Blåsljud på hjärtat?

LindgrenV

Trådstartare
Känner väl mest att jag bara inte orkar mer just nu, har haft sån grym otur på husdjursfronten... :cry:

Men i alla fall. Var till veterinären igen med Minimannen idag, pälstvättandet konstaterades väl som stress igen. Däremot hittade hon blåsljud på hjärtat och ville remittera mig till södra djursjukhuset för vidare utredning. Mumlade lite om medicin och grejer så kan han leva länge till..

Hans enda bekymmer här i livet är hans överdrivna tvättande, som inte ens är "toktvätt" utan han tvättar sig lugnt, men för ofta så han är tunnhårig.

Han har varit hos andra veterinärer tidigare som lyssnat på hjärtat och de måste ju lagt märke till blåsljudet (speciellt då dagens vet sa att han måste haft det länge) men inte sett det som något viktigt, eller jag vet inte vad? De har i alla fall inte kommenterat det vad jag förstått det som av mamma.

Jag kan hur som helst inte ta mig till södra djursjukhuset, och alla jag pratat med har väl i princip sagt att "det är en katt - låt honom leva och blir han dålig tar du bort honom". Jag tycker väl att man ska ta sitt ansvar som kattägare - men å andra sidan så verkar han inte må dåligt. Allmäntillstånd och allt sådant är ju bra, han är normalviktig och viktstabil (väger varje dag), allt han gör är liksom normalt och har inte förändrats. Och han verkar ju inte må dåligt. Så jag undrar, hur dålig kan han bli?

Jag råkade blanda ihop åldern på katterna när jag pratade med veterinären, sa att han var yngre än han är (mamma rättade mig när jag pratade med henne efteråt). Jag har väl på nåt vis fastnat vid att det fortfarande är år 2008, så jag sade att han är "6-7 år". Men han är född 2002 så han är ju faktiskt 11 i år :grin:

Men i alla fall. Åter till ämnet. Dessa blåsljud - mamma sa att det är vanligt och att de kan leva och må bra ändå. Mormor tycker att det är vansinnigt att åka till södra.


Vad har ni för erfarenhet av blåsljud? Vad hade ni gjort? Har redan nu slängt ut mycket pengar, flera gånger, på undersökningar och fått svaret att pälstvättandet är stressrelaterat. Och jag vet med mig redan nu att medicin eller operation kommer jag inte genomgå, det är ett för stort lidande för än ändå rätt gammal katt. Han ska inte behöva leva på medicin.
 
Sv: Blåsljud på hjärtat?

Jag har bara erfarenhet av blåsljud på hund men hon är 10 år nu och blåsljudet upptäcktes för ca 5 år sen. (och då har hon antagligen haft det tidigare också men ingen veterinär har märkt eller sagt något förrän jag var till Strömsholm när hon fick diskbråck)
Hon är hur pigg som helst och behöver inte äta nån medicin.
Det enda man märker på henne är att hon hostar lite när hon blir för busig och hoppar runt jättemycket.

Det är väl skillnad på blåsljud och blåsljud men mår katten bra så borde det väl inte behövas några fler insatser kan jag tänka med tanke på min. Men det kan ju vara annorlunda för katt också förstås.
 
Sv: Blåsljud på hjärtat?

Om en veterinär rekommenderar vidare utredning så köper jag oftast det rakt av. Skulle jag vara tveksam skulle jag be om en annan veterinärs åsikt. Jag skulle aldrig våga bara låta det vara, det finns inte på världskartan.

(Har ingen erfarenhet av blåsljud annat än att jag själv fick höra att jag hade ett och fick hjärtat lite extra undersökt. Det konstaterades dock att det blåsljud som läkaren hade hört troligtvis var resultatet av att jag pga stark smärta hade kraftigt förhöjd puls och blodtryck. Att något liknande kan drabba djur som stressas känns väl inte helt långsökt, men jag hade som sagt inte vågat låta det vara.)
 
Sv: Blåsljud på hjärtat?

Blåsljud kan vara harmlösa men även tecken på något värre, det går liksom inte att säga något generellt.

Med en kattunge skulle jag nog lättare säga att det är ganska troligt att det är något som kommer växa bort, men nu handlar det om en vuxen katt och eftersom ingen veterinär tidigare har uppmärksammat er på det har de antagligen inte hört något. Katten har alltså antagligen inte haft blåsljud tidigare och det är ju lite oroande.
 
Sv: Blåsljud på hjärtat?

KL

Tack för svar. Tänker åka upp och ta blodprov och ultraljud och se vad dom säger, krävs det medicinering eller operation så får det bli hejdå, för hans egen skull. En 11-årig katt ska inte behöva medicineras eller opereras för att bli äldre.
 
Sv: Blåsljud på hjärtat?

Ett blåsljud behöver inte betyda något men det kan ju även vara tecken på hjärtfel som tex HCM. Jag som ägare hade iaf kollat upp det lite nogrannare sedan skulle jag ta blodprov för att kolla lever och njurar. Ett överdrivet kliande kan vara tecken på att tex levern är på högvarv.
 
Sv: Blåsljud på hjärtat?

(Har ingen erfarenhet av blåsljud annat än att jag själv fick höra att jag hade ett och fick hjärtat lite extra undersökt. Det konstaterades dock att det blåsljud som läkaren hade hört troligtvis var resultatet av att jag pga stark smärta hade kraftigt förhöjd puls och blodtryck. Att något liknande kan drabba djur som stressas känns väl inte helt långsökt, men jag hade som sagt inte vågat låta det vara.)

Det kan drabba djur också :)

(Har erfarit det på både häst med kolik och katt med huggormsbett.)
 
Sv: Blåsljud på hjärtat?

Det har hänt mina katter med. En hade blåsljud som stressad och sjuk, undersöktes (inkl ultraljud) sedan av kardiolog u.a och nu (han är 9) hörs inget blåsljud.
 
Sv: Blåsljud på hjärtat?

Jag skulle nog åka in och göra ett ultraljud på hjärtat för att se vad det kan vara och om det är något allvarligt.
Veterinären upptäckte ett blåsljud på min hankatt när han skulle kastreras som 1-åring och även om hon inte trodde att det var så allvarligt så tyckte hon att vi skulle ultraljuda för säkerhetsskull.
Tyvärr så visade det sig att han har HCM.
 
Sv: Blåsljud på hjärtat?

Jag skulle valt att kolla upp det. Visar det sig vara ofarligt så är det bara bra. Ett blåsljud är ingen sjukdom utan ett symtom så det kan vara bra att veta varför det uppstått.
 
Sv: Blåsljud på hjärtat?

Jag har en LITEN katthona hemma som har blåsljud. Hon blir 2 i juni men är i storlek med en 12 veckors kattunge. Hon blir inte större pga sina blåsljud enligt vet.

Man märker enbart av blåsljuden på henne när det är väldigt varm eller kallt. På sommaren ligger hon helst inne för att det blir jobbigt för henne när det är varmt. Samma sak på vintern, hon håller sig inne och går enbart ut när hon ska göra sina behov.

Annars märker man inte av det, hon springer runt och busar med sin mamma som vilken katt som helst.

Så en katt med blåsljud klarar sig bra så länge man håller koll så att det inte blir värre. Nu är ju visserligen min katt några år yngre än din.

Kan tillägga att min katt hade lite problem vid födseln och veterinären tror att det kan vara därför blåsljuden tillkom.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 433
Senast: sjoberga
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 235
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 129
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 037
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp