Sv: Blandras, vanligaste "rasen"?
fast är det verkligen ett rättvist sätt att räkna på. att dela in alla "rashundar" i små enheter, dvs ras för ras, och sedan klumpa ihop alla blandraser, klart som fasen blandraserna blir "vanligaste" rasen. man får väl ändå jämföra totala antalet blandraser med det totala antalet renraser...
Precis - man måste ju jämföra den totala summan registrerade renrasiga med den totala summan blandraser. Att blandras är vanligare än t.ex. labbe i en kommun är ju inget konstigt.
Ang renrasiga som inte går att registrera så finns det en hel del. Dels de raser som inte är godkända av SKK (inte så många), dels de hundar som är renrasiga, men har en oregistrerad förälder, de som är renrasiga men inte uppfyller kraven för registrering (t.ex. att en förälder inte är ögonlyst), de som är renrasiga men uppfödaren är portad, tycker det är dyrt osv. Och sen också förstås - de som har "renraser" men där båda föräldrarna är oreggade, med eller utan inblandning av en annan ras långt bak i ledet.
Ang. hälsan hos blandraser så är det så att när det gäller rasbundna sjukdomar med recessiva anlag - dvs där det behövs ett anlag från vardera förälder - så kan blandrasen vara friskare om man blandar "rätt".
Handlar det om sjukdomar med dominanta anlag, eller där hunden är en blandning av fler än två raser, inte första generationens blandras osv. så faller det argumentet.
En blandras mellan två raser med samma hälsoproblem blir inte friskare by default. Shäfer/labbe eller golden/labbe är ju populära korsningar där raserna har stora problem med HD t.ex. De renrasiga individerna röntgas, men hur ofta röntgas en blandras? Är de verkligen friskare och HD-fria genom genetikens under? Nä, skulle inte tro det...
Har man istället en korsning mellan två olika raser, t.ex. bordercollie/stövare (har dålig koll på HD-status på de raserna men ta det som ett exempel!) där HD kanske inte är ett så stort problem så har man bättre förutsättningar för en HD-fri valp men får istället problemet med at blanda en hund med stark vallinstinkt och en med stark jaktlust. De olika raserna har ju tagits fram för olika ändamål och i många av dem är drifterna starka. Renrasiga registrerade hundar i blandrasaveln är ju där för att de av någon anledning inte "platsar" i renrasaveln.
Majoriteten av rashundarna är ju faktiskt friska dessutom, där har avelsprogrammen gjort väldigt mycket. Att köpa renrasigt och registrerat är långt ifrån en garanti för en frisk hund, men det ökar chanserna. Jag har aldrig haft en hund med HD eller andra ärftliga sjukdomar.
Jag har alltid haft renras, men hämtar nu på onsdag min första blandras. Det ska bli härligt att ha valp igen, men jag oroar mig redan lite för vad jag inte känner till. Det är en liten sällskaps"ras" men valpen kommer framförallt att ögonlysas och även röntgas, precis som jag har gjort med mina renrasiga.