Blandat om föl & sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cathrine
  • Startdatum Startdatum
C

Cathrine

Jag har ett hingstföl som är drygt 8 månader gammalt nu. Han står sedan tre veckor i egen box på nätterna (bredvid mamma). Detta var helt odramatiskt redan från natt 1. Dock så diar han fortfarande på dagarna.

Ska jag skilja dem åt helt och hållet nu?

Hur länge ska jag i så fall hålla dem åtskilda (kan jag märka direkt om stoet låter honom dia igen eller ej)?

Ska allt kraftfoder tas bort från stoets foderstat när jag särar på mor & son, och i så fall hur länge? (Stoet klarar sig inte enbart på hö i längden.)

När är det normalt att hingstens kulor ska ha trillat ner (kan inte känna en enda nu)?

När kan man börja löshoppa fölet?

Vad bör fölet kunna i dagsläget hanteringsmässigt?

MVH
Cathrine

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Blandat om föl & sto

Avvänjning har jag inte så bra koll på, men de andra frågorna kan jag svara på!

När är det normalt att hingstens kulor ska ha trillat ner (kan inte känna en enda nu)?
Tror det kan dröja ett tag. När jag köpte min som ettåring hade en kula kommit ner, den andra kom ner när han var drygt 1,5 år.

När kan man börja löshoppa fölet?
Regelrätt löshoppning skulle jag nog vänta med tills iaf 1,5-2 års ålder. Däremot kan man ju lägga ut någon stock i hagen, gärna på sådant sätt att hästen måste ta sig över stocken för att komma från en ände till en annan. Och hoppa över stockar och diken på skogspromenader framåt våren :)

Vad bör fölet kunna i dagsläget hanteringsmässigt?
Leda i grimma, stå uppbunden, gå med på att bli borstad, lyfta på fötterna, inte bitas.... Alla basicgrejor helt enkelt!

Då får jag hoppas att kulorna trillar ner ngn gång under vintern då. Är det alltid lätt att känna/se dem?

Hanteringsmässigt måste han ligga långt fram, min lille hingst, för han är otroligt lätt att hantera, och står villigt uppbunden i gången, man kan borsta honom över allt, inga problem att kratsa, har slutat nafsa, är lätt att leda, m.m. Har förmodligen borrelia? :angel:

MVH

Cathrine

Jag skulle inte släppa ihop dem igen, mest med avseende på att han är hingst det finns småhingstar som blir könsmogna tidigt. Och det kan bli tråkiga konsekvenser om han försöker betäcka stoet.

Ropa inte hej förrän du är över bäcken ;)

Du kan nog räkna med att han kommer att testa i perioder.. framförallt om han inte har några jämnåriga kamrater att leka med :D

Bara så du vet.. Men jag kan ha fel, de är ju alla olika :idea:

Kulorna kan åka lite jojo upp och ner ett tag, mkt beroende på temperatur och så. På min så låg den ena nere, och den andra låg liksom snett ovanför, så ibland kunde man inte känna den alls. Men det var inga problem vid kastreringen i våras (vid 2 års ålder). De var väldigt olika stora också, tydligen vanligt. Den som var nere var rätt stor medans den andra inte ens var hälften. De utvecklas olika långsamt helt enkelt.
Var glad att han är snäll nu, det kommer säkert komma perioder då han inte är lika samarbetsvillig. Tonårshumör.... :angel: När har du tänkt kastrera?

Min 1,5 åriing gick bredvid mamma till 11mån.
Det fungerade perfekt. Så övernatten så blev han hingstig. Då hon började brunsta-.

Jag skulle skicka honom på hingst bet efter 3 veckor . Men jag fick ordna så han fick komma till grannen i 3 veckor.
Han diade på dagen bara innan flytt.

Nu är han och stot tillsammans igen.
Han är hingst fortfarande och hon är dräktig.
Han skall nog på hingst bete igen till våren maj.
Hon skall föla i maj. Men då går hon i egen hage.
Han har inga jämnåriga kompisar. En ponny komis har han. men han gör som mamma bestämmer fortfarane.

Han är gör snäll. Kan mycke nu.
Jag har badat honom två gånger sedan hemkomst från betet. Fungerade gör bra. svamp och spann.
I går var de ute på en första promenad. Mamma var med. Vi måste gå på en stor väg.
Det gick ganska bra. Han var rädd för en del idoter med lastbilar. Då dansade han runt.
Jag vet inte hur man skall få folk till att köra sakta.

Vi var 4 st pers. Stot gick först , han efter , hunden sist.Förste man bromsade ner mötande bilar
siste man bromsade ner bakom.
Men de brydde sig inte.
Jag måste ut på väg för att komma någonstans.
Måste vänja honom ordentligt. Hagarna är bredvid väg tur där får han mycke hjälp.

Jag skall sätta på tömmkörargjord snart, träns inga problem, täcke inga problem.
Bara vägen

För att få folk att sakta in så går/rider man mitt i vägen :devil: . Dom flesta är så rädda om sina bilar så då brukar dom snällt bromsa in.

Hej Hej.
Jag har en hingst (e: Master) som är 2,5 år.
Hans kulor kom först ner helt i sommras när han var 2 år.
Jag har inte grejat överdrivet mkt med honom när han var liten men han går med på det mesta ändå. Han är fortfarande jättesnäll att leda ,greja med, mm.
Allt som du vänjer fölet vid nu blir 10 gånger lättare när den blir äldre.
Du kan ju leda den över bommar mm i paddock.
Gå promenader i närheten av trafik, gärna med äldre häst före.
Den bör kunna bli uppställd och borstad, kratsa hovarna varje dag är bra övning. Lägga på täcke, gjordar, sadel, sätta på benskydd.
Gå in från hagen alldeles själv en liten stund och bli borstad. Finns
massor att vänja sig vid när man är liten!
Lycka Till B!

Hej!
När man vill att trafiken skall sänka farten så skall man:
Sträcka ut armen rakt ut åt sidan vinka/flaxa sakta uppåt och neråt i en stor rörelse, det betyder sänk farten på trafikspråk.
Det är ju inte alls säkert att det hjälper :crazy:
,men det är i alla fall så man gör.
Lycka till med fartdårarna!

Jag håller med att det bästa sättet att få en bil att stanna är att rida mitt i vägen . :banana: Jag har en hingst på 5 månader som står i egen box på natten.Diar morgon å kväll. Allt funkar toppen för mig, värkade hovarna för första gången förra vecka. Måste säga att jag trodde att det skulle bli ett ..... bröt men ack vad jag bedrog mig.Han bara stog där ååååå va helt lugn!! ;)

*Svarar alla* :)

Fick många bra tips av Bubblie - tack! :)

Jag var också förvånad över hur lugnt det var att skilja dem åt på natten, Jossa. Det verkar som om mamma sto tycker att det är skönt att få ha sin box ifred. :banana:

Verkade hovarna första gången gjorde vi dock redan när han var tre veckor - men det var helt problemfritt. :)

Det enda han inte riktigt gillar är väl att man pillar honom i nacken - då är han lite kinkig. :smirk: Förvånar mig lite att han inte är ett dugg kittlig på benen.

Jag har tänkt kastrera honom så snart som kulorna trillat ned - vilket jag då hoppas att de gjort när han nått året. :smirk: Annars vet jag inte riktigt hur jag ska göra. :confused: Vill INTE skicka iväg honom. Kan man buköppna och ta kulorna där? :angel:

Jag har pratat med ett par större uppfödare (många avelshästar, alltså) och de tycker att han kan gå kvar med mamma fram tills han blir åring. :bump: Han är ju född tidigt på året, så det är kanske lite skillnad. De flesta ston brunstar inte särskilt bra i februari, och har då inte kulorna trillat ner på honom innan heller bör det ju inte vara någon fara. Ska naturligtvis ha koll ändå och skilja dem åt tidigare om det skulle behövas. ;)

MVH

Cathrine

Liknande trådar

Avel Hur vanligt är det egentligen med lunginflammation pga regn och dåligt väder på föl? Vi får ju alltid höra att vi ska ta in vid dåligt...
Svar
12
· Visningar
3 505
Senast: Ramona
·
Avel Jag har en fundering och det är när ni bruka dela på sto och hingstföl?? Jag har nämligen bara ett sto och ett hingstföl och jag skulle...
Svar
14
· Visningar
6 788
Avel vad man kan göra i följande fall: Mitt halvblodssto fölade 9/5 2009 och gick med sitt stoföl till november 09.Vi började vänja av på...
Svar
5
· Visningar
1 194
Senast: ec-horses
·
Hästhantering Har kikat i flera gamla trådar om att ha valack och föl gåendes ihop, och läst om mångas tankar och erfarenheter. I lördags släpptes...
Svar
19
· Visningar
2 609
Senast: REIN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka