Blandras, vanligaste "rasen"?

Gimlan

Trådstartare
Sitter i jobbet (journalist, och icke hundägare) och kollar på listor över populäraste hundarna i Sverige. Tittar man på SSK så är det självfallet inga blandraser på listorna, men på Jordsbruksverkets är det så. Så långt är jag med. Men det som chockar mig är antalet blandraser.
Är de verkligen så otroligt många? De toppar listorna i varenda stad ibland jättestort. Eller fattar jag fel?

Sv: Blandras, vanligaste "rasen"?

Ja det är ju lättare att få tag i en blandrashund än en rashund från en seriös kennel.

De är billigare och uppfödarna ställer nog inte så stora krav på hundköpare bara de blir av med valparna typ..
Om man tex kollar blocket som är en lätthittad annonsplats så är majoriteten säkert blandras.

Jag trodde i min enfald att det var bättre på hundsidan än på kattsidan. Det kanske det är i ofs men jag trodde verkligen inte det såg ut så här. Trist.

Jag har ingen aning om majoriteten totalt är blandras men det skulle inte förvåna mig ett dugg.

Kanske inte totalt, det har jag inte räknat på, men i flera kommuner ligger de långt före nummer två på listan.

Jag har alltid haft blandraser. Tycker generellt att dom är friskare än rashundar
och dom har oftast ett bra lynne,(får dom bra egenskaperna från bägge raserna)
Men det är bara min åsikt! :laugh:

Dessutom registreras icke skk-reggade "ras"hundar som blandraser (där finns det ju även en del verkligt rasrena som ex silkens). Även det bidrar till den stora gruppen blandisar.

fast är det verkligen ett rättvist sätt att räkna på. att dela in alla "rashundar" i små enheter, dvs ras för ras, och sedan klumpa ihop alla blandraser, klart som fasen blandraserna blir "vanligaste" rasen. man får väl ändå jämföra totala antalet blandraser med det totala antalet renraser...

Det tycker inte jag. På blandraserna finns ingen koll på ärftliga sjukdomar tex. Inga krav att avla på bra hödter, ögonlysa osv. Sen finns det ju vissa raser som man avlat lite väl mycket på utseende och då blir det tyvärr en del problem.

Jag håller inte med om att blandraser är friskare hundar. Min förra blandras fick pra och artros.

Vet många blandraser som har "små fel" enligt ägarna men det går ju bra ändå! :eek:

Min oreggad border collie nu har en mystisk hälta som vi håller på att reda ut. Hoppas dock att det inte är något allvarligt.

Jag har tagit mina törnar och kommer aldrig mer sätta mig själv i samma båt igen. Nästa gång blir det en ordentligt uppkollad renrasig hund!

Inte jag heller.
Det finns inget avelsarbete, ingen plan..Sen känns det orättvist när man redan inom renraserna jobbar hårt för att städa upp gamla, skadliga avelsmetoder som gjort raserna "sjuka"..Varför sätta sig in i gamla metoder igen genom blandraser där man återinför denna risk igen eftersom att man har noll koll på vad hundarna efterlämnar för avkommor??

Vanligaste tycker jag är udda korsningar också - man vet ju som aldrig vad hunden får för mentalitet heller, det kan vara 4 olika raser i en hund med helt skiljda inriktningar :eek:
(och sen klagar ägarna över att hunden är tokig..)

Senast ändrad:

Jag har alltid haft blandraser. Tycker generellt att dom är friskare än rashundar

Fast de skulle ju lika gärna få de sämre egenskaperna från båda raserna.

Att det får de bra egenskaperna är verkligen ingen garanti. Det är 50 från mamma och 50 från pappa och naturen kan inte tänka på så vis att det bara blir det bra som går vidare. Inte ens när man avlar på toppdjur blir ju alla lika lyckade men möjligheten är större att avkomman blir bra.

Men hundar som egentligen är renrasiga men av olika anledningar inte går att regga i SKK klassas väl som blandraser? Tror det kan öka siffran en del :)

Jo så kan det kanske vara, då har jag bara haft en himla tur med mina godingar!
:laugh:

Men hundar som egentligen är renrasiga men av olika anledningar inte går att regga i SKK klassas väl som blandraser? Tror det kan öka siffran en del :)

Så är det ju, men så är det ju med all statistik, det talar inte om riktigt hela sanningen, men den hintar om den. Och frågan hur många renraser som inte kan reggas? Borde väl inte vara så hiskerligt många.

fast är det verkligen ett rättvist sätt att räkna på. att dela in alla "rashundar" i små enheter, dvs ras för ras, och sedan klumpa ihop alla blandraser, klart som fasen blandraserna blir "vanligaste" rasen. man får väl ändå jämföra totala antalet blandraser med det totala antalet renraser...

Precis - man måste ju jämföra den totala summan registrerade renrasiga med den totala summan blandraser. Att blandras är vanligare än t.ex. labbe i en kommun är ju inget konstigt.

Ang renrasiga som inte går att registrera så finns det en hel del. Dels de raser som inte är godkända av SKK (inte så många), dels de hundar som är renrasiga, men har en oregistrerad förälder, de som är renrasiga men inte uppfyller kraven för registrering (t.ex. att en förälder inte är ögonlyst), de som är renrasiga men uppfödaren är portad, tycker det är dyrt osv. Och sen också förstås - de som har "renraser" men där båda föräldrarna är oreggade, med eller utan inblandning av en annan ras långt bak i ledet.

Ang. hälsan hos blandraser så är det så att när det gäller rasbundna sjukdomar med recessiva anlag - dvs där det behövs ett anlag från vardera förälder - så kan blandrasen vara friskare om man blandar "rätt".
Handlar det om sjukdomar med dominanta anlag, eller där hunden är en blandning av fler än två raser, inte första generationens blandras osv. så faller det argumentet.

En blandras mellan två raser med samma hälsoproblem blir inte friskare by default. Shäfer/labbe eller golden/labbe är ju populära korsningar där raserna har stora problem med HD t.ex. De renrasiga individerna röntgas, men hur ofta röntgas en blandras? Är de verkligen friskare och HD-fria genom genetikens under? Nä, skulle inte tro det...

Har man istället en korsning mellan två olika raser, t.ex. bordercollie/stövare (har dålig koll på HD-status på de raserna men ta det som ett exempel!) där HD kanske inte är ett så stort problem så har man bättre förutsättningar för en HD-fri valp men får istället problemet med at blanda en hund med stark vallinstinkt och en med stark jaktlust. De olika raserna har ju tagits fram för olika ändamål och i många av dem är drifterna starka. Renrasiga registrerade hundar i blandrasaveln är ju där för att de av någon anledning inte "platsar" i renrasaveln.

Majoriteten av rashundarna är ju faktiskt friska dessutom, där har avelsprogrammen gjort väldigt mycket. Att köpa renrasigt och registrerat är långt ifrån en garanti för en frisk hund, men det ökar chanserna. Jag har aldrig haft en hund med HD eller andra ärftliga sjukdomar.

Jag har alltid haft renras, men hämtar nu på onsdag min första blandras. Det ska bli härligt att ha valp igen, men jag oroar mig redan lite för vad jag inte känner till. Det är en liten sällskaps"ras" men valpen kommer framförallt att ögonlysas och även röntgas, precis som jag har gjort med mina renrasiga.

Senast ändrad:

Ang antalet förresten... det är ju lätt att räkna ut:

Totalt antal registrerade hundar: 742 727 st
Antalet registrerade blandrashundar är 187 933 st.

Totalt antal hundar - antal blandrashundar = totalt antal registrerade renrasiga

742 727 - 187 933 = 559 794 renrasiga.

De är billigare och uppfödarna ställer nog inte så stora krav på hundköpare bara de blir av med valparna typ..

och så värst mycket billigare är de ju inte heller. För att inte tala om att en seriös kennel säljer med kvitto, det är nog mycket på blandis-försäljningen som är "rostfritt".

Liknande trådar

Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 265
Senast: Emelei
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 535
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V