få fram något, och läs även faktaböcker om hästens sjukdomar osv, :crazy:

Är nu inte helt säkert på det härmen har för mej att jag läst någonstans i en bok att blåsljud inte är så bra ,(förstår man väl själv) och att man kunde överanstränga hästen väldigt lätt och tror de fick mkt kortare liv oxå. (den faktan från boken är inte så super säker, fördet var länge sne jag läste och mitt inne är inte så bra).

Men det här är vad jag hört från personer jag känner att det var en travare med blåljud som de skulle sälja för han skulle inte kunna gå på travet mer, men han skulle nog kunna funka som hobby häst, trodde flera iaf.
Så beroende på vad du vill ha din häst till kan det säkert funka :)

Självklart blir det reservationer i försäkringen med tanke på att hästen är så ung också. Jag förhandlar nu m uppfödaren om pris men vill veta mer om detta!!

Inte om häste haft samma försäkring sedan den föddes och du ser till att ta över den försäkringen.

Det är svårt att säga när du inte skriver orsaken till blåsljudet. Det beror helt på vilka klaffar som är inblandade. Det bästa du kan göra är att prata med veterinären som utförde ultraljudet så kan den svara på dina frågor.

Liknande trådar

Hästvård Jag har provridit världen bästa häst som jag vill köpa. Men.. den har antagligen haft melanom. Han är en 10 åring valack från Irland...
Svar
6
· Visningar
1 372
Senast: palle
·
Hästmänniskan Sitter här hemma med ett dilemma som jag inte vet varken ut eller in på nu. Har funderat och funderat och kommer inte fram till något...
Svar
3
· Visningar
1 246
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 342
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 378
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023