Bladlöss - värt att kämpa eller börja om?

Philosophia

Trådstartare
Jag får inglasad balkong nästa vecka och funderar på hur jag ska göra med övervintrande växter som har varit bladlusangripna. Inglasning minimerar risken att drabbas nästa sommar, åtminstone när det kommer till bladlöss som kommer kommer utifrån. Det skulle vara himla skönt att slippa bladlöss nästa år - eller åtminstone att förbättra oddsen för det.

Problemet är dock att mina övervintrande växter (särskilt en ros) ju lär ha ägg i jorden som inte dör över vintern. Vad är lämpligt att göra? Byta ut all jord och rengöra lådorna ordentligt i vår? Räcker det eller är det bara onödigt arbete? Det är framförallt en klematis och en ros det gäller, övriga mindre växter kan jag offra. Särskilt rosen har varit angripen i år.

Jag hade försökt rädda dem, men hållt dem i lite karantän tills jag var säker på att lössen är borta.

Brukar gå att få bort det mesta om man tvättar alla växter ordentligt, byter jord och skrubbar krukor

Eftersom jag bara har en balkong så är det svårt att hålla dem i karantän. Men det kanske ändå kan vara värt att göra ett försök?

Jag hade kämpat. Har alltid lyckats bekämpa såväl bladlöss, sköldlöss som de vidriga ullössen. Visst har det hänt att de kommit tillbaka, men jag har aldrig behövt kasta en växt pga. ohyra och förr eller senare har ohyran gett vika. Det har dock krävts mycket tålamod och idogt arbete.

Jag hade kämpat. Har alltid lyckats bekämpa såväl bladlöss, sköldlöss som de vidriga ullössen. Visst har det hänt att de kommit tillbaka, men jag har aldrig behövt kasta en växt pga. ohyra och förr eller senare har ohyran gett vika. Det har dock krävts mycket tålamod och idogt arbete.
Oj, sköldlöss har jag aldrig lyckats få bort. Förr eller senare har plantan dött.

Hur gör du??

Sköldlöss är ju inte så svåra!
Bara att skrubba plantan med såpvatten och skölja ordentligt, framförallt på undersidan av bladen.

Har räddat hur många växter som helst från just sköldlus, inga problem alls :)

Oj, sköldlöss har jag aldrig lyckats få bort. Förr eller senare har plantan dött.

Hur gör du??

Tycker sköldlöss är de lättaste, har haft sköldöss på alla mina orkidéer och på mitt olivträd. Är dock inte så miljövänlig för jag använder bara insektsgift. Brukar räcka att spraya en gång och efter ett par dagar kan man pilla bort de döda sköldlössen. Olivträdet upptäckte jag sent att det var angripet, så fick såga av hela kronan, men den sköt nya skott från stammen och har en ny fin krona nu. Såpvatten är såklart att föredra framför gift, men skulle tro att det kräver mer tålamod och arbete.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Nya reserestrikoner i norge så nu kommer vi oss äntligen till vår lilla stuga och trädgården 🥳 Har lagt oändligt mycket tid på att läsa...
2
Svar
31
· Visningar
2 072
Senast: Martenix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar