blåmärke på hovar

F

Fantasi

har en häst som var mycket ömfot och iom att marken blev hård så fick han jätteont i sina fossingar.
han skoddes då, och i samband med skoningen upptäcktes att han på vb utsida, längstefter kronranden hade ett ganska långt och ett bar cm brett blåmärke.HOvslagaren kunde ej svara på vad det kunde bero på, men hon skulle höra sig för..

Blåmärket är kanske 8-10 cm långt(längst efter kronran på hela utsidan) och ett par cm brett(nedåt) samt är tydligt röd/lila.

att hästar kan få blåmärken på sina hovar är jag införstådd i men detta blåmärke kan knappast ha uppstått pga yttre våld pga sin knepiga placering.Ej heller tycker jag mig se att han är ojämn på sina hovar.

till råga på allt så var han igår halt på just det benet(4 dagar efter skoning), och jag tycker att han har en hyfsat tydlig puls i båda kotor bak, samt är varmare bak än fram, i både ben och hovar(vilket han iof var redan innan skorna sattes på..).Halt har han tidigare inte varit, dock väldigt hovöm på båda bak strax innan skoning.

jag är lite konfundersam del vad blåmärket kan bero på, och dels vad hältan kan bero på..

vid verkningen var han kraftigt röd i tåsulan b.b, och hovis försökte verka så gott hon kunde bara för att han inte skulle belasta sin sula, ej mer. han har väldigt dålig urgröpning i bakhovarna, dom är rätt så plan.
i övrigt är hans bakfötter väldigt små, och smala, dock är strålen rätt normal.

from det att han blev mer hovöm(läs:rätt rejält) tills nu har marken varit väldigt hård och ett ytterst litet is och snölager täcker.
han skrittas och travas framförallt framför vagn, och där underlaget är så pass bra som det går..Har är fortfarande under igångsättning så det är inga "tyngre " jobb som han gör.

han har vanliga ridskor och är 4:broddad runt.

tips ideer?:bow: :bow:

Vad ska jag göra? vänta och se ett par dagar? sko med sula?låta honom gå(lugnt) eller låta honom stå? Andra ideer?

hältan syns främst i trav och då främst där underlaget är något ojämt men kan även synas på rakt (men hårt) underlag..

Sv: blåmärke på hovar

Enligt en gammal hovslagar bok jag har hemma så kan man kalla det stengalla. Det är ett blåmärke som de fått av att tex ha gått på en sten. Stengallan kan leda till hovböld men behöver inte göra det utan kan gå över av sej själv. Det sa även min hovslagare att det var. Min häst fick nämnligen oxå ett blåmärke under hoven och var halt av det. Jag blev avrådd av min hovis att sko precis när hon hade ont för hon skulle bara få ondare utan vi väntade tills hon blivit bättre. Hon har nog ungefär likadana bakhovar som din har. Smala, väldigt plan sula men mycket stråle. Hon har även tunn sula och tunna hovväggar.
Min hovslagare sa åt mej att rida på enbart mjukt underlag och leda hästen där det var hårdare för att slippa tyngden från mej.

Blev kanske lite rörigt skrivet men hoppas det hjälpte lite det jag skrev.

men det knepiga är ju plaseringen på detta blåmärke.... längst kronranden.. talar inte för ett tryck av en sten då ju...Eller? och i så fall hur kan det komma sig att ett tryck underifrån skapar ett blåmärke så högt upp?

Hovis?

Så här är det troligen:
Hovväggen har troligen brutits/ tryckt utåt p g a att han bara belastar på just hovväggen. När man "bryter" en hovvägg blir det blåmärken i själva brytpunkten, dvs vid kronranden.
Han får också en väldigt platt sula, och en platt sula är väldigt tunn ute i kanterna, dvs precis under hovbenet. Så hovbenets "spets" trycker alltså på en väldigt tunn sula, vilket ger ömfothet.

Om han är dessutom är röd i "tåsulan" har han förmodligen rätt höga trakter, eller hur? Då får han ett jätte-tryck från hovbenet rakt ner på en tunn "tå-sula", och blir naturligtvis öm.
Sänk trakterna så att hovbenet inte "står på tå" inne i hoven, så blir du av med det röda framme i tån.

Att sko är det sämsta man kan göra i detta fall, för resultatet blir ju att hästen går ännu mer på bara hovväggen (eftersom det är där skon ligger an) och att den alltså trycks ut ännu mer.

Om du plockar av skorna och hästen verkas så att vikten fördelas över hela hoven kommer brytkrafterna att försvinna och hovväggen växer mer rakt ner, och blåmärket växer ner och bort.

Låt honom inte stå, men ta det himla lugnt med honom!
Lycka till!

Det var förresten konstigt att hovslagaren inte hade någon förklaring :eek:

Senast ändrad av en moderator:

Kan bero på onormal belastning....Snedbelastning ev felriktad sko....Har själv en häst som har haft en dåligt verkad bakhov samt är sne i bakkärran...Nu när bakhoven börjar bli "normal" igen och vi börjar komma i ordning med "rumpan"så har det kommit blödningar i hovväggen alldeles inder kronranden på utsida och insida....Jobbigt!!!:(
Inga hovar ingen häst har jag för mig man brukar säga...:angel:
Själva har vi ju lite mjukare skor att nöta i en hästarna;)

jag tycker inte han är speciellt hög i trakterna, han är högre fram än bak dessutom..

jag förstår hur du menar i din förklaring, men att ta av honom skorna känns lite dumt oxå just eftersom han är så öm, i så fall kan han ju bara gå i hage, tanken med denna häst var nämligen att ha honom barfota eftersom han har så ytterst små hovar (och strålar fram) men nu när tjälen satte så kunde han ju knappt gå alls, och det blev mycket bättre efter att han skoddes, fast det gick ju bara ett par dagar så blev han halt *suck*

Att han är röd frammitån har jag fått förklarat att det beror på att han är så öm och belastar då mer på tå istället för hela foten(?), det blir nästan så att det blir dubbelslag då han är så öm; tå, trakt, tå trakt..

Jag ska se över hoven igen och se om jag ser något, men så vitt jag vet så snebelastar han inte.. *funderar*Skall även kolla trakterna igen..

att hovslagaren inte kunde ge mig ett direkt svar beror på att hon är nyutbildad och kan ej all själv ännu, jag har dock fullt förtroende för att hon gör sitt allra bästa och är det något hon ej har svar på konsulterar hon med sin "lärare". Alla måste ju få vara nybörjare ;-)
Tror absolut inte hon är orsaken till problemet!

Jag skulle nog ringt och snackat med en annan hovslagare. Hästen ska inte bli halt när den är nyskodd då är det antagligen en söm som ligger och trycker någonstans.

Eller så kan du testa med ett våtvarmt omslag över natten. Är det en hovböld så kan det funka.

Fast det kan vara annat än felaktig söm eller hovböld. Mitt fullblod blev halt efter senaste skoningen utan synbar anledning, hovis kom och kollade och konstaterade att det var inget fel på sömmarna, tog av skon, vi lade våtvarma omslag i två dagar, inget kom ut, hästen var fortfarande kraftigt halt samt varm upp till karpus. Vet tillkallades och konstaterade att hovis raspat av för mycket på ena sidan, vilket inte var så lyckat på ett fullblod med ultratunna sulor och hovväggar. Hon fick vila på box en vecka med butta och regelbunden applicering av Keratex Hoof Hardener, och har precis blivit såpass bra att skon kan slås på igen.

har kollat sömmarn, han ömmar ej, därimot rycker han i benet om man hamrar med kratsen på sulan..

att han snebelastat pga att han varit så ömfot kan förklara blåmärket/na *funderar*

han var i kväll tydligt varn runt hela hoven främst från mitten och upp, något varnare i kota och ben även. lite starkare puls.

Det låter som en hovböld. Testa med våtvarmt omslag och om han inte blir bättre skulle jag snackat med en veterinär.

våtvarmt omslag runt hoven? måste ärligt erkänna att jag aldrig gjort det förr.. hur skall jag gå tillväga? skall han stå inne då förståss?

Saltvatten, massor med bomull och benlinda, tejp och plastpåse utanpå alltihop. Ja han ska stå inne, du kan ju göra det över natten tex.

Tillägg:

Antingen kommer bölden upp till ytan (ofta vid kronranden) eller så svullnar benet upp och "hovbölden sugs in i kroppen" igen.

börjar själv tro mer och mer på en hovböld efter dialog med en annan hovis, hur mycket salt skall jag ha i vattnet då? och hur varmt? kan jag inte dränka in ett vaddstycke istället för bommull? och hur högt upop på benet skall jag gå, eller skall jag täcka enbart hov+kronrand?

börjar själv tro mer och mer på en hovböld efter dialog med en annan hovis, hur mycket salt skall jag ha i vattnet då? och hur varmt? kan jag inte dränka in ett vaddstycke istället för bommull? och hur högt upop på benet skall jag gå, eller skall jag täcka enbart hov+kronrand?

Lite lagom salt. Ljummet. Vaddstycke går lika bra. Det räcker om du täcker kronranden. Om det inte hjälper så ska du nog ringa veterinären i morgon eller övermorgon.

jamen vad är "lagom" ? och att täcka kronranden då menar du hela hoven + kronrand?

ursäkta mina frågor, vill bara att det skall bli rätt, ja vet kommer att kontaktas om det inte blir bättre.. Självklart.

Ja hov+kronrand även under hoven kan vara bra och en plastpåse utanpå. Och tejpa flera varv runt karleden (inte för hårt om hon svullnar). Men du ska nog låta hovis komma ut och skära ut bölden, så ring hovis i morgon! De brukar även ha feber om de har en hovböld.

Lycka till!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 832
Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
4 935
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 184
Senast: MiniLi
·
Hästvård För att göra en relativt lång historia kort. Var in med häst till klinik hösten-17, halt på alla fyra. Mest h.f och v.b. Hög hälta bak...
Svar
15
· Visningar
2 455
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka