Blanda själv el färdigfoder?

Polly_Mulle

Trådstartare
Jag har alltid blandat ihop själv vad hästarna äter men det känns lite jobbigt ibland med alla tillskott, att lägga 1.200 kr/ år bara på E-vitaminer känns sådär... Och sedan kalk, mineraler osv... Fast havre/korn är ju betydligt billigare än färdigfoder... Så då är frågan... Ska man gå över bitvis till färdigfoder för att få i dem mineraler och liknande och komplettera med havre/korn?
Blir det billigare än att blanda själv?
Är det bättre än att blanda själv? Kan man lätt reglera humör om de får några dagars vila?
Och i så fall, Vilket färdigfoder ska man välja? Jag gillar eg inte pellets för det har jag hört mkt skit av, bl a av en känd veterinär...
 
Sv: Blanda själv el färdigfoder?

Det blir mycket billigare att blanda själv. Det är ju bara att kolla på innehållsförteckningen på vilket färdigfoder som helst och ta priserna på ingredienserna. Ingen av dem (förutom möjligen vitaminer och mineraler som är med i mycket liten mängd) kommer upp i ens närheten av normalpriset på ett färdigfoder.

Sen är det ju också så att man faktiskt inte behöver blanda så mycket. Ofta kommer man långt med en eller ett par typer av kraftfoder plus mineralfoder. Vill man prompt ha vitamintillskott finns det mineraler med dem tillsatta i, vilket blir enklare/billigare än att köpa lösa tillskott av allting.
 
Sv: Blanda själv el färdigfoder?

Jag Har räknat på detta för ungefär en månad sedan. Jag har i alla tider köpt flera olika foder sorter tillskott och blandat själv till en lagom mix med hjälp av hippocampus program. Jag spara ca 1200:- per år genom att köpa ett musli foder som har allt färdigt vilket jag blev väldigt förvånad över. Och ett plus är att nu blir det mkt enklare att fodra. Det har ju varit lektionsveksamhet varje gång någon förutom jag ska fodra. Hurra för musli!!
 
Sv: Blanda själv el färdigfoder?

Vad har du blandat då för att komma upp i sådana höga kostnader?
 
Sv: Blanda själv el färdigfoder?

Korn, betfor, linfröpellets, chevinalplus, foderjäst,vitlök, b-vitamin vid pälsfällning, och mustang original till en av dem. blev dyrt.. Jag blev förvånad själv när det blev billigare. Jag har gjort ett fullständigt byte av foderleverantörer av både hö strö och kraftfoder och spara totalt 6000:- om året utan att få sämre kvalite på det jag använder. Så här har jag gjort: börjat strö med halm som jag köper på storbal av grannen istället för att köpa svinaktigt dyrt spån a' 58 kronor balen, köper analyserat hö av en annan bonde för 1,75:- kg istället för hö av spånleverantören som tar 2.31:- kg, köper färdigt muslifoder a' 6.76:- kg. Blev bra tycker jag själv och hästarna är fortfarande fina och glada.
 
Sv: Blanda själv el färdigfoder?

Man kan använda musli istället. Då kan hästen själv stå och pilla och äta det den vill o skippa resten, om det är något den inte behöver eller gillar.
 
Sv: Blanda själv el färdigfoder?

Joo jag är intresserad av någon sorts müsli eller fibergi och i så fall komplettera med havre till ena hästen och korn till brorsans häst då han är betydligt hetare än min. På bara något kilo färdigfoder om dagen täcker jag mkt av mineral/vitaminbehovet. De har dessutom fri tillgång på halm och i stort sett fri tillgång på hö (boxarna aldrig helt rensade) så det kanske räcker? Då behöver jag bara komplettera med Kisergur till min och det är ínte spec dyrt. Vad säger ni?
 
Sv: Blanda själv el färdigfoder?

Fast det är ju inte riktigt jämförbart. Dels har du ju redan ett färdigfoder i din blandning vilket fördyrar och dels så är det bara Chevinalen, B-vitaminet och foderjästen som är dyrare än den müsli du köper nu. De två första kan ersättas med ett vitaminberikat mineralfoder för att fp ner kostnaden mycket och det senare finns ju knappast i din nya müsli ändå?

Men det är ju alltid bra att se över sina kostnader, det är så dyrt att ha häst ändå att man inte ska behöva stå och betala en massa i onödan.
 
Sv: Blanda själv el färdigfoder?

Hej!
Jag kan berätta hur jag löste mitt foderproblem. I vår stallhyra ingår havre som kraftfoder och jag ville hitta ett bra sätt stt kompletera havren. Hittade då Eggermanns Havrekompletering, ett musli med hög koncentration av mineraler, vitaminer och ämnen som kompleterar havrens och bla jämnar ut Ca/P kvoten. Av det muslit ska man inte ge mer än 1kg, och jag ger 0,6kg det täcker alla hästens behov och hon gillar att äta det. en säck kostar 175kr och innehåller 20kg. Blir mycket billigare än om jag skulle köpa till mineraler och alla extra tillkott själv. Hoppas du hittar en bra lösning.
 
Sv: Blanda själv el färdigfoder?

Djädrar, det hade jag glömt! Måste gensat kolla min hästs foderstat ifall hon behöver extra B-vitamin! :o
Tack för påminnelsen!! :bow:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 491
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej! Söker ett foder som jag kan blanda ner diverse tillskott med, i övrigt behövs ej kraftfoder. Någon näve sådär. Hon äter ej...
Svar
3
· Visningar
991
Senast: Elisha
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 681
Senast: axel
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 070
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp