Blanda möbler björk med möbler i vitlaserad ekeffekt

Alexandra_W

Trådstartare
jag har en tv möbel samt ett gäng Kallax 4x4 i "vitlaserad ekeffekt". Jag tycker dock Kallax är sämst som bokhylla och vill ha Billy. Som inte finns i vitlaserad ek utan i björk om det ska vara ljust trä. Men går de i ett litet rum att blanda eller kommer det se ut som jag var på fyllan?

Ja båda är ju ljust trä och ungefär lika ljusa. Men de i vitlaserad ekeffekt är ju lite "randiga" i träet medan björk(faner) är helt slätt. Och aningens nyansskillnad.

Men ni tror inte de ens intill varandra (dvs så man ser de är olika) stör ögat? Har tyvärr ingen Billy i björk hemma så jag kan ställa dem brevid varandra och se hur illa/inte illa det blir.

Alt är att ha Billy i vitt (vita väggar) men den blandningen tror jag blir fulare? (Inte helt förtjust i möbler i vit spånskivor heller)

• Gilla
Reactions: ptr
jag har en tv möbel samt ett gäng Kallax 4x4 i "vitlaserad ekeffekt". Jag tycker dock Kallax är sämst som bokhylla och vill ha Billy. Som inte finns i vitlaserad ek utan i björk om det ska vara ljust trä. Men går de i ett litet rum att blanda eller kommer det se ut som jag var på fyllan?

Måla vitt alltihop? :)

Lyser trät igenom som tema så går det nog att blanda rätt friskt. Trä är vackert både som trä och som laserat. Ek kan vara väl mörk så att få en vitton i det ihop med den ljusa björken kan bli riktigt bra.

Ja båda är ju ljust trä och ungefär lika ljusa. Men de i vitlaserad ekeffekt är ju lite "randiga" i träet medan björk(faner) är helt slätt. Och aningens nyansskillnad.

Men ni tror inte de ens intill varandra (dvs så man ser de är olika) stör ögat? Har tyvärr ingen Billy i björk hemma så jag kan ställa dem brevid varandra och se hur illa/inte illa det blir.

Alt är att ha Billy i vitt (vita väggar) men den blandningen tror jag blir fulare? (Inte helt förtjust i möbler i vit spånskivor heller)
Har du möjlighet att gå till Ikea och kolla lite på hur möblerna ser ut bredvid varandra? Åtminstone se hur färgerna skiljer sig, du behöver ju inte släpa iväg största billy hyllan utan kanske kan jämföra med en mindre. De brukar inte ha något emot att man flyttar och testar lite, om man försöker återställa någorlunda efter sig :angel:

Har du möjlighet att gå till Ikea och kolla lite på hur möblerna ser ut bredvid varandra? Åtminstone se hur färgerna skiljer sig, du behöver ju inte släpa iväg största billy hyllan utan kanske kan jämföra med en mindre. De brukar inte ha något emot att man flyttar och testar lite, om man försöker återställa någorlunda efter sig :angel:
Ja - få personalen att köra runt möblerna i nya kombinationer de inte tänkt tanken på var möjligt!

Jo det kan jag göra. Jag vet inte riktigt om man kan säga så mycket så dock? Är ju annan sak med ljuset där mm.
Dock skulle jag ju kunna köpa ett hyllplan i björk och ta hem - men antar det är lite samma där att det ändå inte säger något om hur en hel stor hylla ser ut.

Får hoppas de har en Kallax med hjul i vitlaserad ek. "Jag ska bara låna den här, kommer snart!" och köra iväg med den genom varuhuset ;P

Lyser trät igenom som tema så går det nog att blanda rätt friskt. Trä är vackert både som trä och som laserat. Ek kan vara väl mörk så att få en vitton i det ihop med den ljusa björken kan bli riktigt bra.

Vitlaserad ekeffekt är inte riktig ek. Och ljust ljust.

Om rummet vore större skulle jag inte ens fundera. Blir lätt sterilt med exakt samma träslag. Men nu är det ett väldigt litet rum och hyllorna kommer hamna intill varandra (som det ser ut nu iaf)

Jag hade nog inte gjort den blandningen utifrån din beskrivning. Kan du inte kolla efter en annan hylla som är vit? Måste det vara just billy?
Finns ju massor med hyllor både hos IKEA och på andra ställen.

Jag har tvingats till en blandning med just vitt och björk på mitt kontor på jobbet (man har helt plötsligt fått för sig att alla nya möbler ska vara vita trots att rummet i övrigt är möblerat med björk) och det är inte snyggt. Det funkar ju i mitt sterila sjukhusrum men jag hade aldrig velat ha den kombon hemma.

I övrigt är jag helt för att blanda, eller iaf att ha något som bryter av. Men då ska det vara lite genomtänkt och vissa saker passar ju bättre ihop än andra. Just björk är svårt.

Jag skulle hellre ta ett annat träslag, än två som är liknande men inte riktigt lika. Vitlaserad ek och björk åldras helt olika också, så även om de passar ihop först kommer de nog inte göra det sen. Vanlig ek? Eller köp ngn annan bokhylla än Billy? Billy är ju inte vidarevärst snygg, många andra möbelhandlare har liknande modeller som kanske finns i vitlaserad ek.

Jag har enormt mycket böcker. Så Billy erbjuder ett prisvärt alternativ som sväljer massa böcker. Sen tycker jag förvisso om den rena, avskalade designen med Billy. Tycker inte om "krumelurer".

Hur mycket åldras överhuvudtaget "fuskträ" (faner)? Äkta trä gör det - men faner?

Vitt vill jag ju undvika ha just för jag inte tror det blir fint. Därav tanken blanda vitlaserad ekeffekt och björk. Gissar det är svårt få samma nyans på "fusk-vitlaserad ek" någon annanstans än IKEA. Och de verkar inte ha några andra hyllor än Kallax och Bestå i den färgen?

ang åldras så ställde jag en ny Kallax bredvid en antal år gammal tv-möbel. Båda i vitlaserad ekeffekt. Samma nyans. Så verkar inte som fusket åldras

ang åldras så ställde jag en ny Kallax bredvid en antal år gammal tv-möbel. Båda i vitlaserad ekeffekt. Samma nyans. Så verkar inte som fusket åldras
Nej jag tror inte att du behöver oroa dig över att det ska åldras.
Men på IKEA kanske de har möbler i dessa färger nära varandra så du kan få ett hum om hur det ser ut?
Jag hade som sagt inte gjort det, men du får ju välja vad du vill prioritera :)

Blir ju som det blir på bild. Men ett försök. Skärmdumpar från Ikea båda två.

BVo3EVt.jpg

Eller, nu googlade jag på "vitlaserad ekeffekt" och inser att jag nog tänkte helt fel i hur det såg ut. Jag trodde att det var mer vitt!

Nej jag tror inte att du behöver oroa dig över att det ska åldras.
Men på IKEA kanske de har möbler i dessa färger nära varandra så du kan få ett hum om hur det ser ut?
Jag hade som sagt inte gjort det, men du får ju välja vad du vill prioritera :)

Helst skulle jag ju vilja ha en Billy/liknande i samma färg. Men inte hittat det :(

Ja, jag tänkte ju helt fel när jag föreställde mig vad "vitlaserad ekeffekt" innebar. Nu när du lade upp bild så ser de ju väldigt lika ut. Kanske kan funka iaf!

Ingen fara. Det är ju nån "hittepå" färg. Vitlaserad ek, äkta vara, är ju betydligt mer vit-vit.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·
Hemmet Vi har ett rum som vi inte vet hur vi ska inreda riktigt. Det som måste få plats är minst ett skrivbord och våran träningsbänk...
Svar
3
· Visningar
1 532
Senast: Tjôta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka