Blåmärken i hoven..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Mustang

Trådstartare
Kan man få lite hjälp?

Två-åringen verkas med 4-veckors intervall, pga tidigare miss-skötta hovar, verkas lite men ofta.. Hade jättelånga tår när hon kom, man såg brytpunkten på framhovarna (alltså, där den snart skulle börja vinklas utåt/uppåt), samt att bakhovarna var så långa att hon "halvsatt" när hon gick... Köpet var ju inte direkt impuls, men när jag såg hur hon va, kunde jag ju inte lämna henne kvar..

Hur som helst, nu håller vi på att rikta henne tillbaka, hon är verkad 3 gånger nu... När vi tog av hoven första gången, var blåmärkena precis innanför bärranden i bak, och precis mitt i sulan fram... Dessa flyttas längre in mot strålen för varje verkning.. Strålarna är väldigt "utplattade" men fasta.. Nu när hovslagaren var ute idag, såg jag att blåmärkena flyttat sig ännu lite längre in... Jag hade ju hoppats att dom skulle vara borta... Hon är även väldigt låg i trakterna och jag har sett att hon har problem med överrullningen.. Jag fattar ju att det har med hennes fd långa tår att göra, och hon blir bättre hela tiden...

Jag har fullt förtroende för min hovslagare, då jag vet vad hon gjort med min tidigare häst.. Hon hade dom berömda ankfötterna och 2 strlk för stora hovar, men strunt samma..
Som sagt fullt förtroende, men nu börjar jag undra..

Jag är ju asdålig på hovar och jag kan ju vanvårda henne jusst nu utan att veta om det.. Är livrädd...

Är blåmärkenas förflyttning ett tecken på att det går åt rätt håll, eller är det rent åt h-lv-te?!?

Snälla hjälp... Vad ska jag göra?

Sv: Blåmärken i hoven..

Blåmärken är tecken på tryck/belastning. Mitt gamla halvblodssto har alltid lite i sina hovar pga korta kotor och att hon belastar lite mycket på vissa ställen. Det går inte att göra nåt åt och hon besväras inte heller.

Jag tror inte du behöver oroa dig då det med största säkerhet beror på felvinkling och felbelastning, och sedan flyttas belastninspunkten ju mer hon verkas. Hoven är inte van och kanske reagerar i början, men det kommer nog försvinna när hon gått med en normal hov sedan.

Med tanke på hur stora problem din häst hade skulle jag inte vara så orolig, håll det åtminstone inte för dig själv utan prata med din hovslagare!

I o m att hon är så fruktansvärt traktlåg, har hon nu fått typ "hov på burk", det hetta faktist nåt i stil med Instant Hoof eller i alla fall något liknande.. Läggs på som en sträng silicon till en fusksko.. Funkade kanon bra i 2 DAGAR, sen trillade skräpet av.. Tack för det, 600 spänn i sjön... Finns det något annat alternativ? Ja förrutom väntan då... Vill inte sko henne ännu om det inte blir ett absolut måste...
// Sara

*Putt putt* *Host*
Med alla kunniga här, måste det väl finnas fler rådgivare?
Tackar f ö för svaren hittils...

Mustang skrev:
*Putt putt* *Host*

Ett råd är att lägga upp frågan i barfotatråden, för där finns alla hovslagarna.

Ideaal skrev:
Ett råd är att lägga upp frågan i barfotatråden, för där finns alla hovslagarna.

Eller forsätta fråga här då alla barfotaförespråkare finns här utifrån att dom söker sig in genom "andra vägar" för att finna nya kunder.

hovis skrev:
Eller forsätta fråga här då alla barfotaförespråkare finns här utifrån att dom söker sig in genom "andra vägar" för att finna nya kunder.

Vore det inte bättre om du svarade trådskaparen i stället för att totalt falla igenom och låta din förföljelsemani gå ut över andra. Sök hjälp!

Ideaal skrev:
Vore det inte bättre om du svarade trådskaparen i stället för att totalt falla igenom och låta din förföljelsemani gå ut över andra. Sök hjälp!
Ja ditt eget svar var ju mkt bra! ;) :D

Jo jag skapade ju en ny fråga här i o m att "den" tråden har spårat ur ganska villt.. Tror inte att jag får hjälp där, men jag ska prova...

Lilla Skutt skrev:
Ja ditt eget svar var ju mkt bra! ;) :D

Jag trodde ett ögonblick att ni skulle ha något att tillföra angående trådskaparens häst. Jag hade uppenbarligen fel. Tyvärr verkar ni vara så upptagna med att jaga barfotafolk så att ni inte hinner med något annat. :mad:

Mustang skrev:
*Putt putt* *Host*

Det går inte korta in tårna mer alltså utan att hon blir öm,eller vad?
Är hästen ok i övrigt i kroppen?
Om hon har hovproblem pga tidigare vanvård kanske hon även har ont i ryggen eller liknande oxå ..eller ledproblem...troligt!
Om hon inte svarar på verkningen skulle jag snarast kolla upp hela hästen.
Blåmärkena skulle jag inte bry mig så mkt om ifall hästens hovar varit så illa som du beskriver,huvudsaken är att hästen blir mer och mer normal i sina hovar.
Om jag fattar dig rätt så är hästen inte öm i hovarna utan har problem med överrullningen..snubblig eller vad?Stel?
En vanvårdad häst måste du ge tid att läka både i hovar och kropp,långvarig vanvård ger problem som inte försvinner på en dag,tyvärr! :crazy:

Lycka till!

Ideaal skrev:
Jag trodde ett ögonblick att ni skulle ha något att tillföra angående trådskaparens häst. Jag hade uppenbarligen fel. Tyvärr verkar ni vara så upptagna med att jaga barfotafolk så att ni inte hinner med något annat. :mad:
Läs ovan ,svar HAR givits!Innan ditt gnäll! ;)

Vill du hacka mer på mig så skicka mig ett pm,förstör inte Mustangs tråd mer nu!
Jag har ingen skyldighet att svara på alla trådar hörrudu,dagtid arbetar jag,har inte tid att sitta här hela dagarna..(Till skillnad mot vissa andra :angel: ),när jag har lust och ork bidrar jag gärna ,om jag har nåt att tillföra och om tiden räcker till,surpuppa! :devil:

Hon ställde ner hela hoven rakt, och sen lyfte den rakt upp mot magen och ställde ner den rakt igen.. Därför slet hon ju inte nämnvärt på tån mem väl på trakterna.. Klart hon är stel nu när hon vinklas tillbaka, det ser man när hon går.. Hon blev mycket mer ömfotad när vi kortade tån lite mer, det är därför vi verkar så ofta, för att kunna ta lite.. Jag tror att hon nu mår ganska kymigt i kroppen efter att vi börjat ställa om henne, då hon är stel från manke till baksida lår.. All verksamhet är nedlagd, hon går i hagen och vi tar en kort promenad varje dag, det är det enda.. Tycker det är jobbigt då det är nu hon ska stärkas, men jag vill inte att leder och annat ska frestas mer än vad dom gör..
Hon går stelt, men så fort det nu blev lerigt ute efter regnet, går hon mycket bättre...

Det är konstigt allt ihopa, när man kommer till hagen springer hon i full galopp till grinden, inga problem, men annars har hon sin stela gång..

Rom byggdes inte på en dag, jag vet, nu är jag ju mest rädd för att hon ska få bestående men.. Ena dagen tänker man "det är ingen fara, hon är ju bara 2" n ästa dag blir problemet just att hon bara ÄR 2 och allt ska sättas på plats nu.... *suckar djupt och länge*

Lilla Skutt skrev:
Om jag fattar dig rätt så är hästen inte öm i hovarna utan har problem med överrullningen..snubblig eller vad?Stel?
En vanvårdad häst måste du ge tid att läka både i hovar och kropp,långvarig vanvård ger problem som inte försvinner på en dag,tyvärr! :crazy:

Lycka till!

Hon är både ömfotad OCH har/hade problem med överrullningen, det var det jag försökte få fram med min luddiga förklaring.. Ömfoteriet verkar bero lite på dagsformen, överrullningen går stadigt framåt... Hon "åkte skridskor" med bakbenen när hon kom, men nu är hon faktiskt bättre...

Mustang skrev:
Hon ställde ner hela hoven rakt, och sen lyfte den rakt upp mot magen och ställde ner den rakt igen.. Därför slet hon ju inte nämnvärt på tån mem väl på trakterna.. Klart hon är stel nu när hon vinklas tillbaka, det ser man när hon går.. Hon blev mycket mer ömfotad när vi kortade tån lite mer, det är därför vi verkar så ofta, för att kunna ta lite.. Jag tror att hon nu mår ganska kymigt i kroppen efter att vi börjat ställa om henne, då hon är stel från manke till baksida lår.. All verksamhet är nedlagd, hon går i hagen och vi tar en kort promenad varje dag, det är det enda.. Tycker det är jobbigt då det är nu hon ska stärkas, men jag vill inte att leder och annat ska frestas mer än vad dom gör..
Hon går stelt, men så fort det nu blev lerigt ute efter regnet, går hon mycket bättre...

Det är konstigt allt ihopa, när man kommer till hagen springer hon i full galopp till grinden, inga problem, men annars har hon sin stela gång..

Rom byggdes inte på en dag, jag vet, nu är jag ju mest rädd för att hon ska få bestående men.. Ena dagen tänker man "det är ingen fara, hon är ju bara 2" n ästa dag blir problemet just att hon bara ÄR 2 och allt ska sättas på plats nu.... *suckar djupt och länge*
Hur det än går så har du gett hästen en chans! :bow:
Och det beundrar jag dig för!
Att hon möter dig i galopp vid grinden beror nog på att hon är glad o se dig! ;)

Om hon är öm i hovarna så kan det kanske vara bra att sko henne en kort period,även om hon bara är två år hästen..det är ju inte bra att hon går och spänner sig i onödan om hovarna gör ont..
Skodd så kanske tårna kan kortas rejält och trakterna skyddas,då får hoven en chans att växa i rätt vinkel/form igen.
Men som sagt din hovis vet ju bättre som ser hästen i verkligheten ,här kan jag bara gissa vilt. ;)

troligt är att din häst är spänd i ryggmusklerna bla pga av de långa hovarna som gett felaktigt rörelsemönster i hela kroppen,lite mjuk/försiktig massage kanske kan hjälpa hästen slappna av,ett bra sätt att bli polare med sin nya häst oxå! :idea:

Mustang skrev:
Hon är både ömfotad OCH har/hade problem med överrullningen, det var det jag försökte få fram med min luddiga förklaring.. Ömfoteriet verkar bero lite på dagsformen, överrullningen går stadigt framåt... Hon "åkte skridskor" med bakbenen när hon kom, men nu är hon faktiskt bättre...
Sen finns det ju nåt som kallas muskelminne oxå,om hon gått vanvårdad länge med skidor till fötter så har hon tränat in ett felaktigt rörelsemönster,nu måste hon lära sig hitta en ny balans..
Förut gjorde de långa hovarna att hon var tvungen att glida omkring som Gunde Svan för att inte trilla omkull,stackarn!
Nu skall både hennes kropp,leder,senor och även hjärna ställa om ,och framförallt våga röra sig !

För att våga börja röra sig igen kanske hjälp behövs för att vara helt säker på att hästen inte har ont!Den onda cirkeln måste brytas.Vissa muskler har blivit för korta,andra är överansträngda..

Senast ändrad:

Hej Mustang. Jag vill bara säga att hästar måste få tid på sig, vad det än gäller. Vi människor är mycket otåliga och har svårt för att ge saker och ting den tid de behöver för att fungera, läkas eller vad som behövs. Bara man orkar hålla ut så brukar det gå bra. Lycka till med din häst!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
Hästvård Min häst blev verkad för en vecka sedan,nyköpt. Han har alltid gått barfota men nu i helgen såg jag att det hade flikat sig på ena...
Svar
6
· Visningar
1 635
Senast: Onttan
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 559
Senast: skuggi
·
Hästvård Anonymt nick. Postar aldrig i de här forumen så om jag lagt tråden fel får moderator gärna flytta den. Vill börja med att säga att...
2
Svar
23
· Visningar
6 876
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar