Blanda hopp med dressyrblod?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Waikato
  • Startdatum Startdatum
W

Waikato

Jag har en liten fundering.

Det är så att jag har en valack importerad från Tyskland som är E:Weltmeyer - DrosselKlang II.

Hans moder är alltså efter Drosselklang II-Gletscher och Drosselklang i sin tur efter Don Carlos-Frustra II.

Vad jag har förstått är Drosselklang II en hopphäst, om så är fallet så undrar jag varför man väljer att blanda det med dressyrblod a´la Weltmeyer?

Drosselklang II kanske även nedärver bra dressyregenskaper, eller?

På min häst syns hoppgenerna iaf inte.....han klarar knappt av ett skutt på 40 cm utan riva :p Ingen hopptalang nedärd där alltså.....

Jag är inte direkt expert på tyska hingstar, så jag skulle vara väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig. :banana:

Sv: Blanda hopp med dressyrblod?

Drosselklang II anses precis som du säger vara en hoppförärvare, och tyskarna drar sig för att "korsa" hopplinjerna med dressylinjerna.

Antagligen så rörde sig mamman så bra att de valde dressyrhingst - eller så hoppade hon som en kråka! ;)

Hittade detta om Drosselklang II på engelska:

Drosellklang II was declared "Hanoverian Stallion of the Year 2001" after producing many international level jumpers such as: "Dorincord", ridden by Canada's own Ian Miller at the Sydney Olympics: "Donnerlitchen", under Meredith Michaels-Beerbaum was Vice-Bundeschampion of German Show Jumpers: "Don Oscar" was Dobrock Champion: "Dorain", under Karl Heinz Markus became Vice World Champion of young show jumpers at Lanaken: other offspring at International level are: "Dobels Frechdachs" under Otto Becker, "Skyboy" and "Delany", both ridden by Rodrigo Pessoa, "Boeckmann's Bella Donna" under Gilbert Boekmann.

jag har ett sto som har Gaspari i sig en av sveriges genom tidernas bästa dressyrhäst(till och med fått en minnessten på flyinge) :D

Trots detta fick ho mer talang för hoppning än dressyr..Hon har helt okej steg bra skritt och bra galopp taktmässig, dock kort trav!
Inge man direkt säger wow vilka steg men dom är bra=)

Jag valde en hopphingst när jag skulle betäcka henne som även hade bra steg gärna pluss för galopp och traven.

Ut kom en häst med bra hoppförmåga pluss för hoppningen.Men fick även bra steg(bättre än mamman)

Korkad jag är... Har ju svarat dig i en annan tråd där du skrev uppfödare. :crazy:

Ber om ursäkt att jag är mer senil än vanligt!

Ingen fara ;) mitt minne är inte direkt det bästa heller.

Skriver för säkerthets skule uppfördaren ändå, Henrich Inholte, Sögel.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka