blandis / rensasig

E

ellioth

Hej!

Var det någon mer än jag som såg vetenskapes värld om hundar igår på svt 2? Alltså. Det jag tänker på.. är hur många olika raser som i grund och botten tillslut bidrar till en "renrasig hund".
Min hund är 75% amstaff & 25% pitbull. och är därmed definerad som blandras. Men de enskilda raserna som hon är blandis av, dvs amstaff och pitbull, är ju i sin tur framavlad i massor av generationer, och korsade med andra raser. Så egentligen är väl inte min kompis bullterrier mer renrasig än min hund? eller min fasters golden retriver. För de består ju också av en sarlig blandning av olika raser. Varg, Dino, Shakal... då snackar vi rensasigt? om ens då.. ja.. hoppas ni förstår min tanke... tänkte det kunde vara intressant att diskutera...

mvh / Ellioth

Sv: blandis / rensasig

HAHA! Dingo* ska det stå. Inte DINO. såklart.. :D

Vi definierar ju raser utifrån specifika utseenden och användningsområden. Därför är såklart en golden mer renrasig än en golden/amstaff tex. Från början har man säkert blandat en jäkla massa raser.

i engelska amstaffklubben kan man ju tydligen även registera pitulls eftersom dessa raser tidigare klassats som en och samma ras. men sen kom väl det där med utsende och rasstandard som gjorde de raserna till två egna särraser...

Kan registrera dem som att registrera dem i samma klubb, eller registrera dem som om de vore amstaffs`??

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag ärligt talat aldrig fattat skillnaden mellan dessa två. Och när Pia inte vet försöker Pia lära sig.:p Jag har försökt hitta fakta...
Svar
3
· Visningar
10 345
Senast: kamomillo
·
Hundavel & Ras Jag läser ofta på det här forumet och slås av det agg som så ofta uttrycks mot de som föder upp blandraser. Jag vet själv att det...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 295
Senast: Disen
·
Hundavel & Ras Blir verkligen knäpp..har suttit senaste veckan och spånat på en ras som skulle kunna vara perfekt för oss här hemma..Men det är...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 183
Senast: Lady_A
·
Övr. Hund Jag har planer på att i framtiden skaffa en ny hund, men är väldigt osäker på vilken ras jag ska ha. Jag har tidigare haft olika...
Svar
6
· Visningar
822
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • ”Hund” 2005-2010
  • Uppdateringstråd 31