Blanda hopp & dressyr stam???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Angela
  • Startdatum Startdatum
A

Angela

Blanda hopp & dressyr stam???

Hej,har ett hbl sto e:donnerfly-good future,som jag vill betäcka när det är dags framöver,tanken har hela tiden varit att jag då ska ta briar,(stor favorit) men har på senare tid funderat om man kan "bryta" dressyr stammen som hon har och ta en hopp hingst istället.Hur blir det?Blir det kaos & halvdant med både dressyr & hopp generna?Eller kan det bli en avkomma med mkt bra steg osv och som kan hoppa mkt bra?Uppfödaren till mitt sto har sagt att mitt sto har tyska hingstar bakåt,och att de då även är hopp kapacitet så att säga. :confused:
Tacksam för svar!! :)

Re: Blanda hopp & dressyr stam???

om du hade tänkt ha en dressyrhäst är hoppblod aldrig fel då gångarterna
förbättras, speciellt då galoppen!

mia
(som alternativt vill ha en dressyrinriktad pålle med något hoppblod)

Bara en tanke som slog mig när jag läste ditt inlägg, även om Briar själv kan ses som en gångartshingst så har han ju hoppstam genom pappa Magini. Så om du är ute efter en häst som både rör sig trevligt o kan hoppa så kanske han inte är så fel ändå?

Håller med ovanstående, om du har en dressyrstammad häst där du vill få in lite hoppförmåga måste väl Briar vara utmärkt! :)

Jag skulle inte "valt bort" gångarter till förmån för hoppanlag om stoet var dressyrstammat. Men gärna en dressyrhingst som även lämnar hoppanlag. Möjligen en hopphingst med bra gång, men hellre alternativ ett för att inte riskera, precis som du skriver, att få en häst som varken hoppar eller rör sig.

Har inte Rubingon väldigt högt hoppbetyg själv? Vet en avkomma till honom som fått bra hoppbetyg.

Tack för svaren,ja jag håller mig kanske till briar då iallafall,han är ju en stor favort som sagt,men blir lite tveksam då jag hört att magini lämnat många "lynniga" avkommor,och det vill jag ju inte ha,men har samtidigt bara hört gott om briar,hmm ja jag får fundera vidare!Det är ju ett tag kvar,hon är bara åring än sålänge :smirk:Men efter treårs testet kan man ju se mer vad hon får för poäng och utgå ifrån det kanske..Men det vore väldigt roligt att få tips och råd ändå :D..Någon som vet om Donnerfly-Good future är bara REN dressyr avel,eller finns där hopp talang oxå? :confused:
(Kan tillägga att även Krevad & Falleur finns med i linjerna bak)

Jag tycker inte att man ska särskilja hopp och dressyrstammar. Det finns ju många exempel på avelshingstar som lämnat elithästar i båda diciplinerna. Briar är ju bara ett exempel på en hingst med hoppstam som blivit framgångsrik dressyrhäst. Corrado WL är en annan.

Jag tror inte att aveln vinner på att man renodlar aveln och avlar bort gången på hopphästarna eller hoppförmågan på dressyrhästarna.

Att Magini har lämnat lynniga avkommor vet jag inte om jag hört, men däremot är många av dom väldigt starka psykiskt och kräver mycket uppfostring/"hård" hand.

Träffade en 2-årig hingst här i Örebro för några år sen efter Magini och han var så barnsligt snäll att det liksom inte var nån idé att kastrera honom. Han stod lös på gången, och var gudomlig att hantera. Inte bitig eller nafsig eller nått, trots 2 år OCH hingst.

Mitt sto har nästintill ren dressyrstam och mitt förra föl tog jag en hopphingst till henne!
Då vart fölet som så att den fick bra steg och kunde hoppa dessutom :love:
En riktig allroundhäst som jag ville ha!
Finns ju hingstar som har fina steg och kan hoppa=)

Vi har ett sto E:Bernstein UE: Rote bold.
En mamma som bla har lämnat en avkomma (E:Madrigal) som har gått EM i dressyr, världs cupen. Hopphäst til tyskland m.m.

Vårat sto hade bra gågnarter, stor galopp och en ökad trav som en extra gågnart. Hon hoppade hyffsat (1,40 hoppning, breeders och SM i FT).

Vi betäckte henne med en hopphingst Elmshorn (fast Elmshorns pappa Lord har ju lämat både hopp och dressyravkommer). Ut komm ett föl som gick till Riks. Hon berömdes för sin fina bakbensaktivitet, luftiga steg. Hon är lättare än sin mamma i framändan, men samma enorma steg i traven. hur hon hoppar återstår at se, då hon nu bara är 1 år!.
Nästa gågn stoet ska betäckas så ska vi ha en fin dressyrhingst har vi tänkt!

Jag ser mer fördelar med lite blandat dressyr och hoppblod än en rent hopp eller dressyravlad häst!!

:Dokej,ja men då tar jag nog briar,eller en riktig hopp hingst då?!Ja jag har ju tid att fundera ,då det är ett tag kvar...Betäcks stona tidigast efter tre års testet?Någon som vet slutsumma ungefär,om man tar t.ex briar?
Mvh :)

Liknande trådar

Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 315
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Avel Hej. Vi står med ett beslut att ta ang vårat hbl sto. Ska vi eller ska vi inte avla på vårat sto. Cox Ramona...
Svar
7
· Visningar
1 609
Avel Detta gäller INTE någon av mina högt aktade och älskade skrutthästar :D:p utan om en bekants häst. Lite bakgrund: Stoet (ett hbl) har...
Svar
16
· Visningar
5 419

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka