Blakes bok

Albatross

Trådstartare
Sitter och läser Henry Blakes bok "Problemhäst och hästproblem". Mycket intressant läsning men en sak reagerade jag över: Blake skriver att han gav en av sina hästar 8 kg (denna mängd ökade så småningom till 11 kg) havre och 2,75 kg hö om dagen. Enligt den foderlära som jag lärt mig är detta helt fel, men eftersom Blake verkar vara en kunnig hästmänniska undrar jag vad det finns för tanke bakom detta.
 
Sv: Blakes bok

Det måste vara tryckfel...
Kanske är det...
8kg hö och 2,75kg havre...
Det låter mera rimligt tycker jag...
 
Sv: Blakes bok

det är inte ett tryckfel och detta har det vart en hejdundrande diskssion om eftersom att det finns maxgiva per utfodringstillfälle för häst..

slutligen kom man fram till att ingen hade en aning om hur långt det måste gå mellan 2 fodringstillfällen så att man får fram en maxgiva..

varför skulle det vara synd om hästen egentligen? om hästen skulle ha fri tillgång på havre, gå på bete och få hö skulle den kanske äta lite grann hela tiden.. att ge EN giva på 8-11 kg och låta hästen sätta i sig allt på en timme är absurt.. men utspritt över ett dygn så är det en annan sak..
 
Sv: Blakes bok

Håller med beastiebabe där, går hästen på bete får den ju i sig allt grovfoder den behöver och får den fri tillgång på kraftfoder blir de tinte så mycket om man delar upp den på dagen.
 
Sv: Blakes bok

det jag minns av boken är att hästen kom i det stadie dit han ville ha hästen.. kommer inte ihåg om han ville att hästen skulle bli fet eller ej men eftersom att havre är relativt proteinrikt (kvot~9) så bör det ha varit målet..
 
Sv: Blakes bok

Jag tror helt enkelt att Blake fodrade så för att det var "så man gjorde" med kapplöpningshästar och liknande i hans del av världen, på den tiden.

Hade han varit verksam i dag kanske han hade haft lösdrift och barfotagång på sina point to point-hästar :)
 
Sv: Blakes bok

Mm, i så fall låter det mer vettigt. Jag fick intrycket av att hästen inte gick ute på bete utan att den angivna mängden hö och havre var i princip allt den fick under en dag.
 
Sv: Blakes bok

Glimfeather skrev:
Håller med beastiebabe där, går hästen på bete får den ju i sig allt grovfoder den behöver och får den fri tillgång på kraftfoder blir de tinte så mycket om man delar upp den på dagen.

Ja, men frågan är om den gick ute på bete. Det kan bli väldigt fel om någon (icke foderkunnig) läser Blakes bok och vill använda sig av hans metoder.
 
Sv: Blakes bok

BeastieBabe skrev:
det jag minns av boken är att hästen kom i det stadie dit han ville ha hästen.. kommer inte ihåg om han ville att hästen skulle bli fet eller ej men eftersom att havre är relativt proteinrikt (kvot~9) så bör det ha varit målet..

Blake ville att hästen ifråga skulle bli mer pigg och energisk.
 
Sv: Blakes bok

Albatross skrev:
Blake ville att hästen ifråga skulle bli mer pigg och energisk.
ja isf gjorde han juh fel eftersom att det inte är havren som får hästen pigg.. men jag håller ändå fast vid att sålänge det inte dyker upp en minsta tid för hur lång tid det ska gå mellan fodringarna så kan man fodra med i nästen hur mkt havre som helst..
 

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·
Foder & Strö I "mitt" stall reagerar jag på hur mkt kraftfoder alla andra hästar får i jämförelse med min medryttarhäst. Det är nästan så att man...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 069
Foder & Strö Kan någon ge mig ett råd om foder till min arab. Har ingen analys på hö, bor på ett stall där man köper in olika partier och ständiga...
Svar
14
· Visningar
929
Foder & Strö Jag la tidigare ut en tråd om min ångest över att stallägaren bytte grovfoder, och att jag nu inte längre har analys. Jag har inte så...
Svar
13
· Visningar
1 083
Senast: Ireland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp