Blandrashundar, vad har ni?

Sv: Blandrashundar, vad har ni?

Vår Åskar är en äkta "rondellhund":

Schäfer/Rottweiler/Gordon setter/Weimaraner men tror han är en liten knähund.

Snäll, glad, kelig, virrig, aktiv och älskar att hitta på nya saker och att träffa människor och djur. Lättlärd men "glömmer" lika fort, talar om när folk kommer men bjuder sedan in vem som helst. Älskar alla, speciellt barn.

Hatar en enda sak och det är stora dominanta hanhundar.

Annars kommer han överens med alla djur även om hästar är väl stora saker....

Kom till oss som omplaceringshund vid 7 månaders ålder och kom väl in i familjen. Folk tror jämt han är en flatte....

28603084.jpg

Jag har en spansk gatukorsning där vi inte har någon aning om vad som finns i. Kan gissa på podenco andaluz, någon form av collie, någon form av retriever. Han har haft det tufft och hans temperament är präglat av det, men med åren har han blivit en ganska lättsam hund som är nöjd om han får kärlek, mat och sömn och långa promenader.

Så har jag en vallhundskorsning som blev till av misstag, lapsk vallhund+beauceron, valp 5 mån. Där hoppas jag på beauceronens temperament i 55 cm storlek men det finns förstås inga garantier för det. Vi tar det som det blir, båda föräldrarna är urtrevliga så det blir bra vem han än liknar.

Jag har en har en chihuahua/pekingeseblandning som jag köpte som treåring. Hon är den perfekta sällskapshunden. Otroligt lätt att ha att göra med men envis som synden.

dsc00633_121875957.jpg

:o Jag var nästan helt övertygad om att jag hade en tibbe utslagen på hallgolvet!

kl

Zäta är Norsk buhund/ Västgötaspets. En helt underbar hund som är så enkel man kan tänka sig, håller sig alltid hemma och är med på precis allt. Jag oroade mig lite för att hon skulle bli skällig men jag har tur om jag hör henne skälla nån gång i månaden:grin:

148189_10150115703473793_578973792_7470482_7622808_n.jpg

KL.
Här hemma har vi en underbar Amstaff/APBT kille på lite över året.
Världens härligaste på alla sätt och vis.
Han ligger i soffan med mig och tittar på tv, helst hästfilmer - då sitter han som klistrad och springer fram till tv:n, gnäller och sen tillbaka i soffan om han hör hästarna gnägga :love:
Han sover alltid i sängen, helst så nääääära som möjligt och han älskar alla människor.
Det bästa han vet är att vara med ut i skogen när jag eller sambons mamma rider, då springer han som en galning och leker gärnet.
Superlätt att ha med att göra, kan va lite envis och ifrågasätta om han veeeeerkligen måste göra som matte säger men gör det sen utan knyssel när han inser att jag är minst lika envis jag.
Leker och busar med alla hundar han möter, har inte problem med någon alls.
32148511.jpg

Hemma hos mamma och pappa finns även en liten spanjorska på snart 4 år (om jag inte minns helt fel).
Raserna är helt okända men en salig blandning är det då hennes kullbror är ungefär 40cm högre än hon .. :p
MASSOR med jaktinstinkter i henne men annars är hon en riktig liten gulletös.
Träffade henne som 12v valp, då var hon redan i sverige och storleken var ungefär halva min pappas gymnastiksko :love:
Hon är alltid med mamma i stallet, med ute och rider och följer med på kurser o.s.v.
32196165.jpg

Kl

Har en omplacerings hund, schäfer/malinos tik på 5 år. Slö som attan, om hon är med ute så ligger hon bara utanför dörren och tycker att vi är såå dryga om vi vill att hon ska röra på sig. Sover gärna i soffan och efter kl 19.00 på kvällen så skall det MYCKET till för att hon ens ska notera att vi vill något. På promenad däremot så är hon alltid minst 25 meter före i målmedveten trav mot ?nånting? med nosen nära backen. Hemma inget vall överhuvudtaget. Men på jobbet (Hundhotell) där får INGEN annan leka eller ha kul, alla ska sitta på sin plats och vara tysta! (om de inte leker med henne förstås)

Är helröd med svart nos och svart mask runt ögonen, huvud av schäfermodell. Tunnare kropp och raka ben och rak rygg. Helslät mjuuuk päls. :love:

Jag har också en schäfer/husky korsning, en tik på 2 år :)
Hon är nog världens lugnaste hund, alla blir häpna över hur lugn och balanserad hon är. Får hon bara sin spårning någon gång i veckan och dagliga promenader är hon helnöjd. Nu blir det såklart en massa mer, hon får vara med i stallet, när jag åker buss/tåg, hälsar på kompisar och dylikt.
Hon är en smart tjej, som behöver mer psykisk stimulans än fysiskt även om det är enormt kul att få sträcka ut benen och bara springa ;) Funkar kanon med alla hundar, iaf dom vi träffat hittills! Vill den andra hunden vara dominant går det bra och vill den vara underlägsen funkar det precis lika bra :D

