Blanda eget kraftfoder

Houdinie

Trådstartare
Jag har alltid gett färdigfoder men nu skulle jag vilja blanda eget. Hästen är en lättfödd valack på 11 år. Ett svenskt halvblod på 160 med lång rygg.

Nu får han bara lite skrammel i krubban då han går på bete dagtid, men till hösten skulle jag vilja gå över till egen blandning. Jag kan räkna foderstater, men skulle vilja ha tips på vilka råvaror jag bör ha att utgå från och vilka värden dessa råvaror brukar ha.

Hos förra ägaren fick han Granngårdens Original Pellets och dito Mineraler samt betfor. Nu får han inte betfor men lite pellets och mineraler.

Vad ger ni andra som blandar egna råvaror och vad har ni i era tunnor och byttor?

Sv: Blanda eget kraftfoder

Det klassisk och tråkiga svaret:
Vad du ska ge beror på vad hästen behöver. Om hästen är lättfödd kanske det inte behövs något kraftfoder?

Vi börjar alltid med höet. Har du en lättfödd häst som inte går så hårt kanske det räcker med ett bra hö. Ofta bra ekonomi om man köper hö är att räkna ut sitt idealhö och försöka komma så nära som möjligt ist. för att köpa vad som helst och krångla till det med allehanda tillskott för att få det rätt. Vi som tar eget får ju försöka styra så gott det går och hoppas på vädret.
Därefter är det havre, kornkross och betfor förutom mineraler förståss. Behövs det extra protein blir det lusern. Vid behov b-vitamin och e-vitamin med selen.

Kommer att köpa hö från gården som hästen står på, så jag kan inte påverka det.
Tack för tipsen! :)

Mina favoritfodermedel är havre, sojamjöl, olja samt mineraler. Dom ingredienserna kommer man långt på och det är inte ens säkert att man behöver allt det heller:)

Självklart får vi analys på höet. Det måste man ju ha även om man inte blandar från grunden själv utan kör på färdigfoder. Jag kommer heller inte att börja med egen blandning förrän han gått över på det nya höet, då jag ju inte vill byta allt på en gång. Höbyte kommer att ske någon gång i augusti.

Liknande trådar

A
Hästvård Jag hade tänkt hyra häst ett halvår, och skulle vilja veta vad det kostar ungefär per månad.. :laugh: *Han är blandning mellan lite...
2
Svar
22
· Visningar
1 778
Senast: linnsan
·
Foder & Strö Jag har nyss börjat med detta att själv ställa foderstater :) men tycker att det är jättesvårt att räkna på mineralerna och skulle gärna...
Svar
3
· Visningar
758
Senast: Salandge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama