Blåsljud, hjärtfel

D

dreamii90

Vi har en halvblods vallack, som vi har haft i 8år, Han blir 20 i år. Han har alltid varit en väldigt pigg, frisk och kry häst. Galen är ett ord som används ofta för att beskriva honom. Han har nu under våren varit hängig för första gången någonsin, har har tappat kondition och hostat. Nu skadade han sig i hagen för några veckor sen också så att vetrinären fick komma ut då sa hon att han hade blåsljud på hjärtat.

Kan hans oväntade trötthet och blåsljudet ha ett samband?
är det någon som vet om det är vanligt hos äldre hästar och vad kan det bero på?

Tacksam för all hjälp!​

Sv: Blåsljud, hjärtfel

Min häst hade blåsljud på hjärtat när han hade smärta pga kolik.
Jag har aldrig märkt det innan och efter.

Hej från hambo

Sv: Blåsljud, hjärtfel

Det kan ha ett samband men behöver inte ha det. Blåsljud kan ha flera orsaker.
Hästar är ganska känsliga och luftvägsbekymmer kan sätta sig på hjärtklaffarna. Klaffarna blir då förtjockade och kan inte hålla tätt. Det blir då ett "backflöde" av blodet i hjärtat och då blir det virvlar som man hör som blåsljud.

Min förra häst fick blåsljud efter en luftvägsinfektion. Han fick förtjockade aortaklaffar. När han ultraljudades så sa veterinären att det var ganska vanligt hos äldre hästar och orsakde sällan några bekymmer.
Det där var 4 år sen och han är idag 17 år och tävlar fortfarande på 1.30 nivå.

För att kunna säga hur allvarligt det är så är det bra att göra ett ultraljud på hjärtat då kan man se hur det ser ut, var bekymret sitter mm.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka