Philosophia
Trådstartare
Jag får inglasad balkong nästa vecka och funderar på hur jag ska göra med övervintrande växter som har varit bladlusangripna. Inglasning minimerar risken att drabbas nästa sommar, åtminstone när det kommer till bladlöss som kommer kommer utifrån. Det skulle vara himla skönt att slippa bladlöss nästa år - eller åtminstone att förbättra oddsen för det.
Problemet är dock att mina övervintrande växter (särskilt en ros) ju lär ha ägg i jorden som inte dör över vintern. Vad är lämpligt att göra? Byta ut all jord och rengöra lådorna ordentligt i vår? Räcker det eller är det bara onödigt arbete? Det är framförallt en klematis och en ros det gäller, övriga mindre växter kan jag offra. Särskilt rosen har varit angripen i år.
Problemet är dock att mina övervintrande växter (särskilt en ros) ju lär ha ägg i jorden som inte dör över vintern. Vad är lämpligt att göra? Byta ut all jord och rengöra lådorna ordentligt i vår? Räcker det eller är det bara onödigt arbete? Det är framförallt en klematis och en ros det gäller, övriga mindre växter kan jag offra. Särskilt rosen har varit angripen i år.