Det enda jag upplever som ett problem med henne är att hon tidigare inte varit så tränad (tog över henne som 1-åring), så att ha henne lös fungerar inte alls. Hon bara springer och sedan hittar hon inte hem. Och vara ensam är inte heller något hit, men vi ensamtränar varje dag och det går bättre och bättre :) Hon är också väldigt försiktig och vågar inte riktigt ta för sig, men det blir bättre för var dag som går.
När jag fick henne var hon rädd och nervös för alla nya människor, nu springer hon fram så fort hon får och hälsar och vill mysa och kela :D

Hon har fått det mesta efter schäfern, men utseende och hur hon "pratar" (när det väl händer), samt flockbeteendet har hon efter huskyn.

Finns hur mycket som helst att skriva om min höna, men hon är kort och gott underbar :D Snäll, försiktig, busig, lugn, glad, lätt att ha med sig överallt och social!

dsc_1077_125079119.jpg

Melisen - Guud såå underbart fin. Jag växte upp med en renrasig norsk buhund. Underbar ras!

Jag har två halvsyskon här hemma som är blandningen Storpudel 75% och Labrador 25%.
Först ut är det Tindra som blir 5(!:eek:) år till sommaren. Hon är ca 55cm hög och väger 25kg. Utseendemässigt ser hon ut som en bred pudel. Det är ofta jag träffar på folk som tror att hon är renrasig.
168450_10150089310248551_578868550_6266120_4369949_n.jpg

Här är Tindras öron klippta för ovanlighetens skull
168153_10150089310568551_578868550_6266122_7808271_n.jpg

Sedan har vi stora lillebror som fyller 4år till sommaren. Han är världens snällaste hund, alltid glad och positiv mot allt och alla. Han är ca 65cm hög och 36kg.
14552_166394648550_578868550_2809509_7311753_n.jpg

Eftersom det är så mycket pudel i dem så behöver de klippas minst 2ggr/år. Därför kan man välja vad man vill ha för hund, långa eller korta öron, lurvig eller trimmad nos. Här nedan är det två väldigt ovårdade troll :p
167891_10150089166973551_578868550_6262943_7082708_n.jpg

kl

Har en omplacering tax/york (kanske något mer)

En väldigt bestämd sak, fyller 6 år i år. Han är otroligt nyfiken och blir sällan rädd för saker, men är ändå ganska osäker när det är något som oroar honom. En hund som anser att "anfall är bästa försvar" och det har mina händer vackert fått erfara :cool: numer har vi en bättre koll på varann och sådana situationer dyker inte upp speciellt ofta.

Ingen jaktlust, men katterna är roliga, lite för roliga. Är katten däremot glad vid hundar är han alltid snäll. Lite av en minipolis men han är definitivt inte långsint! har aldrig varit med om att han varit arg på någon längre än för ögonblicket. Lättlärd och följsam, om än envis. Alltid med på vad jag än hittar på, vilket är tacksamt eftersom jag inte lyckas hålla mig till samma träningskategori speciellt länge :angel:

Har en liten gråhund, springerspaniel och wacthel :) riktigt pigg och envis :) jag kan lägga in bild om jag vet hur man gör :angel:

Kl
Vilka fina hundar ni har:)

Jag har en affenpinscher, tysk spets 50/50. Han är ca ett år och vi ska ha honom 1 mån på prov för att se hur han passar in i familjen. Han är redan väldigt omtyckt av hela familjen och han verkar tycka om oss. Han älskar barn vilket är underbart:) jag ska ha honom som sällskap, träna lydnad, agility och spåra med honom om han verkar tycka att det är kul.
Bild kommer, har inte lagt in bilder i pixbox än:( har inte haft honom så många dagar än.

*kl*

Katja loppan fyller snart 2, Amstaff/Labrador. Världens snällaste familjehund, älskar barn och människor! :) Det bästa hon vet är att sova på soffan eller i sängen, helst under täcket.

32023545.jpg

Yoru är 10veckor på fredag :)
Han är mestadels labrador och sen rottweiler/Border collie.
Han är väldigt tuff för att vara så liten, har bara haft honom i 6dagar och han kan gott och väl lämna mig ur sikte för egna intressen.
En oerhört glad och lättlärd individ annars. han har redan lärt sig "gå på bädden", sitt, stanna och nej (när han känner för det).

32199509.jpg

Fast jag längtar tills han blir stor =)

Åh, vad fin! Du måste låta oss följa honom, jag vill se hur han ser ut när han blir äldre :laugh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka